Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal til Saudi Arabia nå. Er det noen som har erfaringer derfra?? JEg vet at kvinnesynet ikke er helt bra der, men hvor ill er det? Må jeg som ikke-muslim gå med slør f.eks?? Skal kle meg anstendig, vise minst mulig hud. men håret?? Tips mottas med stor takk :)

Videoannonse
Annonse
Gjest King James II
Skrevet

Nei du må ikke gå i slør når du ikke er muslim. Det eneste stedet du kanskje må ha det er vist du skal inn i en moske.

Skrevet

Jeg var i Dubai i fjor, og gikk i skjørt, singlet, helt vanlig med andre ord. Merket kun en gang at "dette skulle jeg ikke ha hatt på meg". Mannen og jeg dro til et kjøpesenter, og jeg hadde på meg en knelang kjole med åpen rygg. Vi hadde avtalt å møtes etter å ha handlet det vi hadde lyst på, og jeg ble stående utenfor en butikk i 20 min alene, og da merket jeg noen intense blikk. Men det var ikke arabere som kikket, det var indere, pakistanere +++. Følte med litt dum da ja :)

Husk å ha med sjal dersom dere skal i muske, og langt skjørt/bukse og langermet genser, må dekke skuldrene i alle fall.

Dubai er jo veldig vant til turismen, så det var ingen problem der, men dersom du skal til et sted hvor turismen ikke er utbredt må du nok ta flere forholdsregler.

Skrevet

En eks-kollega av meg har norsk familie i Saudi-Arabia. De gangene hun har vært på besøk, har hun gått med full burka. Du trenger kanskje ikke å gå så langt, men da blir det i hvertfall ikke noe problem.

Hvis du ikke går med burka, sørg for å dekke til både armer og ben, muligens også håret. Da får du mest sannsynlig mindre pes fra andre. Ikke trange klær, og sikkert ikke altfor slitne klær heller.

Du kan kanskje ta kontakt med ambassaden og sjekke hva de anbefaler.

Catzy

Skrevet

Vet ikke noe spesifikt om forholdene i Saudi-Arabia. Jeg har derimot vært i Bangladesh og gikk da til anskaffelse av 3 stk Shalwar Kameez lignende denne. Fungerte veldig greit. De er ganske lette og ledige så det blir ikke for varmt og sjalet lar deg regulere hvor mye du vil gjemme deg bort. Vi brukte det ofte bare rundt halsen for å dekke til området rundt brystet, men i konservative strøk og dersom vi var sent ute om kvelden dekket vi ofte til håret og av og til selve ansiktet.

Gjest Jamila
Skrevet (endret)

Til gjest: Det er milevid forskjell på hvordan man kler seg i Saudi Arabia og i Dubai!

Dubai er et av de mest liberale muslimske områdene, der kan en gå kledd nær sagt hvordan en vil.

I Saudi Arabia bør du absolutt gå med ankellange skjørt, topper som dekker skuldre og armer og ikke vise hud. Er litt usikker på om de har regler som tilsier at du må dekke til håret, men jeg ville tatt med et tynt sjal til å kunne dekke håret uansett. Vet at en del som reiser dit anbefaler å kjøpe abaya, den lokale sorte lange drakten med hodeplagg som dekker hele kroppen. (det vi på norsk ville kalt en burkha, men uten tildekning av ansiktet) Som kvinne kan du ikke gå med langbukser. Klærne du går med kan heller ikke være kroppsnære.

Endret av Jamila
Skrevet

For ikke mange år siden ble en amerikansk kvinne drept i Saudi-Arabia fordi hun gikk i t-skjorte.

Skrevet (endret)

Da onkelen min jobba i Iran måtte tanta mi og søskenbarna mine gå med hijab (heter det det?) i tilegg til ankellange skjørt og langarmede gensere når de var på besøk. Jeg er ikke 100% sikker på om det samme gjelder i Saudi- Arabia, men det er jo også et konservativt, muslimsk land så det hadde ikke forundret meg. ,p

Endret av joje
Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Takk for alle svar :) HAr nå vært å kjøpt meg et svart sjal som jeg kan dekke hår og skuldre med. Reiser ellers i svart høyhalset genser, og bukse...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...