Gjest Lops Skrevet 13. april 2006 #1 Skrevet 13. april 2006 Hva mener dere er vanlig pris for blandingsvalper? Så raskt over finn.no nå, og det er mange blandingsvalper der som blir solgt for 4-8000,- kroner. For 8000,- kan man jo få en renraset hund... Greit at de som har disse valpene vil sikre seg gode hjem til valpene, men 8000,- for en blandingsvalp? Til og med 5-6 forskjellige raser i disse....
Gjest Piper Skrevet 13. april 2006 #2 Skrevet 13. april 2006 Jeg hadde ikke betalt det for en blandingshund, for man kan få en fin hund til 500-1000 kroner. Skulle jeg hatt en rasehund, kunne jeg betalt den summen. Tror det er noen som prøver seg, men jeg tviler på at de får de summene for de.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2006 #3 Skrevet 13. april 2006 Jeg hadde ikke betalt mer enn 2-3000 for en blandingsvalp. 8000 er blodpris, men en blodpris de kan kreve alle den tiden folk er villige til å betale dette. Hvis foreldrene i tillegg ikke er sjekket for arvelige sykdommer etc, blir det et rent sjansespill. Jeg skal gi 10 000 for min renrasede valp, og da betaler jeg for oppdretterens kunnskaper, ikke bare om egen hund, men også om faren, stamtavler for dem begge, og rasen. Jeg betaler for tiden hun har brukt for å finne en passende herremann til tispen, for eventulle reiser og utgifter for å få tispa bedekt, og selvsagt for etterarbeidet når valpene først kommer.
Gjest Lops Skrevet 13. april 2006 #4 Skrevet 13. april 2006 Ja, det er blodpris for en blandingsvalp. Jeg sier ikke at de ikke har noen kvaliteter, men det er ikke mye du kan gjøre med dem (konkurrere i lydighet, utstilling, agility osv). Jeg kan betale 10.000,- for en renraset hund, så visst begge foreldrene har noe annet å vise etter seg enn å være pen og vakker. Det koster å dra land og strand rundt på utstillinger, på prøver, paringsavgift (om du må sende tispa til et annet land f.eks eller ta i mot hannhunden fra et annet land). Godt mulig jeg høres snerpete, men jeg er heller villig til å legge 10.000,- til en oppdretter som har noe å vise til, enn en blandingsvalp der oppdretter valgte å ha et kull på tispa si fordi hun var så pen, vil beholde en valp etter den, "hun kom seg tilfeldigvis ut i løpetida" osv.
Gjest Piper Skrevet 13. april 2006 #5 Skrevet 13. april 2006 Ja, det er blodpris for en blandingsvalp. Jeg sier ikke at de ikke har noen kvaliteter, men det er ikke mye du kan gjøre med dem (konkurrere i lydighet, utstilling, agility osv). Jeg kan betale 10.000,- for en renraset hund, så visst begge foreldrene har noe annet å vise etter seg enn å være pen og vakker. Det koster å dra land og strand rundt på utstillinger, på prøver, paringsavgift (om du må sende tispa til et annet land f.eks eller ta i mot hannhunden fra et annet land). Godt mulig jeg høres snerpete, men jeg er heller villig til å legge 10.000,- til en oppdretter som har noe å vise til, enn en blandingsvalp der oppdretter valgte å ha et kull på tispa si fordi hun var så pen, vil beholde en valp etter den, "hun kom seg tilfeldigvis ut i løpetida" osv. ← Det eneste man ikke kan gjøre med en blandingshund, er utstilling for ellers kan de faktisk være med på de andre tingene. Konkurrere i lydighet, agility ol kan også en blandingshund være med på.
Gjest gjest1 Skrevet 13. april 2006 #6 Skrevet 13. april 2006 Jeg hadde ikke betalt en krone for en blandigshund jeg da, men det er meg. Jeg skal ha en raseren hund eller ingenting. De fleste jeg kjenner som har bladingshunder har enten fått de, eller betalt en symbolsk sum
Gjest Binna Skrevet 13. april 2006 #7 Skrevet 13. april 2006 8000 synes jeg høres mye ut. Selv har jeg betalt 4 eller 5 000 for èn og 1500 (omplasseringsbebyr) for den andre.
Gjest camillo Skrevet 13. april 2006 #8 Skrevet 13. april 2006 Jeg hadde ikke betalt så mye for en blanding, ganske enkelt fordi jeg kunne fått det mye billigere/gratis.
Gjest Varg-Menja Skrevet 13. april 2006 #9 Skrevet 13. april 2006 Jeg synes en blandingshund bør ligge på 1500-3000 kroner, alt ettersom. Men prisen kan jo bli høyere dersom det er en attraktiv blanding, det koker jo ned til tilbud og etterspørsel.
Gjest Sukkerert Skrevet 13. april 2006 #10 Skrevet 13. april 2006 Jeg trodde blandingshunder som regel var gratis. Jeg anbefaler å undersøke om de har valper på omplasseringen for hunder viss du har noen i nærheten. Her betaler du kun et par hundre kroner som dekker oppholdet hunden har hatt på omplasseringen. I tillegg redder du hundens liv. Anbefaler forresten blandingshunder. De har ofte bedre gemytt enn renrasede hunder.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2006 #11 Skrevet 13. april 2006 Det eneste man ikke kan gjøre med en blandingshund, er utstilling for ellers kan de faktisk være med på de andre tingene. Konkurrere i lydighet, agility ol kan også en blandingshund være med på. ← De kan være med, men de kan ikke konkurrere i bruks. Anbefaler forresten blandingshunder. De har ofte bedre gemytt enn renrasede hunder. ← Hvor har du dette fra?
Gjest vimse Skrevet 13. april 2006 #13 Skrevet 13. april 2006 Prisene på blandingsvalper her hos meg er ymse... Noen velger full oppfølgning hos dyrlege, med ordentlig fôr osv, og da synes jeg det er riktig at man som valpekjøper skal være med å dekke noe av disse kostnadene... De jeg kjenner med blandingshunder har ikke betalt mer enn 1500 kr for sin.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2006 #14 Skrevet 13. april 2006 Hvorfor lager dere flere blandingsvalper?
monikabrx Skrevet 13. april 2006 #15 Skrevet 13. april 2006 Hadde jeg funnet en hund jeg likte, hadde jeg betalt det den kostet... Uansett rase eller blanding. Men en av grunnene til att rasehunder er dyrere, er att oppdrettern er på utstillinger ol for å finne de beste hundene å avle på. Både eksteriørmessig og gemytt. Det koster masse penger å stille ut. -Kontigent for å delta. -Transport til og fra utstilling. -Ofte overnatting ol. Hunden min er efter sikandinavias mest vinnende hannhund og nest best tispe.(i sin rase) Han er helt perfekt eksteriør messig, og jeg kunne tenke meg å bruke han i avl. men før en hannhund kanne bruke han i avl, må han først ad-hd røndkes. Id merkes og stilles flere ganger og få bra plasseringer. Oppdretteren må også betale eieren av hannhunden for parring. Det sier seg selv att det koster mye mere å "produsere" en renraset hund en ett "kjerlighetsbarn" i parken. Men det er også mange renrasede hunder som er "produsert" i parken uten særlig kunnskaper om hverken foreldre eller hvalpehold. Om en ikke kjøper hvalp av en seriøs oppdretter, kan man like gjerne betale dyrt for en blandingshund.
Gjest Varg-Menja Skrevet 14. april 2006 #16 Skrevet 14. april 2006 (endret) Jeg trodde blandingshunder som regel var gratis. Jeg anbefaler å undersøke om de har valper på omplasseringen for hunder viss du har noen i nærheten. Her betaler du kun et par hundre kroner som dekker oppholdet hunden har hatt på omplasseringen. I tillegg redder du hundens liv. ← De fleste omplasseringsorganisasjoner tar 1500+ for en hund de også, og det er bare rett og rimelig. Støtter forslaget ditt om å velge hund fra dyrebeskyttelsen ol, men ikke med grunnlag i pris. En hund eller ett levende vesen generelt bør aldri være gratis, da det gir folk alt for lav terskel på å anskaffe seg dyr. Endret 14. april 2006 av Varg-Menja
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #17 Skrevet 14. april 2006 De fleste omplasseringsorganisasjoner tar 1500+ for en hund de også, og det er bare rett og rimelig. Støtter forslaget ditt om å velge hund fra dyrebeskyttelsen ol, men ikke med grunnlag i pris. En hund eller ett levende vesen generelt bør aldri være gratis, da det gir folk alt for lav terskel på å anskaffe seg dyr. ← Helt enig at ingen dyr burde vært gratis. Bare se hva som skjer med alle de gratis kattungene: folk anskaffer seg "feriekatter" som blir forlatt når ferien er over. Så kan de få seg ny neste sommer, det koster jo uansett ingenting (tro det eller ei, men dette skjer faktisk, dette er ikke bare en myte ) Forøvrig kan man ikke konkkurere med blandingshunder i agility osv. Grunnen er at man frykter at folk kan avle bevisst fram "den ultimate agilityhund". Og siden hundeorganisasjonene ikke lnsker noen bevisst avl på blandingshunder, kan de altså ikke brukes i konkurranser. Og så må dere huske på at anskaffelsesprisen bare er en liten del av det det koster å ha hund. Det koster jo mye både i mat, vaksinering, ting hunden ødelegger osvosv. For de som ikke forsikrer hunden kan lett en dyrlegeregning bli et større beløp enn hva det koster å anskaffe en rasehund. Og selektiv avl forsterker både positive og negative sider ved rasen. Da er det viktig at oppdretterne vektlegger riktige egenskaper. Feks skulle jeg ønske at det innen enkelte rasemiljøer ble lagt mer vekt på helse og gemytt framfor utseendet. Debatten om blandingshunder er friskere enn rasehunder er en evigvarende debatt. Uansett er ikke blandingshunder heller utsatt for naturlig seleksjon (survival of the fittest), for vi mennesker beskytter og tar oss av de svake hundevalpene i kullet også. Mange valper som ikke hadde overlevd ute i naturen, og som dermed viderefører dårlige gener. Og dette gjelder altså både rasehunder og blandingshunder.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2006 #18 Skrevet 14. april 2006 Men det bør altså ikke lønne seg å avle fram blandingshunder, så prisen bør ikke være like høy som rasehunder. Rasehundoppdrettere har flere utgifter enn med blandingskull (utstillinger, en andel til eier av hannhund, innkjøprspris på hund osv), og de tjener ofte ikke sørlig mye på oppdrettet sitt (mange går vel bare i null vil jeg tro). En eier av blandingshund derimot vil kunne tjene penger på å sette kull på hunden sin. Og det er vi ikke tjent med, siden vi har nok blandingshunder her i landet som ikke har noe godt hjem
Gjest Gjest1 Skrevet 14. april 2006 #19 Skrevet 14. april 2006 Jeg fikk forresten min blandingshund gratis, men det var gjennom bekjente som ville sikre hunden et godt hjem.
Gjest Sukkerert Skrevet 14. april 2006 #20 Skrevet 14. april 2006 De fleste omplasseringsorganisasjoner tar 1500+ for en hund de også, og det er bare rett og rimelig. Støtter forslaget ditt om å velge hund fra dyrebeskyttelsen ol, men ikke med grunnlag i pris. En hund eller ett levende vesen generelt bør aldri være gratis, da det gir folk alt for lav terskel på å anskaffe seg dyr. ← Jeg mener selvfølgelig ikke at en bør velge en blandingshund med bakgrunn i pris. Så nå at innlegget mitt kanskje kunne tolkes som om jeg mente det var et av argumentene for det. Vi har selv anskaffet hund gjennom omplasseringsstasjon og har gode erfaringer med det. Det er så mange hjemløse hunder i tillegg til at en del sliter med å få gitt bort blandingsvalper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå