Gå til innhold

Syr vi puter under armene på ungene?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg godt voksen, og ting var veldig annerledes da jeg var ung, men - saken er den;

I fjor fikk barnet mitt på 10 nøyaktig den sykkelen hun ønsket seg. Den er feiende flott men har bare 3 gir. Hun har klaget litt på at den er tung, og jeg har lett på Finn og andre steder etter en annen type sykkel. Hun landet dog på at den var mer enn god nok den hun hadde.

I går var de på sykkeltur med klassen. Det er 4-5 kilometer én vei. Da de kom tilbake til skolen hadde hun grått fordi hun var så sliten - og læreren ringte meg for å gjøre meg oppmerksom på at jeg kanskje måtte skaffe en annen type sykkel til henne.

Det har jeg da gjort, egentlig av irritasjon, for seriøst; tåler ikke unger å bli slitne lenger? Jeg skulle likt å se læreren jeg hadde på barneskolen ringe min mor om noe slikt. Synes det er helt spinnvilt. Ja, vi kunne tatt en samtale til her hjemme vedrørende sykkel og sikkert skaffet en, men når LÆREREN ringer hjem på grunn av dette?

Anonymkode: 375c7...f40

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er jo at du ikke klarer å si nei. Læreren har også blandet seg i noe som ikke angår de og du ikke har klart å stå imot det. 

Neste gang din datter får sykkel, så bør dere også tenke på funksjon(vekt, gir) og ikke bare at den er fin.

Anonymkode: 93969...00f

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er jo at du ikke klarer å si nei. Læreren har også blandet seg i noe som ikke angår de og du ikke har klart å stå imot det. 

Neste gang din datter får sykkel, så bør dere også tenke på funksjon(vekt, gir) og ikke bare at den er fin.

Anonymkode: 93969...00f

Absolutt. Vi hadde samtale i fjor om nettopp dette, og fant ut at de ikke skulle sykle SÅ langt heller. Ja, jeg er ettergivende.

Men generelt er jeg ganske oppgitt over foreldre også. Som feks ikke kan la barna gå til skolen fordi de har skadet lillefingeren eller at det regner litt ute.

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Men fikk hun sykkelen hun pekte på, eller gjorde du noen undersøkelser for å finne ut om det faktisk var en bra sykkel?

Barn har en tendens til å kun gå etter farge, da kan det være lurt å komme med noen innvendinger om bruken også. De kan ikke lære hvis noen ikke lærer dem.

Anonymkode: c6c6b...549

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes dette kommer an på hvorvidt sykkelen faktisk er tung og vond å sykle på eller ikke? 

Anonymkode: 81fa3...019

• Liker 5
Skrevet

Mrm 3 gir e faktisk ikke så mye... serlig en på 10 år.

Skjønner at hun kunne bli sliten av det.

Prøvd dere sykkel eller kjøpte dere bare den pga farge/ stil?

Min 7 åring har 3 gir...han på 13 har 18 gir

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

3 gir er ikke bra nok sykkel for å dra på sykkeltur med skolen, så i dette tilfellet synes jeg ikke hverken du eller læreren syr puter under armene på barna dine. Du vil jo gjøre det gøy for barnet ditt å sykle, ikke motsatt? 

Jeg heier på at barn skal bli slitne, men ikke så slitne at de begynner å gråte.

Anonymkode: 9bf11...69d

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Synes dette kommer an på hvorvidt sykkelen faktisk er tung og vond å sykle på eller ikke? 

Anonymkode: 81fa3...019

Enig. Og om den ikke er det, kan det hende datteren din har jugd til læreren og sagt at sykkelen er grunnen til at hun er sliten. Jeg er selv lærer, og sånt skjer alltid. F.eks kan en elev klage over at hun er kald flere dager på rad. Da kan jeg sende en melding hjem og be foreldre om å minne barnet på å ta med jakke. Noen ganger får keg svar som "hun hadde med jakke, den lå i sekken". Men jeg kan jo ikke vite at barnet juger eller glemmer seg alltid. Så ikke ta det læreren sier så tungt. Bare svar tilbake sånn som det er hvis det er sånn at dattera di skyldte på sykkelen for at hun var sliten. 

Anonymkode: 4550e...d5f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Fra en som også slet seg ut på lange sykkelturer pga tung sykkel, og så at de andre som hadde moderne sykkel ikke engang ble andpusten, så er det faktisk veldig demotiverende. Så jeg skjønner godt at en sliten tiåring begynte å gråte av dette.  

Jeg måtte arve bestefars sykkel, mens mine stesøsken hadde moderne sykler med mange gir og lett ramme. Min arvede sykkel hadde ingen gir og deler av rammen var laget av stål så den var helt sinnssykt tung i oppoverbakker. Jeg var så misunnelig på mine stesøsken som føyk opp oppoverbakker på letteste gir, at jeg tror jeg kunne ha begynt å gråte av bare misunnelse som tiåring.

Anonymkode: 8ea0c...324

• Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det har jeg da gjort, egentlig av irritasjon, for seriøst; tåler ikke unger å bli slitne lenger? 

Vel, har du selv gjort noe aktivt for at ditt barn skal ha god utholdenhet, eller trodde du det bare kom av seg selv? Lever dere en aktiv livsstil?

Unger blir jo ikke bare født til å tåle å bli slitne, de må jo trenes til det, sammen med dere voksne. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2026 den 14.29):

Nå er jeg godt voksen, og ting var veldig annerledes da jeg var ung, men - saken er den;

I fjor fikk barnet mitt på 10 nøyaktig den sykkelen hun ønsket seg. Den er feiende flott men har bare 3 gir. Hun har klaget litt på at den er tung, og jeg har lett på Finn og andre steder etter en annen type sykkel. Hun landet dog på at den var mer enn god nok den hun hadde.

I går var de på sykkeltur med klassen. Det er 4-5 kilometer én vei. Da de kom tilbake til skolen hadde hun grått fordi hun var så sliten - og læreren ringte meg for å gjøre meg oppmerksom på at jeg kanskje måtte skaffe en annen type sykkel til henne.

Det har jeg da gjort, egentlig av irritasjon, for seriøst; tåler ikke unger å bli slitne lenger? Jeg skulle likt å se læreren jeg hadde på barneskolen ringe min mor om noe slikt. Synes det er helt spinnvilt. Ja, vi kunne tatt en samtale til her hjemme vedrørende sykkel og sikkert skaffet en, men når LÆREREN ringer hjem på grunn av dette?

Har hun astma?

Anonymkode: 97ecc...869

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.5.2026 den 15.19):

Enig. Og om den ikke er det, kan det hende datteren din har jugd til læreren og sagt at sykkelen er grunnen til at hun er sliten. Jeg er selv lærer, og sånt skjer alltid. F.eks kan en elev klage over at hun er kald flere dager på rad. Da kan jeg sende en melding hjem og be foreldre om å minne barnet på å ta med jakke. Noen ganger får keg svar som "hun hadde med jakke, den lå i sekken". Men jeg kan jo ikke vite at barnet juger eller glemmer seg alltid. Så ikke ta det læreren sier så tungt. Bare svar tilbake sånn som det er hvis det er sånn at dattera di skyldte på sykkelen for at hun var sliten. 

Anonymkode: 4550e...d5f

Min sykkel punkterte rett før sykkeltur med skolen hver gang. Merkelig det der 🤣

Nå skal det være sagt at fysisk aktivitet opplevdes som tortur for meg da, og den dag i dag uten at jeg finner ut av hvorfor.

Anonymkode: 97ecc...869

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 2d092...106

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

nøyaktig den sykkelen hun ønsket seg

Barn (alle egentlig) vet ikke alltid hva de ønsker seg. Du som voksen burde jo tenkt på dette med gir og slikt. Hun så bare på farge eller stil, du må hjelpe henne til å se og vurdere sykkelens andre egenskaper. Helt hinsides at du "skylder" på at barnet "fikk det akkurat som hun ville, så ditt ansvar er liksom over"! Du skal vite bedre, og du skal hjelpe barnet å finne løsninger. Du bør også ta HELE ansvaret med at sykkelen var feil, men det er også lov å gjøre feil. Sett dere ned å se på hva barnet ditt liker med sykkelen, og hva som er feil. Så vet dere bedre hva som passer i neste sykkel.

Anonymkode: 80765...df1

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kjøpte ungen en tung sykkel og ungen klarer ikke helt å sykle på den.

Men det er læreren som er problemet?

Satan, jeg er glad jeg ikke er lærer

Anonymkode: 5d4a1...009

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hadde bare fliret av henne. Et barn klarer fint sykle noen få km, selv om det ikke er den beste sykkelen

Anonymkode: ae4c3...06f

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kjøpte ungen en tung sykkel og ungen klarer ikke helt å sykle på den.

Men det er læreren som er problemet?

Satan, jeg er glad jeg ikke er lærer

Anonymkode: 5d4a1...009

Hun klarer jo å sykle på den, men hun er i såpass dårlig form at 3 gir blir for tungt. Ja jeg synes foreldre nå syr puter under armene på  barna, folk, inkludert barn blir bare i dårligere og dårligere form, og blir feitere og feitere. Allikevel er det noen som hardnakket påstår at barn nå ikke er bortskjemte 🙄.

Anonymkode: ccb56...60e

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at alle skal mene noe om det vi gjør og ikke gjør. Så mange foreldre(spesielt mødre) stiller opp til alt.. det forventes mye mer av oss.. av systemet,lærere,bhg,leger ,helsesøstre, bv osv.... Noen gir fanen i alt og alt går bra , andre blir meldt i hytt og pine til bv eller barna går til helsesøster å klager på de ikke får.reise på ferie og ronger hjem til foreldre..(les andre innlegget som var her...) . Følge opp ditt og datt. sammarbeidslekser, foreldre ditt og datt. osv.. 

Anonymkode: 09cd4...236

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Må le litt. Ungen min var også på tur med skolen i går. Nå har ikke ungen min sykkel, så hun må låne av skolen. (Hun har ikke sykkel fordi vi bor sånn til at hun bruker ikke sykkel her og jeg kjøper ikke en sykkel fordi hun skal på tur med skolen to ganger i året.) 

Uansett, jeg hentet henne på plassen de var på og fikk da høre fra henne at sykkelen denne gangen var utrolig tung. Hun hadde syklet sammen med en av lærene som også hadde testet sykkelen og hun bekreftet også at ja, den sykkelen var ikke akkurat så god å sykle på. De sykla 20 km. Hun sovna på ettermiddagen. 

For min del, gjør det ikke noe om ungene blir slitne. De har godt av det fra tid til annen. Blir hun så sliten av de 4-5 km, bør hun bruke sykkelen mer og trene seg opp. 

Jeg spurte nå, og det var visst ingen gir på den 😂

Anonymkode: 29964...99c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da de kom tilbake til skolen hadde hun grått fordi hun var så sliten - og læreren ringte meg for å gjøre meg oppmerksom på at jeg kanskje måtte skaffe en annen type sykkel til henne.

Har du ikke vært på sykkeltur med henne og sett hva hun får til uten å bli for sliten?

Anonymkode: 43eb0...d26

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...