Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste en artikkel i KK, der det står:

"– I Norge er det utenkelig å gå inn med sko. Det er kanskje en av de tydeligste høflighetsreglene vi har."

"- I USA vandrer de rett inn med skoene på,"

Hjemme hos oss beholdt vi sommerskoene på. Jeg skriver sommersko, så folk ikke tror vi gjorde det samme på høst/vinter/vår. Understreker at vi gjorde det på tørre sommeren. Jeg er oppvokst på landet, på en gård. 

Og skikken holder seg nå også, om søsknene mine og jeg kommer hjem til mor og far, har vi på sandalene eller hva det nå enn er vi har på føttene. Og foreldrene mine sier til besøkende; bare behold skoene på ❤️ 

Hva er dine regler for skobruk inne?

(Ps, jeg tar så klart av skoene når jeg er på besøk hos andre. Om de ikke sier behold skoene på 🙂 )

Her er KK-artikkelen:

Debatten fortsetter: - Du viser ikke tærne i kontorlandskap

Grunnen til at jeg legger denne på bolig og ikke klær/mote er at jeg tenker det har med gulvet å gjøre.

Anonymkode: dd67b...738

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri noen slags sko på inne nei. Helt utenkelig.

Anonymkode: acd4b...d58

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Aldri. Mamma har innesko da, eller tøfler. Men hun går aldri utendørs med dem.

Kanskje hvis det er konfirmasjon eller noe hjemme hos folk, og da går man muligens i bunadsko. Kanskje. 

Anonymkode: 27170...95b

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

I KK sto det også om dilemmaet med sandaler når man er på besøk. Går man barbeint inne hos andre? Eller husker man alltid å ha med sokker å ta på?

Ts

Skrevet

Hos oss tar vi av oss alle slags utesko når vi går inn. Vi har innesko, eller vi går i sokkelesten eller barbeint. Jeg ser dilemmaet med sandaler, og når vi får besøk som har sandaler sier jeg alltid at de kan beholde skoene på. Noen som går inn én gang med sandaler trekker sjelden med seg så mye skitt. Selv går vi jo inn og ut av huset mange ganger i løpet av en dag, og da blir det annerledes. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi går ikke med noen sko som har vært brukt ute inne. Vi har slippers og slikt vi bruker til innebruk hvis man vil, men utesko er ute sko.  Skal jeg et sted hvor sko skal brukes inne, så har jeg et par sko på meg ute, og sko til innebruk med meg    

Anonymkode: efbbb...378

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg går aldri inne med sko på. Hvis jeg har sandaler og vet jeg skal i besøk så tar jeg med meg sokker i vesken. Og hvis jeg uforvarende havner i besøk så spør jeg vertskapet og lar dem velge. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt utenkelig for meg å ha sko på innendørs, med mindre det er sandaler eller slippers/ tøfler som aldri har vært utenfor døra. Vil også at gjester tar av sko når de kommer, og jeg tar alltid av med sko hos andre. Hos andre har jeg også med meg et par tynne sokker/ steps hvis jeg går barbeint i sko eller sandaler, for jeg går ikke inn barbeint hos andre. Det er urenslig å gå inne med sko og med bare føtter. Men går barbeint hjemme hos meg selv da.

Anonymkode: 17bce...8dd

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Går inn med sko hjemme når jeg driver med planting og såing og grilling. Da orker jeg ikke ta av og på. Bare kjøre robotvasker etterpå. 

Anonymkode: 99e7d...952

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har innesko, de brukes aldri ute.

Anonymkode: 29f39...a8d

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Jeg ble så nysgjerrig, så jeg spurte "guruen" KI google 😄 Husk at opplysningene må tas med en klype salt.

Jeg var barn på åttitallet. Og ja, vi hadde linoleum hjemme og det har foreldrene mine fremdeles.

"1. Praktiske gulv på 1980-tallet

Slitesterke materialer: Mange hjem hadde gulvbelegg av vinyl, linoleum eller nålefiltvegg-til-vegg-tepper som tålte en støyt.

Enkel rengjøring: Vinyl og linoleum var ekstremt lette å vaske over med en mopp om det kom synlig skitt.

Dagens sårbare gulv: I dag har de fleste ubehandlet parkett eller dyre tregulv som lett får riper av sand og grus."

"2. Livet på landet

Gårdsliv og grovinnganger: På bygda løp man ofte ut og inn mellom huset, hagen, verkstedet

Terskelen var lavere: Det var upraktisk å snøre av og på seg skoene tyve ganger om dagen, så skoene ble ofte med inn på kjøkkenet eller i gangen.

Selskapsliv: Det var vanlig at gjester beholdt penskoene på inne under selskaper for å fullføre antrekket, noe som i dag nesten er helt borte."

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

I KK sto det også om dilemmaet med sandaler når man er på besøk. Går man barbeint inne hos andre? Eller husker man alltid å ha med sokker å ta på?

Ts

Bruker å ha med sokker i veska, ja. Vil jo ikke gå rundt barbeint hjemme hos andre. 

Anonymkode: 27170...95b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri noe sko inne nei. 

Anonymkode: e6a15...51a

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Går ikke inne med sko.

Har et sokkepar, enten steps eller nylonstrømper, i veska om jeg skal på besøk i sandaler.

Anonymkode: 4dd93...ae7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Går ofte inne med sko. Har halvveis inne/utesko. Syns det er styrete å ta av og på sko når det er mye farting ut og inn. Gjør det bare på tørre dager. Vasker gulvet ofte. 

Anonymkode: e5a56...36b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det et krav om at man må ha med sokker på besøk om sommeren?

Merker jeg er glad jeg ikke omgås den gjengse KG-debattant.

Anonymkode: 3e861...e08

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Utesko er utesko, uansett årstid. Det hender jeg tenker på å ta med sokker hvis jeg går i sandaler, men det er stort sett bare på KG jeg har opplevd at det er et problem for noen at gjester går barbeint inne.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det et krav om at man må ha med sokker på besøk om sommeren?

Merker jeg er glad jeg ikke omgås den gjengse KG-debattant.

Anonymkode: 3e861...e08

Daria skrev (5 timer siden):

Utesko er utesko, uansett årstid. Det hender jeg tenker på å ta med sokker hvis jeg går i sandaler, men det er stort sett bare på KG jeg har opplevd at det er et problem for noen at gjester går barbeint inne.

Jeg er ikke spesielt glad i føtter og går derfor aldri barbent på besøk. Er ikke noe begeistret for at andre går barbent hjemme hos meg heller.

I min venninnegjeng og familie er det ikke vanlig å gå barbent inne på besøk hos noen. Alle har med sokker i veska. Det er ingen som har sagt at det ikke er greit, eller snakket om det i det hele tatt for øvrig. Det er mer som en uskreven regel.

Anonymkode: 4dd93...ae7

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei, går aldri med sko inne, det er ikke noe vi er vokst opp med, uavhengig av årstid. Og det er helt greit å gå barbeint også, det har aldri vært et problem i vårt omgangskrets/familie.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi går aldri med utesko inne. Inne er det barbeint, sokkelesten, tøfler eller innesko som gjelder. Dersom gjester med sandaler ikke vil gå barbeint, beholder de skoene på. Pensko når man pynter seg er vanlig. Vi går ikke i sokkelesten på julaften. Har vi selskap, og gjestene er pyntet, er sko med på å fullføre antrekket.

Jeg er ikke bekymret for golvene, men det blir mindre å vaske. Dessuten er det bra for føttene. Jeg tar også av meg utesko på jobb.

Anonymkode: e7f1e...8a2

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...