Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor snakker folk som tror alltid som om de vet? Det finnes mange religioner som trur på sine "guder". For noen er kua hellig. Alle trur at akkurat de har den "rette troen" og at alle andre er de "villfarne".. Jeg sliter virkelig med å forstå..

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi man velger å tro på noe høyere enn seg selv. For hinduismen er kua symbol på modergudinnnen, i kristendommen er troen på Jesus som veien, osv. 

Alle tror ikke nødvendigvis at alle tar feil. Noen tror at mange veier kan lede til kilden: til gud om du vil, eller lyset. 

Anonymkode: bcf9b...845

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er så flaks at alle ble født i den riktige religionen…

Anonymkode: 54d42...e56

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Det er fullt mulig å bare tro at man tror. Gjerne fordi man også tror det er bra/riktig/dydig å tro på X, og man vil da være flink. Eller man vil tro på de tingene i den aktuelle religionen som høres fristende ut, og så pleier man sjelden å gi bevisst beng i de mindre fristende delene av "guds ufeilbarlige ord", de bare ender oftere opp i glemmeboka enn i prekener og selvbilde.

Forskjellen på implisitt tro (som faktisk styrer forventningene dine) og tro på tro er vanskelig å se fra innsiden, de fleste som sverger til de større religionene vil tro på en allmektig, allvitende gud som elsker dem og styrer hele universet hele tiden. Ikke en spurv skal falle til jorden uten at det er guds vilje osv., men de ser seg nå for når de krysser veien.

AnonymBruker
Skrevet

Uavhengig av religion, men vet vi egentlig noe i det hele tatt noe med sikkerhet her i livet?

Et spørsmål jeg har begynt å stille meg selv mer for hver dag som går.

Anonymkode: b5025...084

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uavhengig av religion, men vet vi egentlig noe i det hele tatt noe med sikkerhet her i livet?

Et spørsmål jeg har begynt å stille meg selv mer for hver dag som går.

Anonymkode: b5025...084

Beklager skrivefeil. Skrev litt fort.

Anonymkode: b5025...084

AnonymBruker
Skrevet

Synes jeg oftere ser de som ikke tror være skråsikre. I tillegg er de veldig nedlatende og hånlige overfor de som tror.

Enig med den over som skriver at det er så ufattelig mye vi ikke vet.

Anonymkode: ad799...7cc

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg vet at jeg tror - og det gjelder strengt tatt for mye mer i livet enn bare religion. Min erfaring er dessuten at mange troende er åpne for både egen tvil og andres tro (i min fars hus er det som kjent mange rom) - de som roper høyest om egen skråsikkerhet og andres feiltagelser har det med å være ateister...

Endret av Daria
  • Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Synes jeg oftere ser de som ikke tror være skråsikre. I tillegg er de veldig nedlatende og hånlige overfor de som tror.

Som for eksempel ?

Mitt inntrykk er det totalt motsatte. Jeg opplever de religiøse som påståelig og skråsikre. 

At det at dette kan virke nedlatende og hånlig er nok bare fordi de troende ikke kan forsvare denne skråsikkerheten.
Dette ser jeg på som et "du-problem" ikke "jeg-problem" fordi det er ikke jeg som påstår noe. 

Endret av Midgard
  • Liker 2
Skrevet (endret)
Daria skrev (10 timer siden):

de som roper høyest om egen skråsikkerhet og andres feiltagelser har det med å være ateister...

Kan du utdype ?

Hva er f.eks galt med å vise andres feiltagelser. ?
Er ikke det en bra ting ?

Endret av Midgard
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner mange som tror. Ingen som sier at de vet. Hva slags folk omgås du?

Anonymkode: f2aec...cd7

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ingen som er så skråsikre som ateistene. De har jo også bare en "tro".

Anonymkode: f2aec...cd7

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er da ingen som er så skråsikre som ateistene. De har jo også bare en "tro".

Anonymkode: f2aec...cd7

Og DET er du skråsikker på !

Kan du si noe om hva du "tror" en ateist er for noe ?

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er da ingen som er så skråsikre som ateistene. De har jo også bare en "tro".

Anonymkode: f2aec...cd7

vel om du anser det som en hobby å ikke spille sjakk..

Anonymkode: bea32...076

  • Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

vel om du anser det som en hobby å ikke spille sjakk..

Anonymkode: bea32...076

Det kommer litt an på hva som er definert som vanlig. Dersom "alle" spilte sjakk så ville fravær av sjakkspilling utvilsomt krevd en forklaring.

 

Anonymkode: dd9ad...8da

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det kommer litt an på hva som er definert som vanlig. Dersom "alle" spilte sjakk så ville fravær av sjakkspilling utvilsomt krevd en forklaring.

Merkelig resonnement, kan du forklare hvorfor at fravær av en aktivitet ER en aktivitet. 
Hvordan er det da mulig å IKKE være en del av aktiviteten?

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av de kristne jeg kjenner tror at deres egen tro er den eneste rette. Ateistene derimot er skråsikre på at de har rett og at alle andre er dumme. Dette gjelder da de som flagger sin ateisme utad. De fleste jeg kjenner flagger ikke verken tro eller ikketro. 

Anonymkode: 01041...562

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ateistene derimot er skråsikre på at de har rett

Rett i hva.. ??
Ateisme har ikke noen påstander i seg som de kan ha rett eller galt i.

Det kan se ut som ikke vet hva ateisme er.. 

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Midgard skrev (2 minutter siden):

Rett i hva.. ??
Ateisme har ikke noen påstander i seg som de kan ha rett eller galt i.

Det kan se ut som ikke vet hva ateisme er.. 

Skråsikre på at de har rett i at det ikke finnes en gud. 

Anonymkode: 01041...562

  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skråsikre på at de har rett i at det ikke finnes en gud. 

Det er ikke slik ateisme normalt defineres.
Vil man lage egne definisjoner så kan man få alt til å fremstå som man vil.

Som jeg sa, ateisme i seg selv gir ingen positiv påstand slik du legger frem. 
Men nå er det kanskje JEG som blir den som er både nedlatende, hånlig og skråsikker for å påpeke at du tar feil. 

Endret av Midgard
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...