Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle. Jeg flyttet inn i en utleiebolig i slutten av april. Da jeg var på visning fikk jeg vite at det nylig var malt, og tenkte derfor at lukten kom til å forsvinne etter litt utlufting. Siden leiligheten ellers var helt perfekt, valgte jeg å leie den.

Nå har det gått flere uker, og lukten er fortsatt like sterk. Jeg har prøvd flere tiltak, blant annet utlufting over tid, høy varme etterfulgt av gjennomtrekk/stormlufting, samt eddik og aktivt kull som luktabsorberende tiltak, uten særlig effekt.

Jeg har ikke fått flyttet inn så mye av de store møblene mine enda, fordi jeg nettopp har solgt leiligheten jeg bodde i før, og flyttingen derfor ikke har passet før nå i slutten av måneden. Jeg har derfor heller ikke bodd i leiligheten fast. De gangene jeg har vært innom for å ordne småting, har jeg merket at lukten setter seg i klærne mine, og jeg får lett irritasjon i luftveiene. I dag bestemte jeg meg derfor for å ta ut igjen de få møblene jeg faktisk hadde satt inn, og da jeg la dem inn i bilen, merket jeg umiddelbart at lukten også hadde satt seg i møblene, fordi bilen raskt begynte å lukte det samme.

Jeg kjøpte også en enkel luftmåler som måler luftkvalitet/VOC (flyktige organiske forbindelser). Jeg vet at dette ikke er en profesjonell måling, men den har vist en tydelig stigende trend over flere dager, og ligger nå i grenseland mellom middels og høy VOC.

Jeg har selvfølgelig gitt beskjed til utleier om problemet. De vet ikke hva det kan komme av, og virker heller ikke spesielt interessert i å undersøke det nærmere, men har sagt at jeg kan få husleien tilbake dersom jeg ønsker å flytte ut.

Det som gjør dette ekstra vanskelig, er at jeg er gravid med termin i august. Det gjør det krevende å bare «se det an» og håpe at det blir bedre med tiden. Samtidig står jeg da uten et sted å bo dersom jeg velger å terminere kontrakten. Jeg bor på bygda, så det er ikke akkurat flust av ledige leiligheter, og enda færre som føles ideelle med en liten baby på vei.

Jeg vet samtidig at jeg ikke ønsker å flytte inn slik situasjonen er nå. Jeg reagerer allerede etter korte opphold, og tør ikke helt tenke på hvordan luftveiene mine ville reagert etter å faktisk bo der.

Hva tenker dere er mest rimelig å gjøre i denne situasjonen? Jeg føler ikke helt at jeg kan kreve så mye av utleier, men samtidig føles det heller ikke riktig å bare akseptere dette. 

Anonymkode: a035c...cde

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet samtidig at jeg ikke ønsker å flytte inn slik situasjonen er nå.

Da har du ikke så mye annet valg enn å si opp og finne et annet sted å bo

Anonymkode: de069...115

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har sensitive luftveier og reagerer på mye forskjellig, jeg har bodd i hus hvor det har vært brukt produkter, for eksempel maling jeg reagerer på. Jeg ble veldig syk av å bo disse stedene og kan ikke si annet enn at du må si, ja takk, til å få avsluttet denne leiligheten og så finne deg noe nytt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Da har du ikke så mye annet valg enn å si opp og finne et annet sted å bo

Anonymkode: de069...115

Du har rett. Jeg har nok bare et sterkt ønske om at det skal ordne seg på et mirakuløst vis slik at jeg slipper å stresse med å få klar ny bolig og alt som følger med det nå på tampen av graviditeten. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Sparkling_Pink skrev (18 minutter siden):

Jeg har sensitive luftveier og reagerer på mye forskjellig, jeg har bodd i hus hvor det har vært brukt produkter, for eksempel maling jeg reagerer på. Jeg ble veldig syk av å bo disse stedene og kan ikke si annet enn at du må si, ja takk, til å få avsluttet denne leiligheten og så finne deg noe nytt.

Så kjipt at du har måttet gå igjennom det. Det er jo min største frykt at enten jeg eller baby skal bli syk av å bo der, så du har helt rett i at det er best å finne noe nytt. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde begynt å lete etter et annet sted å bo med en gang. Er jo ikke bare du som skal bo der etter hvert. Du har en baby som også skal bo der. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vannbasert maling er fint for maleren. Men kan lukte i ukesvis så ubehagelig for beboer.

Anonymkode: a2366...133

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du må IKKE flytte inn som gravid i denne boligen. Fosteret kan få skader av dette, og det er ikke normalt med slik lukt uansett type godkjent interiørmaling. 

Var en sak om en leilighet på Sinsen, nyoppusset. Da kjøp. Ny eier ble i dårlig form etter innflytting, og bedre straks hum besøkte andre over noen dager eller var på ferie. 

De fikk leid inn ordentlig måler, og det viste seg at de som renoverte hadde brukt maling ment for skip, og regnet som helseskadelig. De fikk hevet kjøpet. 

Jeg personlig er veldig sensitiv og bruker derfor bare de med maks 1g VOEC.

Den lukten som type Lady Wonderwall og andre mer slitesterke interiørmalinger skal ikke sette seg i klær og møbler etter såpass lang tid. Iløpet av en måneds tid må man forvente luktfritt. 

Dette må du dessverre få opphevet kontrakten på. 

Jeg hadde heller bodd på en 1roms i en periode med nyfødt enn denne boligen. I permisjon kan du og tåle å bo midlertidig i en nabokommune. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vannbasert maling er fint for maleren. Men kan lukte i ukesvis så ubehagelig for beboer.

Anonymkode: a2366...133

Du sier noe der. Men etter de tiltakene som jeg har tydd til så burde også lukten ha begynt å slippe etter litt over 7 uker. Jeg malte  leiligheten som jeg nå har solgt før jeg ble gravid og lukten forsvant relativt fort selv om jeg brukte vannbasert maling. 

AnonymBruker
Skrevet
Gaia skrev (3 timer siden):

Jeg hadde begynt å lete etter et annet sted å bo med en gang. Er jo ikke bare du som skal bo der etter hvert. Du har en baby som også skal bo der. 

Jeg må nok bare gjøre det, ja. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 time siden):

Du må IKKE flytte inn som gravid i denne boligen. Fosteret kan få skader av dette, og det er ikke normalt med slik lukt uansett type godkjent interiørmaling. 

Var en sak om en leilighet på Sinsen, nyoppusset. Da kjøp. Ny eier ble i dårlig form etter innflytting, og bedre straks hum besøkte andre over noen dager eller var på ferie. 

De fikk leid inn ordentlig måler, og det viste seg at de som renoverte hadde brukt maling ment for skip, og regnet som helseskadelig. De fikk hevet kjøpet. 

Jeg personlig er veldig sensitiv og bruker derfor bare de med maks 1g VOEC.

Den lukten som type Lady Wonderwall og andre mer slitesterke interiørmalinger skal ikke sette seg i klær og møbler etter såpass lang tid. Iløpet av en måneds tid må man forvente luktfritt. 

Dette må du dessverre få opphevet kontrakten på. 

Jeg hadde heller bodd på en 1roms i en periode med nyfødt enn denne boligen. I permisjon kan du og tåle å bo midlertidig i en nabokommune. 

Du har rett, det er noe som skurrer når lukten henger sånn i, selv etter lufting døgnet rundt og andre tiltak. Fikk også vite i dag at det ble brukt Jotun Pure color, som jeg selv malte med før jeg ble gravid i leiligheten jeg nå har solgt. Da jeg malte forsvant lukten relativt fort, og denne lukta som er i utleieleiligheten er mye sterkere enn det den noen sinne var når jeg malte. 

Så sykt at det ble malt med skipsmaling innendørs😲kan godt forstå at eieren ble syk av å oppholde seg der. 

Jeg skal sende en melding til utleier om å få opphevet kontrakten, fordi du har helt rett, alt går når det er midlertidig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har rett, det er noe som skurrer når lukten henger sånn i, selv etter lufting døgnet rundt og andre tiltak. Fikk også vite i dag at det ble brukt Jotun Pure color, som jeg selv malte med før jeg ble gravid i leiligheten jeg nå har solgt. Da jeg malte forsvant lukten relativt fort, og denne lukta som er i utleieleiligheten er mye sterkere enn det den noen sinne var når jeg malte. 

Så sykt at det ble malt med skipsmaling innendørs😲kan godt forstå at eieren ble syk av å oppholde seg der. 

Jeg skal sende en melding til utleier om å få opphevet kontrakten, fordi du har helt rett, alt går når det er midlertidig. 

Bra 👏

Om det ikke er malinga så er det noe feil med materialene bak som slipper ut såpass enda. 

Men fint av huseier å tilby penger tilbake da, det hadde jeg takket ja til. 

Vi brukte Balance som lukter enda mindre, men begge disse har maks 1g/VOC.

Håper du får ordnings på nytt sted om enn midlertidig!

AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (17 timer siden):

Bra 👏

Om det ikke er malinga så er det noe feil med materialene bak som slipper ut såpass enda. 

Men fint av huseier å tilby penger tilbake da, det hadde jeg takket ja til. 

Vi brukte Balance som lukter enda mindre, men begge disse har maks 1g/VOC.

Håper du får ordnings på nytt sted om enn midlertidig!

Takk! ❤️‍🩹 jeg kommer definitivt til å bruke Balance selv om jeg skal pusse opp i fremtiden.

Dessverre hadde huseier en litt annen tone i dag etter at jeg sendte meldingen om at jeg ikke ønsker å leie videre. Han nevnte at det var andre interesserte som kunne ha flyttet inn, og la det da over på meg om jeg skulle få husleien tilbake eller ikke. Som det samvittighetsfulle mennesket jeg er, sa jeg at han kunne beholde leien.

Det var imidlertid før jeg hentet ut de få møblene jeg faktisk hadde satt inn der. Da jeg tok dem ut av bilen, luktet hele bilen av den samme kjemiske lukten, og møblene mine likeså. Jeg har satt dem utendørs nå og håper virkelig at de ikke har blitt ødelagt 😔

Det som bekymrer meg enda mer nå, er tiden jeg faktisk har oppholdt meg i leiligheten med tanke på babyen i magen og mulig eksponering. Jeg har nok ikke forstått alvoret i situasjonen tidligere, fordi jeg hele tiden var overbevist om at lukten kom til å forsvinne med tid og tiltak, og så «forsvinner» jo lukten når man har vært der en liten stund fordi man blir vant med den . Det var først når det ble tydelig at den ikke ga seg, og at den faktisk satte seg i både klær og møbler, at jeg innså hvor omfattende problemet var. Heldigvis har oppholdene mine der vært relativt korte, som regel ikke mer enn 60 minutter om gangen, men det er likevel noe jeg nå kjenner at jeg bekymrer meg for😩

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk! ❤️‍🩹 jeg kommer definitivt til å bruke Balance selv om jeg skal pusse opp i fremtiden.

Dessverre hadde huseier en litt annen tone i dag etter at jeg sendte meldingen om at jeg ikke ønsker å leie videre. Han nevnte at det var andre interesserte som kunne ha flyttet inn, og la det da over på meg om jeg skulle få husleien tilbake eller ikke. Som det samvittighetsfulle mennesket jeg er, sa jeg at han kunne beholde leien.

Det var imidlertid før jeg hentet ut de få møblene jeg faktisk hadde satt inn der. Da jeg tok dem ut av bilen, luktet hele bilen av den samme kjemiske lukten, og møblene mine likeså. Jeg har satt dem utendørs nå og håper virkelig at de ikke har blitt ødelagt 😔

Det som bekymrer meg enda mer nå, er tiden jeg faktisk har oppholdt meg i leiligheten med tanke på babyen i magen og mulig eksponering. Jeg har nok ikke forstått alvoret i situasjonen tidligere, fordi jeg hele tiden var overbevist om at lukten kom til å forsvinne med tid og tiltak, og så «forsvinner» jo lukten når man har vært der en liten stund fordi man blir vant med den . Det var først når det ble tydelig at den ikke ga seg, og at den faktisk satte seg i både klær og møbler, at jeg innså hvor omfattende problemet var. Heldigvis har oppholdene mine der vært relativt korte, som regel ikke mer enn 60 minutter om gangen, men det er likevel noe jeg nå kjenner at jeg bekymrer meg for😩

Nå er ikke jeg noen fagperson, men lungene og hjernen osv til fosteret er ferdig utviklet - og du var der i kort tid. 

Du hadde blitt ganske svimmel og kvalm av noe som var akutt farlig. Du beskrev plager, men ikke noe du tenkte du trengte legevakt for.

Så dette går nok fint. 

De som får varige skader er jo gjerne frisører og malere som jobber oppi kjemikalier daglig i timesvis uten rett bekyttelse. 
Og folk som bor i skadelig inneklima over tid.

Jeg fikk unehagelige luftveisproblemer av oljebasert maling, men det gikk over ila noen timer. De fleste tåler det helt greit. 

Men om du er veldig bekymret kan du jo høre med NAAF og helsestasjon. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (2 timer siden):

Nå er ikke jeg noen fagperson, men lungene og hjernen osv til fosteret er ferdig utviklet - og du var der i kort tid. 

Du hadde blitt ganske svimmel og kvalm av noe som var akutt farlig. Du beskrev plager, men ikke noe du tenkte du trengte legevakt for.

Så dette går nok fint. 

De som får varige skader er jo gjerne frisører og malere som jobber oppi kjemikalier daglig i timesvis uten rett bekyttelse. 
Og folk som bor i skadelig inneklima over tid.

Jeg fikk unehagelige luftveisproblemer av oljebasert maling, men det gikk over ila noen timer. De fleste tåler det helt greit. 

Men om du er veldig bekymret kan du jo høre med NAAF og helsestasjon. 

Tusen takk, du har virkelig vært til god hjelp for meg og fått meg til å lande litt mer nå. 
Du har mange gode poeng her, som jeg ikke har klart å tenke på midt oppi dette. 

Jeg er lettet over at jeg ikke skal bo der, og så er jo helsen til meg og baby mye viktigere enn den husleien som gikk tapt og eventuelt de møblene som har blitt ødelagt☺️

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...