Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje noen her vet, ville ikke spørre og grave så mye til henne. Har en god (tidligere) kollega som jeg vet har hatt epilepsi siden hun var barn. Jobbet sammen i over 10 år. Hun hadde siste anfall for 6 år siden for da mistet hun lappen og vi samkjørte til jobb i ett år. Hun har alltid vært (tilsynelatende) frisk og aldri syk, vi er en av de få som egentlig alltid har vært på jobb. I fjor ble hun sykemeldt 100% og nå har hun fått innvilget uføretrygd. Vi mistet litt kontakt men hun sendte en hyggelig melding der hun fortalte at hun nå ikke kom tilbake pga epilepsi. Hun kjører fortsatt bil så hun har ikke hatt noe nytt anfall. Kan man få uføretrygd med så stabil epilepsi eller er det ofte noe mer? Det kan jo selvsagt være noe helt annet hun ikke vil dele med meg - og jeg har ikke noe med det - jeg bare bare syns det skjedde så brått og så er det trist å miste en så flink kollega. Er det noen som vet om det er vanlig å få ufør av dette? :) 

Anonymkode: fac9a...f9c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan en. Epilepsi er så mye mer en anfall.

Har ungdom med epilepsi.  Gjennom hele oppveksten. En ser ikke anfall. En kan og ha aktivitet en ikke ser. Mange med epilepsi blir fort slitne og må ha mer søvn en andre. Noe jeg ser på våres sov på dagen ut ungdomskolen. La seg kl 18 og siv til dagen etter. Nå som lærling står opp kl 06, hjemme fra jobb kl 15.30. Legger seg kl 18.30 pga da sliten og trøtt. I tilleg slitt de med at stress trigger anfall, for lite mat kan trigge. For en del blir desverre å klare vanlig arbeidsliv for hardt, trigger anfall, og at er kun jobb de fungerer og ingen ting etterpå.

Våres ungdom håper selv å ungå uføretrygd, selv om både lege og spesielt rådgivere på skolen mente beste er å søke uføretrygd slik at ho kunne ha et liv og ikke bare jobb.

En så lenge klarer ho jobben, men vi foreldre ser hvor sliten ho er, og at helger går til å hente seg inn.

Vår er angallsfri men har det de kaller aktivitet hele tiden, får lov å kjøre siden ho ikke har anfall og bruker medisiner. Men ho vet et anfall så er det 6 mnd uten førerkort, må da gå 6 mnd anfallsfri. Så ungdommen her er utrolig nøye på søvn, mat, drikke osv

Anonymkode: 03790...3c7

• Nyttig 5
Skrevet (endret)

Jeg har epilepsi, og det er nok mye du ikke vet her ts. Jeg velger personlig å snakke lite om min epilepsi, for det er dessverre mange fordommer knyttet til epilepsi. Man kan f.eks kjøre bil etter å ha vært anfallsfri i tre år, men det er etter nøye vurderinger, og det betyr ikke nødvendigvis at man er kvitt epilepsien. Det betyr gjerne at man opplever anfallsfrihet, som ikke er det samme som at man ikke har epilepsi. Som regel har man det resten av livet, men med god behandling kan man leve relativt normalt.

Samtidig, en del med epilepsi opplever f.eks kognitiv svikt, fatigue, sterke bivirkninger av medisiner, og mange andre følger grunnet epilepsien. Epilepsien kan også arte seg forskjellig. 

Selv står jeg i full jobb som lærer, men jeg samtidig godt medisinert. Allikevel, mye av grunnen til at jeg f.eks skiftet arbeidssted, var fordi jeg kan sove lenger om morgenen. Mer søvn betyr et bedre liv og færre anfall for min del. Mitt største problem med epilepsien er at den kan gjøre meg fryktelig sliten og trøtt, selv om jeg ikke nødvendigvis har anfall. Jeg kan få plutselig fatigue, hvis jeg kan kalle det det. Det kan være vanskelig å navigere. Alt i alt er jeg derimot veldig heldig, og jeg klarer å regulere det godt.

For andre derimot er det vanskeligere å regulere, og man lever med store følger. Det kan utspille seg på ulikt vis, og ja, en del ender opp uføre, dessverre.

Jeg er sånn sett heldig, for jeg er ikke vokst opp med at jeg har epilepsi, så jeg har aldri opplevd de begrensingene som en del som vokser opp med det føler på. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er positivt, men det har gjort at jeg har gjort mye som epileptikere kanskje ikke bør eller anbefales å gjøre. Jeg har aldri følt meg som en person med epilepsi, og det er tilfeldig man fant ut av det (jeg har antagelig hatt det hele livet uten å faktisk vite det).

Så ja, en del ender opp som ufør av ulike grunner. 

Endret av SPOCA
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble akkurat ufør selv, og alle i omgangskretsen min tror det er pga migrenen. Det er det ikke, for migrenen er ikke engang tatt med i uføresøknaden (men det er greit å bruke den som unnskyldning).

Tenker at uansett grunnen for hvorfor hun nå er ufør, så er det ikke noe å grave i, ts. Skjønner at man er nysgjerrig, men dette er en privatsak.

Anonymkode: 5e880...b8b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep og innlegg tilknyttet dette.

veronica<3, mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.5.2026 den 15.13):

Er det noen som vet om det er vanlig å få ufør av dette? :) 

Diagnoser i seg selv gir ikke ufør.

Anonymkode: b6760...de6

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Når unge kvinner(de scorer høyest på økningen av å bli ufør) i sin beste alder kan bli ufør grunnet litt sosial angst og mild depresjon så ser jeg ingen problemer med at de som har slitt med epelepsi siden ungdomsårene kan få bli ufør.. 

Anonymkode: b9867...977

Folk blir ikke ufør av litt sosial angst og mild depresjon. Jeg tror bare folk lett misforstår hvor syk man er fordi man skiller psykiske lidelser i gruppene tung psykisk lidelse (psykoselidelser) der henimot alt annet høres ut som walk in the park bare fordi det ikke regnes som alvorlig psykisk lidelse, Mens dette egentlig bare er medisinske betegnelser. At man ikke har tung psykisk lidelse betyr ikke at man fungerer greit. Men det betyr ofte at man har mindre muligheter til adekvat hjelp. 

Anonymkode: 3afff...63a

• Liker 4
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvor alvorlig det er. Men har man kun 3-4 anfall i året medtilhørende sykehusinnleggelser kan man faktisk stå i 100+% jobb.

Men er en fordel å ha en jobb der man ikke står i fare for å drepe seg selv eller andre under anfallene.

Anonymkode: b0303...e58

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Når unge kvinner(de scorer høyest på økningen av å bli ufør) i sin beste alder kan bli ufør grunnet litt sosial angst og mild depresjon så ser jeg ingen problemer med at de som har slitt med epelepsi siden ungdomsårene kan få bli ufør.. 

Anonymkode: b9867...977

Ganske rart det der. Mange av dem takler faktisk offentlig transport,prate i telefonen,gå på fest,konserter,parader,ha venner/kjæreste,dra på ferie,frisør,tannlege,få besøk,dra på besøk,gå på butikken eller hilse på postmannen. Men sist og ikke minst oppsøke leger og psykologer og attpåtil klare å prate med dem...

Da tror jeg vedkommende er ganske så frisk og tøff.

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Spørs hvor alvorlig det er. Men har man kun 3-4 anfall i året medtilhørende sykehusinnleggelser kan man faktisk stå i 100+% jobb.

Men er en fordel å ha en jobb der man ikke står i fare for å drepe seg selv eller andre under anfallene.

Vi har en med epilepsi på jobben. Vedkommende kjører ikke bil men sykler på jobb. Har hatt ett anfall på jobb i løpet av flere tiår og jobber fullt. 

Anonymkode: 4508c...e8e

• Nyttig 1
Skrevet

Uføretrygd er nedsatt arbeidsevne... ikke diagnose. Så at folk fortsatt ikke skjønner at det ligger mer bak en "angst.. depresjon.. epilepsi.. migrene" etc.

Min venninne et uføretrygdet.. men går på kafe...tur i fjellet etc.b... begynner å bli gammel 

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Diagnoser i seg selv gir ikke ufør.

Anonymkode: b6760...de6

Men de hjelper godt på.

Anonymkode: 14af3...75a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ganske rart det der. Mange av dem takler faktisk offentlig transport,prate i telefonen,gå på fest,konserter,parader,ha venner/kjæreste,dra på ferie,frisør,tannlege,få besøk,dra på besøk,gå på butikken eller hilse på postmannen. Men sist og ikke minst oppsøke leger og psykologer og attpåtil klare å prate med dem...

Det er din trangsynte og ufaglærte mening. Jeg er ufør som følge av psykisk(e) lidelser og  rent sporadisk takler jeg ting du nevner, med unntak av fester, parader, konserter, ferier og jeg plager ikke postmenn. Psykolog får jeg ikke tilbud om, da jeg dessverre ikke er frisk nok til å følge opp de (sinnsykt) krevende behandlingsforløpene man mener er formåltjenelig for meg. Det ville vært bortkastede ressurser for samfunnet og satt meg i en verre situasjon enn den jeg er i. Jeg er helt sikker på der er idioter rundt meg som tror jeg kunne jobbet, men jeg tror ikke noen av mine nære mener det da de vet mer om min faktiske fungering og medisinering. Jeg skulle gjerne gått litt mer til frisør og tannlege, men pga pris blir det henholdsvis en gang i året og når jeg får vondt pga tannproblemer. Særlig tannlege har jo et prisnivå som er lite forlignelig med å være trygdet🙂

Anonymkode: 3afff...63a

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner et par som e ufør på grunn av epilepsi alene. Det er forståelig etter sånn jeg kjenner dem. De prøver dog å skaffe seg et lite levebrød ved siden av som kan fungere, eller jobbe frivillig et par dager i uken. Jobber også sammen med ei som har epilepsi. Men hun har ikke hatt anfall på årevis. 

Anonymkode: 7b976...81c

AnonymBruker
Skrevet

Diagnosen i seg selv gir ikke uføretrygd. Jeg har epilepsi, i snitt 2 anfall i uka og er 100 % i jobb. Kjører selvfølgelig ikke bil, men bruker kollektivtransport.

Når folk blir uføre pga. epilepsi til tross for få/ingen anfall, handler det som regel om medisinbruk. Mange medisiner mot epilepsi har tøffe bivirkninger, som trøtthet, svimmelhet, nedstemthet, redusert hukommelse osv. Mange må bruke to eller flere preparater for å bli anfallsfrie, og da øker sjansen for bivirkninger. 

Jeg har selv prøvd medisiner som reduserte anfallene mine betraktelig, men som hadde så kjipe bivirkninger at jeg heller ville ha anfall. For meg funker det å jobbe selv om jeg har anfall, og jeg kan telle sykedagene mine de siste 10 årene på én hånd. Men jeg har høy arbeidskapasitet og fleksibel arbeidsgiver, ikke alle har det.

Å ha epilepsi er uansett ingen dans på roser, uansett hva man velger. Det er dessuten mange fordommer knyttet til sykdommen, og lite kunnskap blant folk flest. 

Anonymkode: fe1d1...332

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Men de hjelper godt på.

Anonymkode: 14af3...75a

Diagnosen er jo der som gjør at din arbeidsevne er nedsatt.

Ingen friske mennesker får aap/ uføretrygd.

Men mange tror at uføretrygd er mennesker som gikk til legen og sier de har angst og da får de uføretrygd.

Det ligger så mye mer bak 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min har epilepsi og ikke anfall (bank i bordet). Men mye fokal epileptisk aktivitet på natt som gjør at han sliter veldig med fatigue. Det er spesielt når han egentlig skal være i dyp søvn, og det betyr at han aldri får god og dyp søvn, den vi mennesker henter oss inn av og som er veldig viktig for oss.

Epilepsi er en utrolig kjip diagnose.

Anonymkode: 9e4f5...ef4

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2026 den 7.51):

Ser slike påstander om visse uføre stadig vekk på TikTok, folk henges ut rett og slett, for at de feks har angst, men tør å dra til Thailand osv.

Spørsmålet er: ville du ansatt vedkommende? Om svaret er et rungende nei tenker jeg du skjønner at det er riktig at vedkommende er ufør.

Og mest sannsynlig er det flere grunner enn «litt angst» for at vedkommende er ufør. 

Anonymkode: 705b9...662

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.5.2026 den 9.27):

Sønnen min har epilepsi og ikke anfall (bank i bordet). Men mye fokal epileptisk aktivitet på natt som gjør at han sliter veldig med fatigue. Det er spesielt når han egentlig skal være i dyp søvn, og det betyr at han aldri får god og dyp søvn, den vi mennesker henter oss inn av og som er veldig viktig for oss.

Epilepsi er en utrolig kjip diagnose.

Anonymkode: 9e4f5...ef4

Jeg har også epilepsi uten anfall. Hatt ett anfall i mitt liv og det var da jeg fikk diagnosen. Går på lav dose lamictal og må gjøre det livet ut. Kan få «nesten-anfall» om jeg glemmer å ta medisinen. Jeg sliter også veldig med sterk fatigue. Klarer ikke nå den dype søvnen jeg heller og det er fryktelig slitsomt. Kun den drømmende R.E.M.-søvnen og jeg drømmer mye stressende, sover lett og våkner av den minste ting. Det er en utrolig kjip og slitsom diagnose, ja og jeg skulle så ønske jeg klarte å nå den viktige, dype søvnen. Føler virkelig med sønnen din :hjerte: 

Anonymkode: f37ac...df2

AnonymBruker
Skrevet

Du må ha det i bakhodet at mange som har fått uføretrygd ikke oppgir alle grunnene til at de er uføre. Det kan som sagt bare være epilepsi i hennes tilfelle, men også andre ting som vedkommende kanskje ikke snakker høyt om.  jeg sier at jeg er gradert ufør grunnet somatisk sykdom. Bare mine nærmeste venner vet at det også er en del psykiatri inni bildet. Dessuten er det arbeidsevnen og inntektsevne som blir vurdert, ikke sykdommen i seg selv.

Anonymkode: a3710...c2b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...