Gå til innhold

17 mai - barnas dag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor er det de siste årene blitt kalt barnas dag 17 mai? Har kommet opp mye i forbindelse med at folk drikker seg fulle, og det er blitt et problem da det er barnas dag. 

hørte aldri om at det var barnas dag før. Det var grunnlovsdagen, til alle.. ikke barna spesifikt. Det var voksne, barn, ungdom, russen - alle sin dag. 

hva skjer med det? Og hvorfor drikker folk seg så drita? Er det etter det ble så populært med disse champagne frokostene? Var jo ikke sånn før..

Anonymkode: aaf46...71e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor er det de siste årene blitt kalt barnas dag 17 mai? Har kommet opp mye i forbindelse med at folk drikker seg fulle, og det er blitt et problem da det er barnas dag. 

hørte aldri om at det var barnas dag før. Det var grunnlovsdagen, til alle.. ikke barna spesifikt. Det var voksne, barn, ungdom, russen - alle sin dag. 

hva skjer med det? Og hvorfor drikker folk seg så drita? Er det etter det ble så populært med disse champagne frokostene? Var jo ikke sånn før..

Fordi folk tror fortsatt at de er barn, selv om de er 20+.

Anonymkode: bb759...831

Skrevet

Jeg er 38 og har hørt det bli kalt barnas dag siden jeg var barn.

Det er is, pølser, kake, ballonger, leker og samlinger på skolen, alt av rutiner er opp-ned, de voksne er på skolen og alle ser litt rare ut i penklær. Det er noe av det som gjør vår nasjonaldagsfeiring så unik i forhold til omtrent alle andre land, dette fokuset på barna. Andre steder er det mye militærparader, eller opplegg kun for voksne. 

Dette med fylla derimot, det er helt klart et mer moderne problem. 

Skrevet

At julaften, 17 mai og what not er barnas dag, er bare tull. Disse høytidsdagene er for alle, om man er 1 eller 115 år har alle rett til å kose seg like mye. Men å drikke seg dritings og lage det uhyggelig for andre er uakseptabelt. 

• Liker 5
Skrevet
Selkie skrev (10 timer siden):

At julaften, 17 mai og what not er barnas dag, er bare tull. Disse høytidsdagene er for alle, om man er 1 eller 115 år har alle rett til å kose seg like mye. Men å drikke seg dritings og lage det uhyggelig for andre er uakseptabelt. 

Dette 👍

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er rart at du ikke har hørt det før, det er det vi er tutet øra fulle med i alle år så langt jeg kan huske i hvert fall. (jeg er godt over 50 år)

Det er derfor det fokuseres så mye på at man kan spise så mye is man vil og det er pølser og tivoli og ballonger osv. Det har virkelig alltid vært fokuset at det er barnas dag. Det er barna som går i barnetog osv. 
(Og så kommer dette med folketog og bunadtog og russetog i tillegg såklart, men det er barnetoget det fokuseres på først og fremst)

Jeg er enig i at det bør være en dag for alle og at "barnas dag" burde omskrives. Det jeg kommenterer på her er bare at jeg syns det er litt rart at du aldri har hørt det før. 

Anonymkode: ccc82...aba

AnonymBruker
Skrevet

Enig, 17. Mai er alles dag, grunnlovsdagen - ikke kun forbeholdt barna, selv om de også selvfølgelig skal inkluderes. Jeg synes ikke noe om denne flatfyllekulturen på edle bobler som har dukket opp i senere tid. Og flott bunad skal de ha oppi denne... elegansen. For å vise seg?

Anonymkode: 17603...3e8

Skrevet

Fordi alt nå til dags skal kretse rundt barn. Jula er "barnas høytid", 17. mai er "barnas dag" osv. Voksne trenger ikke bursdagsfeiringer, bursdagsgaver, julegaver eller moro. Foreldre må forholde seg single til barna er 25 år og flytter ut. Så lurer folk på hvorfor mange voksne er bortskjemte drittunger. Vel, de har blitt vant til å styre sirkuset 24/7, og at alle tar hensyn til dem og løfter dem opp på pidestall. Selvfølgelig skal man oppdra barna på en god måte, men å sette dem i sentrum av absolutt ALT er en bjørnetjeneste.

AnonymBruker
Skrevet

Å kalle 17. mai for "Barnas dag" er bare ren og skjær idioti. Lyset er slukket og ingen er hjemme hos de som sier dette. 

Barnas dag er 5 oktober.Det var på denne dagen i 1959 at FNs generalforsamling vedtok Erklæringen om barns rettigheter. Samme dato i 1989 ble også Barnekonvensjonen vedtatt. Siden 1990 har Verdens barnedag markert årsdagen for både Erklæringen og Konvensjonen om barns rettigheter.

Det er barnas dag! 17. mai er Norges nasjonaldag og er nordmenn sin dag:opplyser:

Nør det gjelder alkohol sier det seg selv at den typiske måten å feire 17. mai på med barnetog, sekkeløp og sånn type ræl ikke er særlig fristende for mennesker uten barn. Og i og med at det mangler fullverdige andre måter å feire 17. mai på så faller en stor del av befolkningen som ikke ønsker den type feiring vekk og de må selv finne andre måter å feire på, da blir det ofte med alkohol.

Nå skal det også sies at veldig mange av de som laget mye bråk i de store byene var mindreårige fulle ungdommer. Her er det foreldre som må komme på banen og gjøre jobben sin!!!

Anonymkode: 12045...c75

AnonymBruker
Skrevet

Dagen er for alle. Men jeg synes ikke det er denne dagen folk skal drikke seg drita. Og kose seg med alkohol er helt greit. Men de senere årene er det blitt en fylla dag. Sånn var det ikke da jeg var ung. Da drakk man seg aldri full på 17. mai.

Anonymkode: 67afd...373

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dagen er for alle. Men jeg synes ikke det er denne dagen folk skal drikke seg drita. Og kose seg med alkohol er helt greit. Men de senere årene er det blitt en fylla dag. Sånn var det ikke da jeg var ung. Da drakk man seg aldri full på 17. mai.

Anonymkode: 67afd...373

Er vel det som anonym over deg sier: alt fokus er på barna, og det finnes få (eller ingen) alternative arrangement for voksne. Her i byen var det barnetoget, folketoget, arrangement på skolene og kakebord på noen kafeer der klientellet er pensjonister. Ingenting for dem mellom 18 og 65. 

AnonymBruker
Skrevet

Bjørnstjerne Bjørnson arrangerte det første rene barnetoget på 17. mai i 1870.

Og

Vi ere en Nation vi med», egentlig «Smaaguttenes Nationalsang», er en barnesang med tekst av Henrik Wergeland. Teksten ble offentliggjort i bladet For Arbeidsklassen i 1841. Diktet uttrykker Wergelands ønske om at nasjonaldagen ikke minst skal være barnas dag og at de små også er en nasjon.

"de siste årene?"

Anonymkode: 5aeb7...d84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...