Gå til innhold

Vernepleier/miljøterapeut

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_mille_*
Skrevet

Hei!

Er det noen her som vil fortelle meg mer om vernepleieryrket? Hvordan er arbeidsforholdene, trives du/den du kjenner i yrket? :)

Jeg vil gjerne høre både de positive og de negative sidene.

Hva kan man forvente å tjene med tillegg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner ei som jobber som vernepleier i en institusjon for multihandicappede. Har inntrykk av at hun trives godt. En fordel med vernepleieryrket er vel at man kan få mange ulike ansvarsområder; på linje med sykepleier, tenker jeg (medisinutdeling o.l, f eks). Min mor har jobbet i en helt annen type institusjon og sier at der har de begynt å søke etter vernepleiere heller enn "mer generelle" miljøterapauter fordi vernepleier slår to fluer i en smekk; man går både som sykepleier og miljøterapeut, så da kan de vel kutte i det andre fagpersonellet.

Bra for vernepleieren, selv om spesialkompetansen til disse ofte (?) ligger innenfor et annet område enn i denne institusjonen (rusomsorg), så moren min er litt "irritert". Dog ikke på vernepleierne, da. det er ledelsen som evt gjør noe "feil".

tror altså arbeidsmarkedet for vernepleiere er bra. Lønn vet jeg ikke :-)

Skrevet

Min tante jobber på en institusjon i en kommune som vernepleier. Hun sier at det eneste som er dumt er at hun jobber i turnus, altså at hun har dager eller kvleder hun jobber, og en helg i måneden. Jeg spurte henne hva hun tjener med tilleggene, og det er kr. 345 000,-

Skrevet (endret)

Bra for vernepleieren, selv om spesialkompetansen til disse ofte  (?) ligger innenfor et annet område enn i denne institusjonen (rusomsorg), så moren min er litt "irritert". Dog ikke på vernepleierne, da. det er ledelsen som evt gjør noe "feil".

En vernepleier har kompetanse på mange felt, men kan ta videreutdanning i feks rus, psykiatri, målrettet miljøarbeid m.m.

Du kan lese mer om vernepleieryrket på vernepleier.no eller på fo

Endret av vimselims