Gå til innhold

Vernepleier/miljøterapeut

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_mille_*
Skrevet

Hei!

Er det noen her som vil fortelle meg mer om vernepleieryrket? Hvordan er arbeidsforholdene, trives du/den du kjenner i yrket? :)

Jeg vil gjerne høre både de positive og de negative sidene.

Hva kan man forvente å tjene med tillegg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner ei som jobber som vernepleier i en institusjon for multihandicappede. Har inntrykk av at hun trives godt. En fordel med vernepleieryrket er vel at man kan få mange ulike ansvarsområder; på linje med sykepleier, tenker jeg (medisinutdeling o.l, f eks). Min mor har jobbet i en helt annen type institusjon og sier at der har de begynt å søke etter vernepleiere heller enn "mer generelle" miljøterapauter fordi vernepleier slår to fluer i en smekk; man går både som sykepleier og miljøterapeut, så da kan de vel kutte i det andre fagpersonellet.

Bra for vernepleieren, selv om spesialkompetansen til disse ofte (?) ligger innenfor et annet område enn i denne institusjonen (rusomsorg), så moren min er litt "irritert". Dog ikke på vernepleierne, da. det er ledelsen som evt gjør noe "feil".

tror altså arbeidsmarkedet for vernepleiere er bra. Lønn vet jeg ikke :-)

Skrevet

Min tante jobber på en institusjon i en kommune som vernepleier. Hun sier at det eneste som er dumt er at hun jobber i turnus, altså at hun har dager eller kvleder hun jobber, og en helg i måneden. Jeg spurte henne hva hun tjener med tilleggene, og det er kr. 345 000,-

Skrevet (endret)

Bra for vernepleieren, selv om spesialkompetansen til disse ofte  (?) ligger innenfor et annet område enn i denne institusjonen (rusomsorg), så moren min er litt "irritert". Dog ikke på vernepleierne, da. det er ledelsen som evt gjør noe "feil".

En vernepleier har kompetanse på mange felt, men kan ta videreutdanning i feks rus, psykiatri, målrettet miljøarbeid m.m.

Du kan lese mer om vernepleieryrket på vernepleier.no eller på fo

Endret av vimselims
Skrevet

Hei, er selv utdannet vernepleier og har arbeidet en del år nå. Det er et allsidig yrke, og det er mulighet til å jobbe på ulike arena. Det er ikke alle arenaer som det er like lett å få innpass i, men det tror jeg vil utvikle seg ettersom yrket blir "mer kjent". Jobber selv med mennesker med psykisk utviklingshemming og jeg stortrives, det er et variert yrke der du virkelig får brukt deg selv.

Angående lønn er jeg ikke sikker, men tror en miljøterapeut ligger på ca. 259 tusen eller 269 tusen i året, i tillegg kommer eventuellt turnus- og helligdagstillegg så en kan lett komme opp i 300 tusen. Jeg jobber selv som leder på en bolig og tjener ca. 350 tusen i året.

Skrevet

Til sammenlikning jobber min venninne i en administrasjon med rådmannen i en kommune, hun har 6 års jus-utdanning, jobber som saksbehandler/konsulent/rådgiver og tjener 290.000,-

Ja da.... :roll:

Skrevet
En vernepleier har kompetanse på mange felt, men kan ta videreutdanning i feks rus, psykiatri, målrettet miljøarbeid m.m.

Du kan lese mer om vernepleieryrket på vernepleier.no eller på fo

Jeg tenkte på vernepleiere uten videreutdanning. Der moren min jobbet ansetter de i hvert fall heller vernepleiere enn f eks sykepleiere og sosionomer i miljøterapeutstillinger, og i mange stillinger som "egentlig" er miljøterapeut-stillinger som ulike yrkesgrupper kunne søkt, ser man nå primært etter vernepleiere. Jeg tror de er billigere i drift enn sykepleiere, men har samme medisinansvar eller noe slikt (jeg jobber ikke i sektoren...). Skal sies at moren min har en tendens til å ha litt sterke meninger uten alltid å sjekke så nøye rundt overalt, da, f eks trodde hun ikke at omsorgsarbeidere o.l hadde utdanning ganske lenge...

Skrevet

En vernepleier er ikke ¨billigere¨ i drift enn en sykepleier :ler:

Miljøterapeutstillinger inkluderer barnevernspedagoger, vernepleiere, sosionomer, sykepleiere, førskolelærere bl.a. Mao høyskoleutdanning.

Medisinbiten er lik bortsett fra begrensninger for vernepleiere ved sykehus og akutt psykiatriske poster.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...