AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #1 Skrevet 8 timer siden M38 her. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, så jeg prøver i dette underforumet. Jeg har forsøkt å være aktiv på datingfronten uten noe som helst hell. Utvalget mitt er svært snevert da jeg er frivillig barnløs. Jeg ønsker heller ikke bonusbarn. For meg holder det med én person å dedikere meg til. Det som er greia er at jeg snart ikke orker mer. Jeg er så lei og såret over at ingen ønsker å ta noe videre, og de få frivillig barnløse jeg møter er det heller ingen match med. Å føle seg så alene og isolert tar på. Det hjelper heller ikke at kretsen min når ut til meg svært få ganger, Jeg liker ikke å være den som nesten alltid må ta initiativ. Det skal kunne gå begge veier- Det er derfor jeg vurderer sterkt å skaffe hund. En som alltid blir glad for å se meg. En som jeg kan ta vare og som kan (til en viss grad) ta vare på meg. En følgesvenn som ikke dømmer meg. Som aksepterer meg for meg. Jeg har dog aldri hatt hund før og lurer på hvilke raser som kan være gode førstegangshunder. Golden retrievere og hunder i den størrelsen er litt i største laget for min del. Jeg har noe erfaring med cocker spaniel da tanten min hadde en. Uansett så er jeg åpen for forslag om hva som kan være en god førstegangshund! Anonymkode: 5fd48...43c 1
Mei88 Skrevet 8 timer siden #2 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): M38 her. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, så jeg prøver i dette underforumet. Jeg har forsøkt å være aktiv på datingfronten uten noe som helst hell. Utvalget mitt er svært snevert da jeg er frivillig barnløs. Jeg ønsker heller ikke bonusbarn. For meg holder det med én person å dedikere meg til. Det som er greia er at jeg snart ikke orker mer. Jeg er så lei og såret over at ingen ønsker å ta noe videre, og de få frivillig barnløse jeg møter er det heller ingen match med. Å føle seg så alene og isolert tar på. Det hjelper heller ikke at kretsen min når ut til meg svært få ganger, Jeg liker ikke å være den som nesten alltid må ta initiativ. Det skal kunne gå begge veier- Det er derfor jeg vurderer sterkt å skaffe hund. En som alltid blir glad for å se meg. En som jeg kan ta vare og som kan (til en viss grad) ta vare på meg. En følgesvenn som ikke dømmer meg. Som aksepterer meg for meg. Jeg har dog aldri hatt hund før og lurer på hvilke raser som kan være gode førstegangshunder. Golden retrievere og hunder i den størrelsen er litt i største laget for min del. Jeg har noe erfaring med cocker spaniel da tanten min hadde en. Uansett så er jeg åpen for forslag om hva som kan være en god førstegangshund! Anonymkode: 5fd48...43c Du må sette deg ned å tenke gjennom hva du kan tilby denne hunden. Hva slags aktivitet skal den få, skal dere drive med en sport,søk eller noe i den duren. For så å finne en rase som passer til dette. Ta kontakt med seriøse oppdrettere(du må kanskje stå på venteliste for valp). Besøk vedkommende å hilse på mor og valper 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #3 Skrevet 8 timer siden Jeg ønsker å bli mer aktiv enn jeg er nå. Ikke typ fjellgeit, men en jeg kan ta med på tur (eller ta meg med ut hehe). Føler jeg har mye å tilby, men da jeg ikke lykkes med å finne noen så vil jeg kunne tilby omsorg og kjærlihet til en hund. Det blir nok ingen type sport, men heller lette til moderate turer ute. Anonymkode: 5fd48...43c
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Skrevet 8 timer siden Å kjøpe hund er som å kjøpe en prostituert. Det er kjøpt kjærlighet. Personlig setter jeg langt mer pris på kjærlighet man gjør seg fortjent til fra katter, hester osv. Men du har rett i at en hund gir deg varen du har kjøpt og du slipper å jobbe for det. For ordens skyld har vi både hund, katt, hest og høner😅 Når det gjelder valg av hund må du først være ærlig på hvor aktiv du faktisk kommer til å være. Ikke kjøp en fuglehund og se for deg at du skal bli mer aktiv. Ta utgangspunkt i hvordan du faktisk er så går alt mye bedre. Vi har finsk lapphund og førnøyd med den. Han er vokal men vi bor slik til at andre ikke plages. Han har også stor tomt å benytte seg av. Medium i størrelse. Anonymkode: 72038...34a
Littelulla Skrevet 8 timer siden #5 Skrevet 8 timer siden Så lurt at du tenker på en hund som følgesvenn! For å finne riktig hund for deg, og dermed en god førstegangshund for deg, må du tenke på hva du kan tilby hunden. Det du ønsker, ut ifra det jeg kan lese, er en lojal, tillitsfull og lettlært hund av medium størrelse. Hva kan du tilby hunden? Hvor mye tid til mosjon? Hvor mye mental stimuli? Hvor mye sosialisering? Hvor mye pelsstell? Hundebarnehage dersom du har lange dager på jobb? Hvilke treningsmuligheter og valpekurs finnes i nærheten? Se på alle ønsker og tilbud du har, undersøk aktuelle radsr og ta kontakt med ulile raseklubber for å få en god innføring i hvordan de ulike rasene er og passer hos deg. Lykke til! Det er en spennende reise å skaffe seg hund. 1
Mei88 Skrevet 8 timer siden #6 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ønsker å bli mer aktiv enn jeg er nå. Ikke typ fjellgeit, men en jeg kan ta med på tur (eller ta meg med ut hehe). Føler jeg har mye å tilby, men da jeg ikke lykkes med å finne noen så vil jeg kunne tilby omsorg og kjærlihet til en hund. Det blir nok ingen type sport, men heller lette til moderate turer ute. Anonymkode: 5fd48...43c Du må lese deg opp på dette selv, ikke forvente at KG skal hjelpe deg. Hvor du bor er også viktig, by eller bygd, har du uteplass selv, eller må dere ut av byen for å komme på tur i skogen. Alle hunder fortjener også godt med turer. Koster masse penger, spare en buffer, forsikring, kjøpe hunden, kvalitetsmat, følge opp vaksiner osv
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #7 Skrevet 8 timer siden Du har ikke vurdert å bli fosterhjem for en hund først? Det er jo midlertidig så da kan du få deg litt erfaring med hva som funker og ikke funker for deg? Dialogen med dyrebeskyttelsen (eller en annen omplasseringsorganisasjon) kan sikkert også bistå deg. Anonymkode: 4893c...6bd 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #8 Skrevet 8 timer siden Mei88 skrev (7 minutter siden): Du må lese deg opp på dette selv, ikke forvente at KG skal hjelpe deg. Hvor du bor er også viktig, by eller bygd, har du uteplass selv, eller må dere ut av byen for å komme på tur i skogen. Alle hunder fortjener også godt med turer. Koster masse penger, spare en buffer, forsikring, kjøpe hunden, kvalitetsmat, følge opp vaksiner osv KG kan fint bidra her. Anonymkode: e9daf...bd2 3 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Skrevet 8 timer siden Jeg har ikke uteplass selv, men jeg bor ikke langt fra turområder. Slik jeg ser for meg nå blir det nok turer hver dag, samt noen lengre på fridager. Som jeg nevnte har jeg litt erfaring med cocker spaniel. De er visst nok ganske lettlærte også. Jeg har også tenkt litt på shiba, men de er visst nok ekstremt stae. Anonymkode: 5fd48...43c 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #10 Skrevet 8 timer siden Jeg ville adoptert en voksen hund hvis jeg var deg. Valp når man er alene, og særlig om du har jobb, det er vanskelig. De kan ikke være alene mye den første tiden, og de trenger veldig mye de første årene. Vi var en familie på 6 stykker, 2 voksne og 4 barn som kom hjem fra skolen tidligere, og dermed gikk det, sammen med en lang sommerferie. Nå er ungene store, hunden er gammel, og vi er glad i å ha hund, men jeg innser at jeg ikke er klar for de første årene med valp når vi bare er to stykker. For den krever mye. Vi har en venn som bor alene, og han har fått seg en omplasseringshund. Voksen hund som han har det veldig fint med. Det hadde jeg vurdert i ditt tilfelle. Anonymkode: 3f91b...e91 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #11 Skrevet 8 timer siden Skaffer du deg en Whippet så får du all den nærhet og og kos du trenger at du aldri vil savne en kjæreste. De er verdens beste kose klumper som tilpasser seg ditt tempo og liv da det å være med deg er det de liker alle best. Må ikke kløpe hver dag, men blir glade for å løpe noen ganger i uka. Selv har jeg to super late som ser dumt på meg hvis jeg tar med med på et åpent område og slipper dem løs. Skal de løpe liksom, hvorfor det da...? De løper kun hvis jeg kaster en leke, og da de ikke lenge av gangen heller. Eller hvis de får bli med på joggetur, det liker de. Anonymkode: 30a7f...b6b
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Skrevet 8 timer siden å skaffe seg hund (eller dyr generelt) fordi man er ensom uten å Tenke over hva dyret krever er en dårlig ide.. SEtt deg ned o se på hva du tilbyr en hund, så ser du på hva de ulike rasene krever og finner en som er best mulig matc, for eksempel er det galskap at du skaffer deg en brukshund uten tanke for å bruke hunden, eller en høyaktivitest rase når du kun vil ha en kompis å gå tur med i ny og ne fordi du kunne tenke deg bli mer aktiv, kanskje, på sikt - mens det du egentlig ser etter er uforbeholden oppmerksomhet, som egentlig er noe mennesker gir dyra og ikke grunn for å skaffe seg et dyr.. Anonymkode: 09e0c...114 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #13 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (38 minutter siden): M38 her. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, så jeg prøver i dette underforumet. Jeg har forsøkt å være aktiv på datingfronten uten noe som helst hell. Utvalget mitt er svært snevert da jeg er frivillig barnløs. Jeg ønsker heller ikke bonusbarn. For meg holder det med én person å dedikere meg til. Det som er greia er at jeg snart ikke orker mer. Jeg er så lei og såret over at ingen ønsker å ta noe videre, og de få frivillig barnløse jeg møter er det heller ingen match med. Å føle seg så alene og isolert tar på. Det hjelper heller ikke at kretsen min når ut til meg svært få ganger, Jeg liker ikke å være den som nesten alltid må ta initiativ. Det skal kunne gå begge veier- Det er derfor jeg vurderer sterkt å skaffe hund. En som alltid blir glad for å se meg. En som jeg kan ta vare og som kan (til en viss grad) ta vare på meg. En følgesvenn som ikke dømmer meg. Som aksepterer meg for meg. Jeg har dog aldri hatt hund før og lurer på hvilke raser som kan være gode førstegangshunder. Golden retrievere og hunder i den størrelsen er litt i største laget for min del. Jeg har noe erfaring med cocker spaniel da tanten min hadde en. Uansett så er jeg åpen for forslag om hva som kan være en god førstegangshund! Anonymkode: 5fd48...43c Mitt forslag hvis du vil ha en liten en dachs Søt, kompakt med god personlighet er min erfaring med den rasen. Videre så vil jeg si ikke gå på smellen jeg gjorde med å adoptere. Finn deg en valp. Hvis du absolutt ønsker å adoptere be om prøvetid før du gjennomfører kjøpet. Ta et seriøst sted f.eks solplassen eller fod gården, ikke finn! Jeg var ikke smart til det jeg skriver her nå og sitter med en hund som jeg har blitt glad i, men som har ganske store atferdsproblemer. Ikke noe jeg unner min største fiende. Anonymkode: 6bb97...17e 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #14 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): å skaffe seg hund (eller dyr generelt) fordi man er ensom uten å Tenke over hva dyret krever er en dårlig ide.. SEtt deg ned o se på hva du tilbyr en hund, så ser du på hva de ulike rasene krever og finner en som er best mulig matc, for eksempel er det galskap at du skaffer deg en brukshund uten tanke for å bruke hunden, eller en høyaktivitest rase når du kun vil ha en kompis å gå tur med i ny og ne fordi du kunne tenke deg bli mer aktiv, kanskje, på sikt - mens det du egentlig ser etter er uforbeholden oppmerksomhet, som egentlig er noe mennesker gir dyra og ikke grunn for å skaffe seg et dyr.. Anonymkode: 09e0c...114 Jeg har allerede gjort litt research, men har hatt prosjektet litt på hold da ikke kan ha dyr der jeg bor nå. Utleier tillater det ikke, så jeg må nok flytte først. Men de stedene jeg ønsker å flytte til har alle nærhet til turområder. Anonymkode: 5fd48...43c 1
mommyaka Skrevet 7 timer siden #15 Skrevet 7 timer siden Har hund selv, og jeg kommer meg mye mer ut. Mrm det er mye å tenkte på -pels..vi har hund som ikke røyter,men de må gres ofte og veldig godt.. eller klippes ofte da de floker. Skal du ha en sø røyter må du gre ofte, støvsuger og tenkte litt på klær etc - forsikring. Dette MÅ du ha, kommer an på rasen,noen hunder har ofte mye sykdom etc. Ha gjerne forsikring der du har 60.000-100.000 kroner i sum. Egenandel bllt da ca 2500 kroner og ca 1000-2000 kroner i mnd - kjøpet du valp må du ha mye fr.. gjerne 4-7 uker, du må i første 1-2 mnd ut ofte for å lære det å tisse, dette betyr mye våken netter. Så må den lære seg og være alene..litt og litt... ikke mer en 6 timer helst DrAr du mye på ferie etc...kan du ha med deg hunden? Kennel er ok..men dessverre mange dårlig - kjøp god mat, Musti er veldig flinke på hjelp finne riktig mat, koster 1000 1-2 mnd - mye å lære hunden, ikke bjeffe, ikke bli ivrig når du skal ut, sosialisering, lyder, nyttårs rakter lyder Du har en venn i 5-15 år. Å leie med hund idag kan være veldig vanskelig
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #16 Skrevet 6 timer siden Jævelig mye ansvar med hund. Har hatt flere. Du kan ikke bare reise på ferie lenger. Du må ha hundepasser eller reise med dyret. Ikke alle kan passe hund og ikke alle steder kan du ta med hund. Dyrt med kennel. Hvis du aldri reiser utenfor landet, kjør på. Hvis du er nomade som meg er det vanskelig. Anonymkode: 55af4...801 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #17 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jævelig mye ansvar med hund. Har hatt flere. Du kan ikke bare reise på ferie lenger. Du må ha hundepasser eller reise med dyret. Ikke alle kan passe hund og ikke alle steder kan du ta med hund. Dyrt med kennel. Hvis du aldri reiser utenfor landet, kjør på. Hvis du er nomade som meg er det vanskelig. Anonymkode: 55af4...801 Så lenge du kjører er det enklere å ha med seg hun jo lengre syd du kommer. Norge er et enormt fiendtlig land når det kommer til hundehold i forhold til bare noen timer kjøretur sørover. Så å reise med hun er virkelig ikke noe problem. Sørover er hunder velkommen over alt og de så dumt på oss når vi spurte om det var lov å ta med hund inn steder....for for dem var det en selvfølge. Butikker, restauranter, ferger....over alt var de velkomne. Så "syden" med hun er ikke noe problem, vi bare kjører dit. Anonymkode: 30a7f...b6b 1
Million Skrevet 6 timer siden #18 Skrevet 6 timer siden (endret) Jeg kan anbefale Shetland sheepdog, men de vil nok ikke beskytte deg, som du antyder i hovedinnlegget ditt. Det er ingen vokter, men de sier fra når det kommer folk (klart og høyt) og de er veldig intelligente og lette å trene/dressere. Veldig! De elsker eieren sin og dilter etter overalt. Greia er at du må aktivisere hunden litt, lære den lydighet og morsomme ting som triks. Det finnes bøker og videoer på Youtube om dette, massevis av inspirasjon. Søk på "101 dog tricks" (bok) for eksempel, og sjekk ut YouTube. Det kule med triks-trening er at dette er noe man kan gjøre hjemme på stuegulvet! Det er ypperlig tidsfordriv og underholdning f.eks. en iskald vinterdag når det snør ute og når det regner osv. For mange blir det en hobby å trene hunden sin. Hundene mine ELSKET å trene inn nye triks! Straks de skjønte at "nå kommer en ny innlæring av noe gøy" så ble de helt ville av begeistring. Shetland sheepdog elsker å lære! Og en viktig ting: I dag bruker opplyste og godhjertede mennesker ikke fysisk straff på hunder når de gjør noe galt, eller kjefter ikke om hunden ikke forstår hva du prøver å lære den i starten. Vi bruker ros og belønning. En bitteliten godbit når noe gjøres riktig, vil anspore hunden til å gjenta suksessen for å få mer belønning. Gjør hunden feil, ikke si noe, bare start forfra og prøv på nytt å vise den hva du ønsker. Shetland sheepdog lærer fort og lett. De er hengivne og førerorienterte, smarte og vennlige. Jeg har hatt to. Anbefaler den rasen. ULEMPER: - mye lyd, kan bjeffe mye for å varsle at det kommer folk osv - krever børsting og pelsstell jevnlig (ukentlig ellers i året, daglig børsting under røyteperioden vår og høst) Børster du den ikke da, har du hele gulvet fullt av kaninstore dotter med pels.... Endret 6 timer siden av Million
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #19 Skrevet 6 timer siden Jeg er veldig glad i disse og har hatt alle opp gjennom livet. Det er få hunder jeg vil kalle enkle, men disse er absolutt overkommelige for en førstegangseier selv om de er ulike på hver sine måter. Schnauzer (mellomstor) Springer spaniel Wheaten terrier Anonymkode: 9d2fa...62d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå