Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå er det snart foreberedelser til lokale lønnsforhandlinger i kommune, fylkeskommune, stat, industrien, næringslivet og ellers i arbeidslivet.

Vet du hva profilen på de lokale forhandlingene hos deg blir i år? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er i de sentrale forhandlingene de blir enige om profilen i de lokale forhandlingene. Stat og kommune er ikke ferdig med sentrale forhandlinger, det er fremdeles mange andre som gjenstår også.

Skrevet

Så det siste gjest sier her, er at alle lokale forhandlinger har den samme profil, avhengig av hva de har blitt enige om sentralt skal være profilen?

Er kommuners/fylkeskommuners lokale lønnsforhandlinger bundet til å følge profilen som settes sentralt da?

Kan man ikke gå utenom profilen?

Skrevet
Så det siste gjest sier her, er at alle lokale forhandlinger har den samme profil, avhengig av hva de har blitt enige om sentralt skal være profilen?

Er kommuners/fylkeskommuners lokale lønnsforhandlinger bundet til å følge profilen som settes sentralt da?

Kan man ikke gå utenom profilen?

Ja de er bundet til å legge vekt på sentral profil, men de kan også legge til egne vurderinger. Dersom det sentrale lønnsoppgjøret sier lokale oppgjør skal legge vekt på kvinner og langtidsutdannede kan ikke en arbeidsgiver gi hele potten til de uten utdanning.

Skrevet

Jeg tipper at de vil fokusere på problematikken "Lønnsgapet mellom privat og offentlig sektor" i år.

Gjest Hilde K S
Skrevet

Årets fokus er at utdanning skal lønne seg.

Skrevet
Årets fokus er at utdanning skal lønne seg.

Isåfall sier jeg "på tide" og "halleluja".

Gjest Hilde K S
Skrevet
Isåfall sier jeg "på tide" og "halleluja".

Tja. Det spørs om det gir noe særlig uttelling.

Skrevet
Tja. Det spørs om det gir noe særlig uttelling.

Ja, men for det første er det et hovedoppgjør og for det andre: hvis det bare settes opp en profil uten at den skal få et faktisk innhold/konsekvens, så er jo en profil totalt verdiløs.

Og det blir for dumt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...