AnonymBruker Skrevet 38 minutter siden #1 Skrevet 38 minutter siden hva gjelds som tilknytning? Jeg har egentlig røtter til nord-norge, men jeg syns ikke noe om bunaden og tenker egentlig ikke at den hadde kledd meg veldig. Jeg skal kjøpe bunaden med egne penger, og det er mye penger, så lurer på om jeg burde velge den jeg syns er finest. Samtidig som at jeg har noe tilknytning til Bø og beltestakken. Jeg har studert der det siste året, men det har vært på nettet🫣 likevel har jeg vært i bø under flere anledninger til eksamen og tilbrakt tid i nærområdet når jeg først er der. de som er kritiske til bunad og tilhørighet, tenker dere at det er bra nok? Anonymkode: 140de...c70
AnonymBruker Skrevet 28 minutter siden #2 Skrevet 28 minutter siden Jeg tenker tilknytning er et sted man er fra, eller slekt bakover og der man bor. At man har studert en plass eller besøkt er ikke tilknytning, da har jo mange tilknytning til hele landet. Anonymkode: 4213b...48e 1 1
AnonymBruker Skrevet 27 minutter siden #3 Skrevet 27 minutter siden For meg personlig så vil svaret være nei. I min familie så er det stedet du er vokst opp og kommer fra, der dine foreldre kommer fra eller der besteforeldrene kommer fra. Så jeg har tilgang på 2 bunader, en fra fylket jeg kommer fra som var oldemor sin, og en som var bestemor sin og som er fra hennes hjemsted i et annet fylke. Jeg foretrekker bestemor sin, selv om jeg aldri har bodd på det stedet den kommer fra. Men vi var der hver eneste sommer når jeg var liten, pappa er født der og jeg har mye famili der fortsatt. Så jeg føler fortsatt tilhørighet til det stedet. Jeg tror dette er et spørsmål som bare du kan svare på. Ikke hør på hva andre mener om saken. Det er dine penger og du som skal trives med bunaden. Gjør det du føler er riktig for deg. Anonymkode: a1060...567
AnonymBruker Skrevet 21 minutter siden #4 Skrevet 21 minutter siden Jeg har ikke egentlig mye mening om slikt, men min personlige erfaring: valgte meg en bunad til konfirmasjonen mye basert på hvilken jeg syns var finest, men hadde noe grunn nok til å kunne velge den(min far var født og bodde der i starten av livet, men slekta hans kom ikke derfra). Brukte den noen år og fikk mer og mer følelse av at det var helt feil valg, bunaden representerte jo ikke der jeg kom fra eller følte meg hjemme. Endte med å selge den og kjøpe fra egen hjemby og det føltes mye mer riktig med én gang. I mitt hode handler det om at man skal representere stedet man selv eller egen familie kommer fra. Tror du kommer til å sitte med litt den samme følelsen som jeg gjorde hvis du kjøper bunad fra stedet du har studert(på nett😅). Anonymkode: c2be5...0b2 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 18 minutter siden #5 Skrevet 18 minutter siden For meg er bunad der man har tilknytning. Alle bunader er fine hver på sin måte, men tilknytningen er det viktigste for meg 🇳🇴 Anonymkode: 4de75...1be 2
AnonymBruker Skrevet 16 minutter siden #6 Skrevet 16 minutter siden Spiller absolutt ingen rolle. Anonymkode: 7e018...f1c 1
AnonymBruker Skrevet 13 minutter siden #7 Skrevet 13 minutter siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): hva gjelds som tilknytning? Jeg har egentlig røtter til nord-norge, men jeg syns ikke noe om bunaden og tenker egentlig ikke at den hadde kledd meg veldig. Jeg skal kjøpe bunaden med egne penger, og det er mye penger, så lurer på om jeg burde velge den jeg syns er finest. Samtidig som at jeg har noe tilknytning til Bø og beltestakken. Jeg har studert der det siste året, men det har vært på nettet🫣 likevel har jeg vært i bø under flere anledninger til eksamen og tilbrakt tid i nærområdet når jeg først er der. de som er kritiske til bunad og tilhørighet, tenker dere at det er bra nok? Anonymkode: 140de...c70 Tja, egentleg ikkje. Eg har også studert i Bø på samme måte som du; over nettet og besøkt Bø ved enkelte studiesamlingar. Vil ikkje seie at eg allikevel har tilhøyrighet der. Du (og eg) kan jo ikkje seie at vi har budd eller studert i Bø. Anonymkode: 41be4...5c4 1
AnonymBruker Skrevet 13 minutter siden #8 Skrevet 13 minutter siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Spiller absolutt ingen rolle. Anonymkode: 7e018...f1c Kva spelar ikkje noko rolle? Anonymkode: 41be4...5c4
AnonymBruker Skrevet 12 minutter siden #9 Skrevet 12 minutter siden Jeg følte jeg sto med tre valg, kommunen jeg selv kommer fra og er oppvokst i, fylket som min mor kommer fra og fylket min bestemor kom fra. Jeg syns ikke studie eller tilflytting teller som tilhørighet. Anonymkode: accf7...8cc 2 1
AnonymBruker Skrevet 6 minutter siden #10 Skrevet 6 minutter siden Synest bø tilknyttet blir tynn ja, hadde ikke orket forklarte det hver gang noen spør. Hvor har du tenkt å slå deg til ro? Bo fast ? Anonymkode: f74ae...c29
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå