AnonymBruker Skrevet 16. mai #1 Skrevet 16. mai Jeg ble rygget på av en person mens sto parkert. Skikkelig inntrykket skilt, brukket skiltholder og litt brudd i noe plastnetting under skiltholder. Vedkommende hadde heldigvis lagt igjen nr. sitt på bilen min, noe jeg ble veldig glad for. Så jeg tenkte å være grei tilbake, slippe at han måtte bruke forsikring, evt betale egenandel eller bonustap.. Jeg kontaktet et enkelt lokalt verksted her rett ved jeg bor, og en mann der "fikset" det på en time ca. Han bøyde ut skiltet og trikset for å få det noenlunde ok på plass igjen. Kostet 2300 som han som rygget på meg betalte. Han var glad og takket fint. Men så enkelt skulle det selvfølgelig ikke være. Etter at skiltet ble fastmontert igjen går en rekke "alarmer" av i bilen. Den sier at sensorene ikke fungerer og noe om "active bonnet malfunction". Så det er "straff" for å være grei Han som rygget på meg kan ikke være ansvarlig for hva reparasjonsmannen evt. har ødelagt.. Jeg kan antagelig ikke bruke forsikringen, iom en annen mann har forsøkt seg på skaden.. Må antagelig selv ta kostnaden på merkeverkstedet for å finne ut av feilen og få det reparert. Noen som har en god ide? Please Anonymkode: 5717a...e4b 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #2 Skrevet 16. mai Mitt beste innspill løser dessverre ikke problemet ditt; alltid ta det på forsikringen. Det er sjukt mye elektronikk i moderne biler kontra gamle, og som du nå har erfart så kan ikke alle skader ses på utsiden. Anonymkode: 170b2...5e1 9
AnonymBruker Skrevet 16. mai #3 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Mitt beste innspill løser dessverre ikke problemet ditt; alltid ta det på forsikringen. Det er sjukt mye elektronikk i moderne biler kontra gamle, og som du nå har erfart så kan ikke alle skader ses på utsiden. Anonymkode: 170b2...5e1 Ja, jeg har lært det i alle fall 😅 Vet du om det blir umulig nå å ta det på ordniær forsikringssak? iom et annet verksted har forsøkt seg på quick fix? Anonymkode: 5717a...e4b
newman01 Skrevet 16. mai #4 Skrevet 16. mai Hvorfor ikke klage til verkstedet som ødela sensorene? 10 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai #5 Skrevet 16. mai Alltid ta alle skader gjennom forsikring, også de som ser små ut. Den som får skylda, får som regel også presentert et valg om å betale skaden selv eller bruke forsikringen og tape bonus. Ring forsikringsselskapet ditt og sjekk om det ikke er mulig å ta skaden gjennom dem, selv om hu har forsøkt å reparere selv. Anonymkode: 27a9a...bad 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #6 Skrevet 16. mai newman01 skrev (26 minutter siden): Hvorfor ikke klage til verkstedet som ødela sensorene? Jeg er litt redd for å kødde enda mer på egenhånd. Og at han som kanskje har ødelagt noe, som da må mangle innsikt i ny elektronikk, skal gjøre det enda verre kanskje.. Eller kreve betaling for det også.. Som jeg ikke kan kreve at motpart i skaden skal betale. Anonymkode: 5717a...e4b
AnonymBruker Skrevet 16. mai #7 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Alltid ta alle skader gjennom forsikring, også de som ser små ut. Den som får skylda, får som regel også presentert et valg om å betale skaden selv eller bruke forsikringen og tape bonus. Ring forsikringsselskapet ditt og sjekk om det ikke er mulig å ta skaden gjennom dem, selv om hu har forsøkt å reparere selv. Anonymkode: 27a9a...bad Ja, jeg skal gjøre det. Jeg tenkte ikke på det at motpart kunne også gjort opp enkelt via eget forsikringsselskap uten bonustap 🤯 Anonymkode: 5717a...e4b
AnonymBruker Skrevet 17. mai #9 Skrevet 17. mai Carma og Carmen lever videre. Anonymkode: 12f64...6cc 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai #10 Skrevet 17. mai Dette høres veldig kjipt ut, men vær ærlig. Ring motparten og forklar situasjonen. Si at du likevel må kontakteforsikringsselakap og merkeverksted. HVIS det går igjennom via forsiktig betaler du ham tilbake de 2500 han har betalt. Anonymkode: a9d20...1ab 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni #11 Skrevet 5. juni Oppdatering på hva som skjedde her. Jeg kontaktet heldigvis forsikringen og la inn ordinær skadesak. Ble sendt til takst og det viste seg at han som rygget i meg hadde påført skade for 43.000 kr. Det var også skade i radiatoren, som jeg først ikke så. Heldigvis var det ikke noe til hinder at et annet verksted hadde forsøkt å klatte på skaden først, før jeg kontakten forsikringen. Det som derimot er helt SPRØTT å tenke på er den lokale verkstedmannen her.. Jeg fortalte alt hva som hadde skjedde. At en hadde rygget på meg, og at jeg ønsket å spare HAN fra å måtte bruke forsikring. Han tar "oppdraget" og bender ut skilt, tegner med tusj der fargen har falt av bokstavene, og sier til meg "at jeg er heldig som slipper å ha bilen en uke på verksted for å fikse slikt småtteri"...! Det ser virkelig ikke ok ut, egentlig. Og dette tar han 2300 kr betalt for. Jeg vet at jeg først var ekstremt naiv. Hvorfor skulle jeg ha stygg skade på bilen min, for å la en annen spare penger? Så jeg synes det er synd at ikke en verkstedmann kunne være litt til hjelp, og faktisk si at her må jeg ikke la meg lure. "Det er hans feil, bruk forsikringen og få bilen som den skal være".. Han så heller sitt snitt til å tjene litt på den naive bileieren. Om jeg skulle akseptert å hatt stygt skilt på bilen og småriper i lakken, så skulle jég også hatt de 40.000 i lomma. Det er ikke den som forvolder skade på andre biler som skal tjene på å ta privat oppgjør/reparasjon. Det kostet meg derfor 2300 fra egen lomme å bli rygget på, fordi jeg var naiv og dumsnill, og forsøkte å spare påryggeren fra å bruke forsikringen. Derfor er læringen, ALLTID ta skader gjennom forsikring, for å få det ordentlig OG å få sjekket for skjulte skader. Anonymkode: 5717a...e4b 3 1 4
Hengebuksvinet Skrevet 6. juni #12 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (19 timer siden): Oppdatering på hva som skjedde her. Jeg kontaktet heldigvis forsikringen og la inn ordinær skadesak. Ble sendt til takst og det viste seg at han som rygget i meg hadde påført skade for 43.000 kr. Det var også skade i radiatoren, som jeg først ikke så. Heldigvis var det ikke noe til hinder at et annet verksted hadde forsøkt å klatte på skaden først, før jeg kontakten forsikringen. Det som derimot er helt SPRØTT å tenke på er den lokale verkstedmannen her.. Jeg fortalte alt hva som hadde skjedde. At en hadde rygget på meg, og at jeg ønsket å spare HAN fra å måtte bruke forsikring. Han tar "oppdraget" og bender ut skilt, tegner med tusj der fargen har falt av bokstavene, og sier til meg "at jeg er heldig som slipper å ha bilen en uke på verksted for å fikse slikt småtteri"...! Det ser virkelig ikke ok ut, egentlig. Og dette tar han 2300 kr betalt for. Jeg vet at jeg først var ekstremt naiv. Hvorfor skulle jeg ha stygg skade på bilen min, for å la en annen spare penger? Så jeg synes det er synd at ikke en verkstedmann kunne være litt til hjelp, og faktisk si at her må jeg ikke la meg lure. "Det er hans feil, bruk forsikringen og få bilen som den skal være".. Han så heller sitt snitt til å tjene litt på den naive bileieren. Om jeg skulle akseptert å hatt stygt skilt på bilen og småriper i lakken, så skulle jég også hatt de 40.000 i lomma. Det er ikke den som forvolder skade på andre biler som skal tjene på å ta privat oppgjør/reparasjon. Det kostet meg derfor 2300 fra egen lomme å bli rygget på, fordi jeg var naiv og dumsnill, og forsøkte å spare påryggeren fra å bruke forsikringen. Derfor er læringen, ALLTID ta skader gjennom forsikring, for å få det ordentlig OG å få sjekket for skjulte skader. Anonymkode: 5717a...e4b Nja. Alltid er vel litt voldsomt... Bruk sunn fornuft. Og et verksted du har tillit til. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #13 Skrevet 6. juni Hengebuksvinet skrev (2 timer siden): Nja. Alltid er vel litt voldsomt... Bruk sunn fornuft. Og et verksted du har tillit til. Ja litt.. ser den. En skrape i lakken gir neppe store skjulte skader, men et hengerfeste som har gått gjennom fronten kan gjøre det. Jeg for min del er så naiv at jeg må nok huske egen regle for alltid. Anonymkode: 5717a...e4b 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #14 Skrevet 6. juni Er ikke 2300kr ca det samme man betaler i egenandel da? i så fall er det ikke mye billigere for han som kom borti deg, også blir det mer risky for din del Anonymkode: a9a5c...5cd
TBL12 Skrevet 6. juni #15 Skrevet 6. juni (endret) AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Er ikke 2300kr ca det samme man betaler i egenandel da? i så fall er det ikke mye billigere for han som kom borti deg, også blir det mer risky for din del Anonymkode: a9a5c...5cd Ved en skade vil det være to kostnader: Egenandel, kan være fra 0 (kjørt skadefritt lenge) opptil ca 8-10 000 avhengig av vilkår og pris på forsikring. Bonustap kommer i tillegg, fra 0 til 20% er vanlig. Viltpåkjørsler der en melder ifra skal ikke føre til bonustap. (Ikke aktuelt i denne saken.) Totalkostnad blir egenandel pluss ekstra kostnad til forsikringsselskapet frem til bonus er tjent opp igjen. Kan bli mye mer enn 2300,- I tillegg eventuelle kostnader til leiebil, om forsikringen ikke inkluderer leiebil. Endret 6. juni av TBL12
AnonymBruker Skrevet 6. juni #16 Skrevet 6. juni Hengebuksvinet skrev (10 timer siden): Nja. Alltid er vel litt voldsomt... Bruk sunn fornuft. Og et verksted du har tillit til. Jo bilskader bør alltid tas igjennom forsikringsselskapene Anonymkode: 24cd9...36e 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #17 Skrevet 6. juni Karma finnes ikke, du blir straffa for å være grei, så er mekanikeren slem fordi han ikke gir deg råd om dine privatsaker som han ikke har noen ting med. Det er alle andre en din egen feil at du ikke har satt deg noen ting inn i hvordan forsikring fungerer, du er bare naiv og snill og det er alle andres jobb å sørge for at du tar gode valg. Dette er helt sprøtt å lese. Du må ta litt ansvar for ditt eget liv. Anonymkode: ee6ea...363 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #18 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (På 5.6.2026 den 13.16): Oppdatering på hva som skjedde her. Jeg kontaktet heldigvis forsikringen og la inn ordinær skadesak. Ble sendt til takst og det viste seg at han som rygget i meg hadde påført skade for 43.000 kr. Det var også skade i radiatoren, som jeg først ikke så. Heldigvis var det ikke noe til hinder at et annet verksted hadde forsøkt å klatte på skaden først, før jeg kontakten forsikringen. Det som derimot er helt SPRØTT å tenke på er den lokale verkstedmannen her.. Jeg fortalte alt hva som hadde skjedde. At en hadde rygget på meg, og at jeg ønsket å spare HAN fra å måtte bruke forsikring. Han tar "oppdraget" og bender ut skilt, tegner med tusj der fargen har falt av bokstavene, og sier til meg "at jeg er heldig som slipper å ha bilen en uke på verksted for å fikse slikt småtteri"...! Det ser virkelig ikke ok ut, egentlig. Og dette tar han 2300 kr betalt for. Jeg vet at jeg først var ekstremt naiv. Hvorfor skulle jeg ha stygg skade på bilen min, for å la en annen spare penger? Så jeg synes det er synd at ikke en verkstedmann kunne være litt til hjelp, og faktisk si at her må jeg ikke la meg lure. "Det er hans feil, bruk forsikringen og få bilen som den skal være".. Han så heller sitt snitt til å tjene litt på den naive bileieren. Om jeg skulle akseptert å hatt stygt skilt på bilen og småriper i lakken, så skulle jég også hatt de 40.000 i lomma. Det er ikke den som forvolder skade på andre biler som skal tjene på å ta privat oppgjør/reparasjon. Det kostet meg derfor 2300 fra egen lomme å bli rygget på, fordi jeg var naiv og dumsnill, og forsøkte å spare påryggeren fra å bruke forsikringen. Derfor er læringen, ALLTID ta skader gjennom forsikring, for å få det ordentlig OG å få sjekket for skjulte skader. Anonymkode: 5717a...e4b Han så sitt snitt i å tjene penger? Sa du ikke nettopp at skaden var på 43 000? verkstedmannen tapte altså en jobb på 40 000,- ved å bare gjøre det du sa, uten å pushe deg til ekstra utredning av skaden. Anonymkode: 224dd...5b4 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #19 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Karma finnes ikke, du blir straffa for å være grei, så er mekanikeren slem fordi han ikke gir deg råd om dine privatsaker som han ikke har noen ting med. Det er alle andre en din egen feil at du ikke har satt deg noen ting inn i hvordan forsikring fungerer, du er bare naiv og snill og det er alle andres jobb å sørge for at du tar gode valg. Dette er helt sprøtt å lese. Du må ta litt ansvar for ditt eget liv. Anonymkode: ee6ea...363 Du kommenterer som en tosk, dét tar ikke jeg ansvar for. Alt det andre har jeg tatt ansvar for. En ting som er sikkert er at mekanikeren som først ville se på bilen, og videre tok på seg oppdraget, også så de andre skadene. Han valgte å ikke fortelle meg om det, antagelig å få tjent de skarve kronene. Å spørre en mekaniker om å reparere bilen min er ikke akkurat en privatsak.. Sprøtt å lese hvordan noen klarer å lese et spørsmål og videre gulpe galle. Anonymkode: 5717a...e4b 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #20 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han så sitt snitt i å tjene penger? Sa du ikke nettopp at skaden var på 43 000? verkstedmannen tapte altså en jobb på 40 000,- ved å bare gjøre det du sa, uten å pushe deg til ekstra utredning av skaden. Anonymkode: 224dd...5b4 Det visste seg i ettertid når jeg fikk bilen på takst-verksted skaden var så dyr. Jeg fortalte i telefonen hva som var skjedd, han bad meg komme med bilen. Han så på bilen og sa at det enkelt ville la seg fikse. Første verkstedmann er et lite privat verksted og ville nok ikke gjort større bilskade-reparasjoner uansett. Mens han "reparererte" måtte han ha sett de andre skadene, men sa ingenting. Det andre verkstedet var ganske sjokkerte over at noen hadde forsøkt å kun "klatte litt" og ment at det skulle være ok. Men jeg skrev ikke denne spørsmålsposten for å klage på noen, men for å spørre om råd. Jeg trodde muligheten til å bruke forsikringen var tapt, iom en annen hadde "tuklet" med skaden. Jeg fulgte rådene fra de som sa "kontakt forsikringen uansett", og det ble greit. Anonymkode: 5717a...e4b 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå