AnonymBruker Skrevet 16. mai #1 Skrevet 16. mai Hei. Har en sønn på 12år som snakker hull i hodet på meg. Jeg forsøker alt jeg makter å svare på det han kommer med, men det er så mye at jeg sliter veldig. Munnen går i ett, å det er fra det ene til det andre. Han forventer også svar på det han sier. Type «visste du at en meitemark kan gå?? Gjør du???» «hva om en hai plutselig kommer opp på stranda, hva gjør du da??» å slik fortsetter det. H-E-L-E dagen. Om jeg går i et annet rom for å få litt stillhet følger han etter og forteller om ting han har lest eller sett på tv. Hva gjør jeg? Kan jeg si at «mamma trenger litt fred nå»? Anonymkode: 4b95d...016 3 12
AnonymBruker Skrevet 16. mai #2 Skrevet 16. mai Du kan be han om å finne noen å være med kanskje? Be han om å ta seg en tur ut! Anonymkode: f5883...e5e 4 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #3 Skrevet 16. mai "Nå er det stilletid", "jeg trenger en pause så du må vente med spørsmål", "jeg er full i hodet. Gi meg en pause" etc Anonymkode: 14abf...d82 8 3 12
AnonymBruker Skrevet 16. mai #4 Skrevet 16. mai Jeg kan si til mine ungdommer at akkurat nå har jeg bomull i hodet så kan ikke svare nå. Anonymkode: 07b6d...c96 4 7
AnonymBruker Skrevet 16. mai #5 Skrevet 16. mai Jeg sier til skravlerne her i hus at nå må jeg få en pause. At jeg blir sliten av konstant prating, og at de kan finne på noe annet. Anonymkode: 19e8d...44b 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #6 Skrevet 16. mai "Golle, mammahjernen trenger litt spilletid akkurat nå". Min fyr liker veldig godt å få en konkret tid å forholde seg til, så han stiller alarmen på 20-30 min og så følger han med på nedtellingen 🤣 (han er 13). Anonymkode: 03fa5...aaf 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai #8 Skrevet 16. mai 😆😆😆 Ah. HVA OM DET KOMMER EN HAI 🦈 Minner meg om egen unge i 3-4 års alder. Man blir jo sprø. Lettere i yngre alder å si «stilletid/les bok eller blabla fordi jeg er grøthue og må ha hviletid», men du må jo bare si det. Tilpasset tolvåringen. Anonymkode: 3915b...52f 2 1
Million Skrevet 16. mai #9 Skrevet 16. mai Selvsagt kan du be dine egne unger om å ti stille en stund. Bare si at nå innføres stilletid, EN TIME uten å snakke til mamma! For mamma er supersliten i hodet og MÅ HA RO OG FRED! Dette bør en tolvåring skjønne. Be han låne noen bøker på biblioteket og lese den stille-timen. Noe som opptar han. Puslespill med 5000 brikker kanskje? 😛 Er han likedan med vennene sine, prater han hull i hodet på de også? 5 1 8
AnonymBruker Skrevet 16. mai #10 Skrevet 16. mai En 12 åring tåler vel å høre at han får være stille en stund. Er foreldre helt hjelpeløse i dag? Anonymkode: d4ff7...7df 16 1 11
AnonymBruker Skrevet 16. mai #11 Skrevet 16. mai Personlig tenker jeg det er på høy tid å lære barnet ditt å respektere andre og få litt selvkontroll. Det må faktisk læres at ikke absolutt alle tanker må ut, at man må lære sosiale koder og kunne se at mottaker er sliten feks. Så synes det er veldig lurt av deg å forklare sønnen din: nå prater du veldig mye, jeg er sliten og trenger litt stillhet. Som flere andre har skrevet, gjerne med klokkeslett. Eventuelt kan han skrive ned det han tenker, og velge ut 5 tanker å dele med deg i etterkant 🙊 Anonymkode: 7a149...0e4 12 2 6
AnonymBruker Skrevet 16. mai #12 Skrevet 16. mai Dette forventer jeg at fireåringen min klarer. Har du aldri sagt nei til barnet ditt noen sinne? Anonymkode: dbae2...5cd 6 1
Raven.Writingdesk Skrevet 16. mai #13 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Har en sønn på 12år som snakker hull i hodet på meg. Jeg forsøker alt jeg makter å svare på det han kommer med, men det er så mye at jeg sliter veldig. Munnen går i ett, å det er fra det ene til det andre. Han forventer også svar på det han sier. Type «visste du at en meitemark kan gå?? Gjør du???» «hva om en hai plutselig kommer opp på stranda, hva gjør du da??» å slik fortsetter det. H-E-L-E dagen. Om jeg går i et annet rom for å få litt stillhet følger han etter og forteller om ting han har lest eller sett på tv. Hva gjør jeg? Kan jeg si at «mamma trenger litt fred nå»? Anonymkode: 4b95d...016 Han har jo masse kreative tanker. I min tid ville vi tatt opp oss selv på kassett og laget hjemmelaget radioshow. I 2026 kan han jo filme seg selv og late som at han har en podcast? 🤭 du har lov å sette grenser for deg selv og det er også viktig sosialisering for hans del å skjønne at andre trenger fri, egentid og at han ikke kan kreve publikum 24/7. Be han skrive bok, novelle, lage en podcast eller noe annet kreativt, og han kan leke med venner. Fint at du lytter altså, men sett grenser og lær han sosial koding. 12 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai #14 Skrevet 16. mai Han høres ut som en gutt med mye i hodet sitt, og kan se for meg at han er kreativ. Kunne det funket med en tegne/malestund, og når det er tegnestund må vi være stille. Enklere sagt enn gjort men.. finn noe han kan bruke kreativiteten med og at det da skal være stille. Anonymkode: 3984a...4a7 3
AnonymBruker Skrevet 16. mai #15 Skrevet 16. mai Det går jo også an å bare svare «hva tror du?», så slipper du å tenke ut et svar på alt mulig rart, og han får reflektere litt. Anonymkode: 5c713...194 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #16 Skrevet 16. mai Jeg hadde også en skravlekopp 😄. Han ville fortelle om alt han opplevde i løpet av dagen, og hva han tenkte på. Syns det var litt, morsomt, jeg 🙂 Han ble stum som en østers da han var ca 13, og puberteten slo til 😀. Holdt seg i kjellerstua, og syns foreldre var flaue folk. Etter et år i Forsvaret, ble han en helt normalt pratsom fyr. Så, TS, det der går nok snart over 🙂 Anonymkode: 8afd7...110 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #17 Skrevet 16. mai Be han spørre chat gpt? Min på 5 holder på slik du sier, han er svært nysgjerrig, jeg elsker spm hans, vi googler og spør chat gpt sammen om ting jeg ikke kan svaret på:) Anonymkode: ee610...a67
AnonymBruker Skrevet 16. mai #18 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette forventer jeg at fireåringen min klarer. Har du aldri sagt nei til barnet ditt noen sinne? Anonymkode: dbae2...5cd Selvsagt. Men barnet er slik. Han snakker på inn og utpust og har gjort det siden han kunne prate. Klarer ikke å kontrollere det. Det skjærer derfor i mammahjertet å skulle straffe han for noe han ikke kan noe for. Det er nok noe ADHD eller lignende i bildet.. Anonymkode: 4b95d...016 1 2
BeeKind Skrevet 16. mai #19 Skrevet 16. mai Har selv ADHD og kan snakke mye. Men en god ting å lære er at det at andre ikke har kapasitet til å alltid lytte ikke er en straff eller en avvisning. Men det handler om at vi er forskjellige, og at vi alle må ta hensyn til hverandre. Mannen min kan gjerne si til meg at han ikke er helt disponibel for å lytte, eller vi kan avtale å ta litt egentid hver for oss. Siden jeg er trygg i relasjonen og på han så føler jeg meg ikke avvist eller straffet 😊 kanskje dette er en fin mulighet til å øve på det sammen? 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #20 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hei. Har en sønn på 12år som snakker hull i hodet på meg. Jeg forsøker alt jeg makter å svare på det han kommer med, men det er så mye at jeg sliter veldig. Munnen går i ett, å det er fra det ene til det andre. Han forventer også svar på det han sier. Type «visste du at en meitemark kan gå?? Gjør du???» «hva om en hai plutselig kommer opp på stranda, hva gjør du da??» å slik fortsetter det. H-E-L-E dagen. Om jeg går i et annet rom for å få litt stillhet følger han etter og forteller om ting han har lest eller sett på tv. Hva gjør jeg? Kan jeg si at «mamma trenger litt fred nå»? Anonymkode: 4b95d...016 Sønnen min på TRE ÅR driver også sånn. Han får ofte beskjed om at han må være stillenlitt og at mamma må ha fred. Har du aldri sagt dette til han????? Anonymkode: a3932...060 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå