AnonymBruker Skrevet 16. mai #1 Skrevet 16. mai Hei, Jeg er en alenemor til et barn 😊 Jeg skal søke om avlastning hjem sammen med helsearbeidere min. jeg lurer på om det er noen her som har nettopp det? Eller jobber med det som kan fortelle litt hvordan barnet hadde det i ettertid? Litt info. Først vil jeg bare si Jeg vil ikke gi ifra meg barne mitt men jeg er helt alene med barnet. Vi har ingen familie eller venner. Barnet utredes for autisme og adhd vi har et par sinneutbrudd og angstanfall om dagen og jeg blir veldig utmattet og strekker ikke til noen ganger med å gi barnet det nødvendige. Jeg er uføretrygdet pga sykdom fysisk og psykisk og ble utsatt for vold overgrep og mishandling. Selv om alle mener jeg gjør er godt jobb som mor inkludert barnevernet så er jeg veldig sliten nå. Barnet trenger flere trygge voksne og se opp til og må oftes stimuleres vi finne alltid på et eller annet men det går utover helsen min nå. Del gjerne erfaringer med meg Takk ♥️ Anonymkode: e88d6...913 10
AnonymBruker Skrevet 16. mai #2 Skrevet 16. mai Hvis barnet har diagnoser, kan du søke kommunen, ikke barnevernet om avlastning. Sjekk kommunens sider, her heter det «avlastning for funksjonshemmede barn». Skjønner godt at du trenger avlastning for øvrig. Anonymkode: fbc07...bf8 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #3 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, Jeg er en alenemor til et barn 😊 Jeg skal søke om avlastning hjem sammen med helsearbeidere min. jeg lurer på om det er noen her som har nettopp det? Eller jobber med det som kan fortelle litt hvordan barnet hadde det i ettertid? Litt info. Først vil jeg bare si Jeg vil ikke gi ifra meg barne mitt men jeg er helt alene med barnet. Vi har ingen familie eller venner. Barnet utredes for autisme og adhd vi har et par sinneutbrudd og angstanfall om dagen og jeg blir veldig utmattet og strekker ikke til noen ganger med å gi barnet det nødvendige. Jeg er uføretrygdet pga sykdom fysisk og psykisk og ble utsatt for vold overgrep og mishandling. Selv om alle mener jeg gjør er godt jobb som mor inkludert barnevernet så er jeg veldig sliten nå. Barnet trenger flere trygge voksne og se opp til og må oftes stimuleres vi finne alltid på et eller annet men det går utover helsen min nå. Del gjerne erfaringer med meg Takk ♥️ Anonymkode: e88d6...913 Har kun positive erfaringer. Barnet får tid sammen med noen med masse energi og overskudd, og både koser seg og gleder seg. Jeg får en liten pause, og tid til å hente meg inn igjen. Lykke til 🩷 Anonymkode: 88627...1f2 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #4 Skrevet 16. mai Avlastningsbolig for barn med spesielle behov søkes via bydel. Er på tredje året på venteliste. Har klaget til Statsforvalteren og har nå involvert Pasientombudet... Anonymkode: 0a438...ee5 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #5 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Avlastningsbolig for barn med spesielle behov søkes via bydel. Er på tredje året på venteliste. Har klaget til Statsforvalteren og har nå involvert Pasientombudet... Anonymkode: 0a438...ee5 Bydel? Ikke alle bor i Oslo Anonymkode: b20dc...764 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai #6 Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (12 timer siden): Bydel? Ikke alle bor i Oslo Anonymkode: b20dc...764 Poenget er at det vil kunne ta tid. Anonymkode: 0a438...ee5 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #7 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (På 16.5.2026 den 21.09): Avlastningsbolig for barn med spesielle behov søkes via bydel. Er på tredje året på venteliste. Har klaget til Statsforvalteren og har nå involvert Pasientombudet... Anonymkode: 0a438...ee5 Takk for info. Tre år er ganske lenge tror ikke jeg hadde klart å vente så lenge du er sterk som står i det ❤️ håper dere får plass nå 🤞 Anonymkode: e88d6...913 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai #8 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (På 16.5.2026 den 12.56): Har kun positive erfaringer. Barnet får tid sammen med noen med masse energi og overskudd, og både koser seg og gleder seg. Jeg får en liten pause, og tid til å hente meg inn igjen. Lykke til 🩷 Anonymkode: 88627...1f2 Så bra! 🤩❤️ Jeg håper vi også kan få en bedre hverdag 😊 Anonymkode: e88d6...913
AnonymBruker Skrevet 18. mai #9 Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for info. Tre år er ganske lenge tror ikke jeg hadde klart å vente så lenge du er sterk som står i det ❤️ håper dere får plass nå 🤞 Anonymkode: e88d6...913 Har vært igjennom alle scenarier. Fra assistent, til grunn og hjelpestønad, til spesialskole, avlastningsbolig, hjelpemidler, privat avlastning, Husbanklån. Og håper du får alt igjennom uten stress og trenering. Men jeg har levd med dette i snart 11 år og både NAV og kommunen vil ofte prøve å trette ut allerede utslitte foreldre. Vis at du er en kakerlakk som ikke gir seg, selv om du må involvere Statsforvalteren og Pasientombudet. Jeg har fått igjennom alt. Hva enn som skjer. Press på. Det handler om barnets beste. Og det inkluderer deg som omsorgsperson og at du får det du trenger for å ikke kollapse. Anonymkode: 0a438...ee5
AnonymBruker Skrevet 18. mai #10 Skrevet 18. mai I første omgang er det sikkert timeavlastning og døgnavlastning som må forsøkes. Det er stort en helgedag i måneden og/eller en ettermiddag i uken. Noen kan få innvilget døgnavlastning, ofte en helg i måneden. Avlastningshjem er nok vanskeligere å få innvilget, men om du får innvilget kortere avlastning, vil de nok vurdere behov for avlastningshjem dersom hjelpebehovet er stort nok. Noen kommuner har for få avlastningshjem, og må da prioritere hardt. Sjekk også ut støttekontakt. Anonymkode: 4d347...9fc
Pippi Lotta Skrevet 18. mai #11 Skrevet 18. mai Har ikke jobbet med selve avlastningen selv. Men har kjent barn med diagnoser som har elsket avlastning! De gjør kjeke aktiviteter der, får nye venner og snaker om det som månedens høydepunkt. Så tror det er stor sjanse for at barne dit vil trives godt. Lyke til med søknaden, håper ikke ventetiden blir alt for lang!
AnonymBruker Skrevet 18. mai #12 Skrevet 18. mai I de fleste kommuner er det stor mangel på avlastningshjem, så om du har mulighet til å sende ut forespørsel i ditt utvidede nettverk, er det positivt. Om noen kjenner noen (som kjenner noen) som kunne tenke jeg jobben. Det gjorde jeg og siden jeg hadde en familie som var villige, innvilget kommunen avlastning ganske fort. Jeg "søkte" etter en enslig mann, helst med egne barn (gutter). Sønnen min har ingen kontakt med farsfamilien sin og trenger å oppleve at det finnes gode menn der ute. Jeg har vært singel hele hans liv, så han har ikke masse omgang med trygge mannspersoner. Onklene og morfar stiller opp, men det er viktig å ha et nettverk utenfor familie også. Sønnen er 12 år nå og utredes for autisme og ptsd. Jeg fikk autisme og adhd diagnose tidligere i år og er på vei mot ufør. Anonymkode: 39935...89a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå