Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi var så heldige og fikk et barn ved hjelp av IVF for 19 nåbeder siden. Vi øbsker nå å forsøke på søsken. Vi har embryo på frys og skal sette tilbake i naturlig sykkus. Fått beskjed om at jrg må avslutte amming før jeg kan gjøre forsøket. Men jeg ammer fremdeles. Har redusert veldig og har nå kun 1 amming i døgnet. Synes det er forferdelig vanskelig og trist å skulle avslutte. Barnet elsker pupp og jeg elsker å amme. Vurderer å si at jeg har avsluttet amming til klinikken til tross for at vi fremdeles har den ene ammingen. Trenger ikke pekefingre her. Der er privat forsøk. 

Men lurer på om noen har gjort det samme? Har noe erfaring?

Jeg tenker jo at den ene ammingen ikke kan ha noe å si...

Anonymkode: bb1f6...3f7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan vel kanskje ikke amme på medisiner du må ta?

Anonymkode: a3a13...43b

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er sikkert om medisinene du skal bruke går over i morsmelken og om det påvirker barnet ditt. Søk på relis.no etter de medisinene du brukte sist og om det er noen som har sendt inn spørsmål om de og amming. Her fant jeg om gonal f: https://relis.no/sporsmal_og_svar/?id=6-17123 

Anonymkode: e97c4...838

AnonymBruker
Skrevet

Det er fordi hormoner i amming kan motvirke graviditet, antall ganger du ammer er irrelevant. I tillegg kan det være utfordrende med medisiner som andre nevner. Et barn på 19 mnd trenger uansett ikke å ammes, vil du virkelig ha en til kutter du ammingen eller venter til ammingen er over.

Anonymkode: 606ed...d29

• Liker 4
Skrevet

Hør på klinikken 😊 Er gode grunner til at de sier det. Hvis du ikke vil slutte å amme ennå, hva med å vente til etter sommeren og ta ny vurdering da? Kan også være at barnet deres mister interessen og det løser seg av seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Hør på klinikken - det vil være dumt å "kaste bort" embryo hvis det ikke lykkes fordi du ammer mot klinikkens råd.

Hvis du setter inn i naturlig syklus er det vel bare eggløsningssprøyte og progresjon du vil ta, men det kan godt være at dette er medisiner som også vil kunne påvirker barnet du ammer negativt. 

Jeg ville ikke tatt risken på noen av delene. 

Vent heller til du føler deg ferdig med ammingen hvis den er viktig. 

Anonymkode: ec149...8d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er så viktig for deg å fortsette amming, så utsetter du nye ivf runden.

Anonymkode: 926d6...f76

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ammet fortsatt mye når vi satte i gang prosessen med nummer to. Vi tok privat og det gikk fint der, men var i naturlig syklus og hadde hatt mensen to ganger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også lei meg da jeg måtte avslutte amming med førstemann etter 13 mnd pga. søskenforsøk. Hos oss så kunne/ville vi ikke vente lenger pga alder, måtte bare komme i gang, og da måtte jeg avslutte. Anbefaler for all del ikke at du lyver om at du har sluttet, amming kan gjøre det vanskeligere å bli gravid, og da har du plutselig kastet bort en sjanse om du ikke blir gravid. Jeg brukte 3 forsøk over 8 mnd før jeg ble gravid med nummer to, og det var absolutt verdt å komme i gang da vi gjorde.

Sistemann var ikke så interessert i pupp, så da jeg avslutta etter 12 mnd, så var både han og jeg godt fornøyd, haha. 

Anonymkode: 720a6...dc4

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen grunn til at du må bli gravid så fort etter førstemann? For eksempel alder?

Hvis ikke ville jeg tenkt at du kan amme en stund til og avslutte gradvis som du og barnet vil.  2.5 års aldersforskjell kan være ganske tøft, vil anbefale mer enn tre år om du har mulighet. 

Lykke til. :)

Anonymkode: eec9a...a75

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Lisegikkpåskolen skrev (25 minutter siden):

Jeg ammet fortsatt mye når vi satte i gang prosessen med nummer to. Vi tok privat og det gikk fint der, men var i naturlig syklus og hadde hatt mensen to ganger. 

Var du åpen om at du ammet? Hvilken klinikk var dette? Jeg har hatt regelmessig syklus siden baby var 5 mnd og skal også sette tilvake i naturlig syklus uten medisiner som påvirker amming. Du ble gravid på forsøket? :)

Takk for svar. Mvh ts

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat samme problem. Ønsker innsett i august, og da er minstemann 1,5 år. Men ammer fortsatt en del 🙈 Blir nok naturlig forsøk på meg og. 

Dette er forresten forsøk på barn nummer tre for vår del. Trooor, men skal ikke si med sikkerhet, at jeg ammet litt når vi hadde innsett med andre mann også 😅 selvom det ikke var anbefalt. 

Anonymkode: 4e32a...7c9

Skrevet

Hvem er det du tror du lurer ved å lyve om at du har sluttet egentlig? De har ikke den regelen for å være ekkel. Det er jo fordi noen medisiner kan man ikke amme med og i tillegg senker det sannsynligheten for at du blir gravid. At du velger å lyve gjør ikke klinikken noe som helst. Er jo ikke dem det går ut over.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har regelmessig syklus til tross for amming skal det ikke ha noe å si. Hvis man bruker medisiner i naturlig syklus er det gjerne progesteronstøtte og i noen tilfeller EL-trigger, som heller ikke har noe å si for amming. 

Noen klinikker godtar det så lenge du har regelmessig syklus over tid, andre gjør ikke det. Hva som er best for deg er vanskelig å si uten å ha fulgt syklusen din med blodprøver, men sannsynligvis er den ok når den er regelmessig over så lang tid. 

Anonymkode: d7707...6f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vurderer å si at jeg har avsluttet amming til klinikken til tross for at vi fremdeles har den ene ammingen. Trenger ikke pekefingre her. Der er privat forsøk. 

Men lurer på om noen har gjort det samme? Har noe erfaring?

Jeg tenker jo at den ene ammingen ikke kan ha noe å si...

Normal atferd er å spørre klinikken «hvorfor det?» hvis du ikke forstår hvorfor de anbefaler slik de gjør. Det handler jo selvsagt om suksessjanser og medisiner - de kommer ikke med anbefalinger bare for gøy. Spør klinikken.

Anonymkode: ce45d...e4b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snakket med klinikken. De innrømmer at det er liten/ingen evidens og svært lite sansynelig at amming så lenge etter fødsel og i begrenset omfang vil påvirke forsøket. Jeg har lest flere forskningsartikler og snakket med ulike leger - så valget er med andre ord velinformert.

Klinikken kan allikevel ikke si akkurat hvor grensen går mtp tid og hyppighet på amming for når det har betydning og ikke og har derfor satt en enkel og klar grense på "ingen amming" som gjelder for alle for å være på den helt sikre siden. Dette handler selvfølgelig også om at de ønsker seg god statestikk. 

Jeg trodde det skulle være enkelt å avslutte amming, men det er det altså absolutt ikke, på noen som helst måte. Og jeg kjenner jo også at dettr kanskje blir vårt eneste barn, da vi hadde en lang IVF-reise for få det til, og da kjenner det forferdelig trist å avslutte en amming man så gjerne egentlig vil fortsette. Det er faktisk sånn at jeg nå er villig til å ta den sjansen for å både kunne amme og mulighet til søsken enn å være pittelitt sikrere på å kunne få et søsken, men avslutte amming. 

Jeg var ute etter å høre om andre hadde hatt de samme tankene som meg, og eventuelt om det fantes klinikker som tillot amming under prøving. Takk for de som har svart her med relevant erfaring ❤️ 

Mvh TS

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var du åpen om at du ammet? Hvilken klinikk var dette? Jeg har hatt regelmessig syklus siden baby var 5 mnd og skal også sette tilvake i naturlig syklus uten medisiner som påvirker amming. Du ble gravid på forsøket? :)

Takk for svar. Mvh ts

Jeg var åpen om det ja. Var usikker på å sette igang så tidlig siden barnet var bare ett år og jeg ville ikke slutte amme, men legen sa ikke noe på dette utenom at vi måtte ta naturlig syklus. Dette var Medicus. Jeg ble gravid ja. Masse lykke til! Håper du får fortsette å amme og får innsett!

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge syklusen din er tilbake til nokså normalt, så ville jeg fortsatt. Det er vanlig andre plasser å få lov så lenge syklusen er der. Hvis den derimot er påvirket, så ville det vært gunstig å avsluttet eller trappet ned som du har gjort. Ammer selv på tredje året og syklusen er bedre (les: mer syklisk) enn noen gang. 

Anonymkode: 7ceb8...e2b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...