Asle678 Skrevet 7 timer siden #1 Skrevet 7 timer siden (endret) Hva er tankene deres rundt Erlend Mørch sitt forslag om Norgestelefon? Jeg synes jo det høres veldig flott ut å få en smarttelefon som ikke har som mål å tjene penger på forbrukerne. Personvern vil bli ivaretatt, og mobilen vil ikke framstå som et statussymbol. Kritikken er jo at staten for for mye makt og at vi fjerner noe av det frie markedet.. tanker? https://klassekampen.no/artikkel/2025-12-04/debatt-norgestelefonen-et-plutselig-blaff-av-hap Endret 6 timer siden av Asle678 Lenke til avisartikkel 1
Asle678 Skrevet 6 timer siden Forfatter #2 Skrevet 6 timer siden Ingen meninger om dette? Pros and cons liksom?
Username6877 Skrevet 6 timer siden #3 Skrevet 6 timer siden Asle678 skrev (3 minutter siden): Hva er tankene deres rundt Erlend Mørch sitt forslag om Norgestelefon? Jeg synes jo det høres veldig flott ut å få en smarttelefon som ikke har som mål å tjene penger på forbrukerne. Personvern vil bli ivaretatt, og mobilen vil ikke framstå som et statussymbol. Kritikken er jo at staten for for mye makt og at vi fjerner noe av det frie markedet.. tanker? Bare tøv. Skal staten utvikle en smarttelefon vil det koste milliarder og bli dårligere enn noe av det markedet greier å levere. Det offentlige er også dårlige på personvern, det har vært mange saker med det offentlige som legger ut privat informasjon eller sykepleiere som snoker i journalene. Ingen tvinges til å kjøpe de dyreste mobilene idag, om det ikke er viktig for en kan man rett og slett bare la være. Så enkelt er det .
skeiv-ostepop Skrevet 6 timer siden #4 Skrevet 6 timer siden Asle678 skrev (10 minutter siden): Hva er tankene deres rundt Erlend Mørch sitt forslag om Norgestelefon? Jeg synes jo det høres veldig flott ut å få en smarttelefon som ikke har som mål å tjene penger på forbrukerne. Personvern vil bli ivaretatt, og mobilen vil ikke framstå som et statussymbol. Kritikken er jo at staten for for mye makt og at vi fjerner noe av det frie markedet.. tanker? Har ikke sett dette forslaget. Kan du legge link til det? Erlend Mørch er vel først og fremst komiker, så for min del høres forslaget mest ut som en spøk du ikke forstod? Jeg synes for øvrig ikke at det er statens oppgave å lage et slikt produkt. Hvor skal det stoppe? Norgesklokka? Norgesbilen? Norgesflaska? Norgessmykket? Norgesskoene? 1
Alex0708 Skrevet 6 timer siden #5 Skrevet 6 timer siden Det var et innlegg fra i går hvor det ble diskutert Norgestelefon, men det ble tatt ned av admin! Jeg mener det burde hete NORGEStelefon, og er eneste fornuftige løsningen i en verden preget av kommersielle aktører som skal svindle og lure. Store aktører som apple og Samsung jobber aktivt imot personvern og rettighetene til forbrukerne. De har et overskudd på mange hundre milliarder, og de ønsker seg bare mer. Og ikke minst er det miljøskadelige. Mobilene er jo laget for å konke etter 2 år, burde ikke være lov, og burde vært utskiftbare batterier for lenge siden, men betaler advokater for å kjempe aktivt imot det.
skeiv-ostepop Skrevet 6 timer siden #6 Skrevet 6 timer siden Alex0708 skrev (Akkurat nå): Det var et innlegg fra i går hvor det ble diskutert Norgestelefon, men det ble tatt ned av admin! Jeg mener det burde hete NORGEStelefon, og er eneste fornuftige løsningen i en verden preget av kommersielle aktører som skal svindle og lure. Store aktører som apple og Samsung jobber aktivt imot personvern og rettighetene til forbrukerne. De har et overskudd på mange hundre milliarder, og de ønsker seg bare mer. Og ikke minst er det miljøskadelige. Mobilene er jo laget for å konke etter 2 år, burde ikke være lov, og burde vært utskiftbare batterier for lenge siden, men betaler advokater for å kjempe aktivt imot det. Det er så mange radikale og tåpelige påstander uten kjøtt på beinet i innlegget ditt at det er vanskelig å ta deg seriøst. 2
Asle678 Skrevet 6 timer siden Forfatter #7 Skrevet 6 timer siden skeiv-ostepop skrev (5 minutter siden): Har ikke sett dette forslaget. Kan du legge link til det? Erlend Mørch er vel først og fremst komiker, så for min del høres forslaget mest ut som en spøk du ikke forstod? Jeg synes for øvrig ikke at det er statens oppgave å lage et slikt produkt. Hvor skal det stoppe? Norgesklokka? Norgesbilen? Norgesflaska? Norgessmykket? Norgesskoene? https://klassekampen.no/artikkel/2025-12-04/debatt-norgestelefonen-et-plutselig-blaff-av-hap han er jo også aktiv samfunnsdebattant, og ble vurdert til å lede debatten. det er også flere gratisaviser du kan søke opp som har artikler om det, dersom du ikke abonnerer på Klassekampen.
skeiv-ostepop Skrevet 6 timer siden #8 Skrevet 6 timer siden Asle678 skrev (2 minutter siden): https://klassekampen.no/artikkel/2025-12-04/debatt-norgestelefonen-et-plutselig-blaff-av-hap han er jo også aktiv samfunnsdebattant, og ble vurdert til å lede debatten. det er også flere gratisaviser du kan søke opp som har artikler om det, dersom du ikke abonnerer på Klassekampen. Nei jeg har ikke Klassekampen. Og jeg gidder ikke skaffe meg det for å diskutere saken. Og jeg gidder ikke å søke opp kilder på det du vil legge ut om.
Alex0708 Skrevet 6 timer siden #9 Skrevet 6 timer siden skeiv-ostepop skrev (13 minutter siden): Det er så mange radikale og tåpelige påstander uten kjøtt på beinet i innlegget ditt at det er vanskelig å ta deg seriøst. Så mener du at mobilene ikke er laget for å konke for eksempel da?
skeiv-ostepop Skrevet 6 timer siden #10 Skrevet 6 timer siden Alex0708 skrev (2 minutter siden): Så mener du at mobilene ikke er laget for å konke for eksempel da? På et generelt grunnlag mener jeg at de fleste produsenter vil lage produkter som maksimerer fortjenesten. Det har vært og er eksempler på at produsenter har bevisst satt ei kunstig lav grense men for det meste har disse blitt håndtert av eksisterende regelverk som er laget for å beskytte forbrukeren, og genrelt sett fungerer dette bra. Hvordan vil Norgestelefon løse denne utfordringen? 1
Perine Skrevet 6 timer siden #11 Skrevet 6 timer siden (endret) Jøss, det hadde jeg ikke fått med meg. Vet sannelig ikke helt hva jeg mener om det. Spørs hvilke krav og betingelser som følger med. Endret 6 timer siden av Perine
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå