AnonymBruker Skrevet i går, 16:02 #1 Skrevet i går, 16:02 Skal starte en ENK, men skjønner ikke hvor det er best å registere seg. Ser DNB tilbyr dette, og jeg er allerede kunde der fra før så det virker jo ryddig og greit. Men andre steder står det at Fiken er best på det økonomiske. Hva er fordelen og eventuelt ulemper med å registrere seg på disse sidene? Går jeg glipp av noe om jeg bare registrerer direkte på Altinn? Hva vil du som har erfaring med ENK anbefale? Anonymkode: 19722...07e
AnonymBruker Skrevet i går, 16:08 #2 Skrevet i går, 16:08 Har du lønnsinntekt /ansettelse ved siden av, eller skal du kun leve av enk? Anonymkode: dc6e2...edb
AnonymBruker Skrevet i går, 16:16 #4 Skrevet i går, 16:16 Hva er «dette» som DnB tilbyr? Jeg bruker Fiken til å føre regnskap, og syns det fungerer helt utmerket. Anonymkode: 4e2e2...a93 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:17 #5 Skrevet i går, 16:17 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Skal starte en ENK, men skjønner ikke hvor det er best å registere seg. Ser DNB tilbyr dette, og jeg er allerede kunde der fra før så det virker jo ryddig og greit. Men andre steder står det at Fiken er best på det økonomiske. Hva er fordelen og eventuelt ulemper med å registrere seg på disse sidene? Går jeg glipp av noe om jeg bare registrerer direkte på Altinn? Hva vil du som har erfaring med ENK anbefale? Anonymkode: 19722...07e Før du starter ENK, lag en ordentlig plan. Ikke kun jobben du skal gjøre, men også alt om ENK eller AS, navn, logo, regnskap, markedsføring, kundeservice, nettsted osv. Undersøk disse emnene grundig før du starter en bedrift. Register ENK på Altinn. DNB er en bank, der kan du (hvis du vil det) registrere bankkonto. Fiken er et regnskapsprogram. Ikke bare ta noe, men fordyp deg i det. Hvilket program eller leverandør passer best for deg og din bedrift? Her er en liste over tips, bl.a. om å starte bedrift, regnskap og regnskapsprogram, kurs, markedsføring, videoer med informasjon, grupper på sosiale medier for gründere osv. Lykke til med bedriften din. Anonymkode: 31e6c...04b 3 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:37 #6 Skrevet i går, 16:37 28 minutter siden, AnonymBruker said: Har du lønnsinntekt /ansettelse ved siden av, eller skal du kun leve av enk? Anonymkode: dc6e2...edb Jeg har fast inntekt ja, så dette blir en deltidsjobb som eventuelt kan bli fulltid etterhvert om det går bra. Anonymkode: 19722...07e 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:39 #7 Skrevet i går, 16:39 20 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er «dette» som DnB tilbyr? Jeg bruker Fiken til å føre regnskap, og syns det fungerer helt utmerket. Anonymkode: 4e2e2...a93 Jeg er faktisk usikker på hva de begge tilbyr, det sto bare på "DNB at registrer enkelt et ENK her" osv. Tenke det skulle være noen fordeler med å registrere seg der om jeg allerede er kunde, men det har kanskje ikke noe å si. Anonymkode: 19722...07e
AnonymBruker Skrevet i går, 16:39 #8 Skrevet i går, 16:39 21 minutter siden, AnonymBruker said: Før du starter ENK, lag en ordentlig plan. Ikke kun jobben du skal gjøre, men også alt om ENK eller AS, navn, logo, regnskap, markedsføring, kundeservice, nettsted osv. Undersøk disse emnene grundig før du starter en bedrift. Register ENK på Altinn. DNB er en bank, der kan du (hvis du vil det) registrere bankkonto. Fiken er et regnskapsprogram. Ikke bare ta noe, men fordyp deg i det. Hvilket program eller leverandør passer best for deg og din bedrift? Her er en liste over tips, bl.a. om å starte bedrift, regnskap og regnskapsprogram, kurs, markedsføring, videoer med informasjon, grupper på sosiale medier for gründere osv. Lykke til med bedriften din. Anonymkode: 31e6c...04b Takk for hjelpsom innspill, skal sjekke den listen. TS Anonymkode: 19722...07e
AnonymBruker Skrevet i går, 16:40 #9 Skrevet i går, 16:40 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har fast inntekt ja, så dette blir en deltidsjobb som eventuelt kan bli fulltid etterhvert om det går bra. Anonymkode: 19722...07e Hvis det blir fulltid bør du endre til A/S. Enk er ikke så helt greit ved sykdom og evnt arbeidsløshet/bortfall av inntekt. Anonymkode: dc6e2...edb 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:46 #10 Skrevet i går, 16:46 Dnb gjør neppe dette gratis, så ville registrert ENK selv i Altinn. Anonymkode: ba67f...f4e
AnonymBruker Skrevet i går, 16:47 #11 Skrevet i går, 16:47 Har du vurdert AS istedenfor? Med ENK står du personlig annsvarlig å kan risikere å bli gjeldsslave for resten av livet. Dessuten fremstår du mer serriøs for kunder med et AS. Og det koster vel bare 30 000 kr for et AS i dag, noe man fort bruker på laptop og annet utstyr i oppstarten. Anonymkode: b0b6a...522
AnonymBruker Skrevet i går, 16:54 #12 Skrevet i går, 16:54 Det DNB tilbyr eller vel bedriftskonto og regnskapsprogram? Registrering av ENK gjør du gratis i Altinn. Ellers kan du jo ta en titt på dette nettkurset fra Skatteetaten: https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/ny-som-naringsdrivende/kurs/kurs-opprette-et-enkeltpersonforetak/ Anonymkode: d92b7...a48
AnonymBruker Skrevet i går, 16:57 #13 Skrevet i går, 16:57 Jeg registrerte selv i altinn, omsetter bare for ca 400’ så er jo ikke noe næring å leve av, og jobber 100% utenom. Bruker fiken til regnskap. Anonymkode: 6138c...69f
Natriumclorid Skrevet i går, 17:02 #14 Skrevet i går, 17:02 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har du vurdert AS istedenfor? Med ENK står du personlig annsvarlig å kan risikere å bli gjeldsslave for resten av livet. Dessuten fremstår du mer serriøs for kunder med et AS. Og det koster vel bare 30 000 kr for et AS i dag, noe man fort bruker på laptop og annet utstyr i oppstarten. Anonymkode: b0b6a...522 Hovedpoenget med å organiseringen i AS er jo å ikke hefte for gjelden. I en liten virksomhet vil vel uansett ikke banken gi lån uten personlig ansvar. Da er bare dumt å organisere seg i AS. Skattenivået er likt men man er fjernere fra pengene. I ENK kan du bruke overskuddet etter skatt fritt. I et AS må du ta det ut som lønn eller utbytte. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:21 #15 Skrevet i går, 17:21 Altinn = kun registrering av bedriften Fiken = registrering av bedriften, og regnskap og fakturering, 209,- pr mnd Dnb = registrering av bedrift, regnskap, fakturering og bedriftskonto, 129,- pr mnd, men begrenset til 150 bilag pr år. Jeg har ENK og bruker eAccounting, koster 119,- pr mnd. Det har nok funksjoner for meg. Du må bare se hva de ulike har slags tjenester, og hva du har bruk for. Anonymkode: 4c07d...55d 1
AnonymBruker Skrevet i går, 17:34 #16 Skrevet i går, 17:34 44 minutter siden, AnonymBruker said: Har du vurdert AS istedenfor? Med ENK står du personlig annsvarlig å kan risikere å bli gjeldsslave for resten av livet. Dessuten fremstår du mer serriøs for kunder med et AS. Og det koster vel bare 30 000 kr for et AS i dag, noe man fort bruker på laptop og annet utstyr i oppstarten. Anonymkode: b0b6a...522 Jeg tenker på starte med ENK, og når jeg ser det går bra kan jeg etterhvert bli til AS. Tror det er ganske vanlig fremgangsmåte. Litt synd å investere 30.000kr i en bedrift jeg ikke vet kommer til å få suksess. Har lite investeringer, og oppstart av ENK og etterhvert regnskap. Selger ikke fysisk produkt men en tjenester. TS Anonymkode: 19722...07e
AnonymBruker Skrevet i går, 17:37 #17 Skrevet i går, 17:37 13 minutter siden, AnonymBruker said: Altinn = kun registrering av bedriften Fiken = registrering av bedriften, og regnskap og fakturering, 209,- pr mnd Dnb = registrering av bedrift, regnskap, fakturering og bedriftskonto, 129,- pr mnd, men begrenset til 150 bilag pr år. Jeg har ENK og bruker eAccounting, koster 119,- pr mnd. Det har nok funksjoner for meg. Du må bare se hva de ulike har slags tjenester, og hva du har bruk for. Anonymkode: 4c07d...55d Vil det være best å registrere meg på Altinn og så bestemme meg senere for hvilken side jeg bruker? Jeg overtenker dessverre hver detalj nå, noe som fører til at jeg utsetter prosjektet mitt alt for lenge. TS Anonymkode: 19722...07e
AnonymBruker Skrevet i går, 18:23 #18 Skrevet i går, 18:23 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har du vurdert AS istedenfor? Med ENK står du personlig annsvarlig å kan risikere å bli gjeldsslave for resten av livet. Dessuten fremstår du mer serriøs for kunder med et AS. Og det koster vel bare 30 000 kr for et AS i dag, noe man fort bruker på laptop og annet utstyr i oppstarten. Anonymkode: b0b6a...522 Et AS er betydelig mer komplisert å drifte enn et lite ENK. Dersom man driver i det små, uten særlig risiko så er ENK en veldig fin organisasjonsform. TS: Registrering på Altinn er sikkert kurant. Selv bruker jeg Fiken og er veldig fornøyd. Registrerte meg ikke der da siden jeg har drevet så langt tilbake at man måtte sende registermelding på papir til Brønnøysund for å registrere seg 😅 Lykke til. Anonymkode: eed72...082 1
AnonymBruker Skrevet i går, 18:24 #19 Skrevet i går, 18:24 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Vil det være best å registrere meg på Altinn og så bestemme meg senere for hvilken side jeg bruker? Jeg overtenker dessverre hver detalj nå, noe som fører til at jeg utsetter prosjektet mitt alt for lenge. TS Anonymkode: 19722...07e Du må uansett betale for å registrere bedriften, om du gjør det selv via altinn, eller om du får fiken eller dnb til å gjøre det for deg. Så ja, spesielt om du tenker starte opp veldig smått, så kan du like greit bare registrere deg så du får organisasjonsnummer. Men dnb og eAccounting er gratis ett år for nye kunder. Hva det har å si nøyaktig i dnb vet jeg ikke, men hos eAccounting brukte jeg det som vanlig i ett år før jeg fikk faktura. Det du bør være obs på når du har ENK eller AS, er at telefonselgere vil ringe og tilby deg alt mulig rart av strøm, mobil, og andre ting. Hvis du inngår slike avtaler som bedrift, så har du ikke angrerett, og de har ofte lang bindingstid. Så takk nei til alle tilbud du skulle få via telefon. Jeg ble tilbudt en sentralbordtjeneste som kostet over 50% av hele årsomsetningen min 😅 Anonymkode: 4c07d...55d 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 19:10 #20 Skrevet i går, 19:10 Takk for gode råd til alle dere som har svart. En siste ting, er det greit å bruke både fornavn og etternavn når man registrerer ENK? Vet man må bruke etternavn men finner ingen passende ord som beskriver det jeg skal drive med, som er to separate tjenester uten direkte forbindelse til hverandre. Eller er det risky på noen måte å bruke eget navn? Jeg kan vel uansett reklamere tjenestene under andre navn, feks to forskjellige nettsider. TS Anonymkode: 19722...07e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå