AnonymBruker Skrevet 15. mai #1 Skrevet 15. mai Jeg har nylig levert masteroppgave som pedagog i kunstfag, parallelt med dette har jeg fått relevant jobbtilbud på fast og 100% stilling i Grimstad. "Problemet" er imidlertid at jeg hadde sett for meg å komme nærmere familie på Innlandet etter studietiden, noe også familien hadde håpt på. Men 100% fast stilling er ytterst sjelden i min bransje - kunst fag. Jeg lener mot å ta jobben for å få erfaring og stabilitet, men vil gjerne høre hva andre gjorde etter studier? Har jo også veldig lite peiling på Grimstad eller Sørlandet generelt. Hvordan er det å bo der? Kultur? Kollektiv? Følelsen av stedet? Anonymkode: 1facb...bfc
AnonymBruker Skrevet 15. mai #2 Skrevet 15. mai Min første jobb var i Honningsvåg, laaaaaangt fra familie og nettverk. Men jeg takket ja. Viktig å komme ut i relevant jobb, få brukt utdannelsen sin og få erfaring. Etter 1 år fikk jeg relevant jobb i hjembyen min og flyttet hjemover igjen. Angrer ikke ett sekund på at jeg tok jobben i Honningsvåg. Det var gøy, spennende, fikk oppleve mye nytt og fikk masse god erfaring. Anonymkode: 680ab...c7f 11 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai #3 Skrevet 15. mai Hadde lett takket ja, og så fortsatt å søke. Du kan alltids bare flytte igjen. Men å få ny jobb er ikke nødvendigvis så lett! Hva er planen din hvis du ikke får fast jobb i innlandet? Anonymkode: 7d505...30a 8
AnonymBruker Skrevet 15. mai #4 Skrevet 15. mai Jeg har jobbet i Grimstad, mannen min har studert der. Vi bor begge i Kristiansand. Grimstad er en liten og sjarmerende sørlandsperle, helt utrolig nydelig om sommeren☀️ Har et stort studiemiljø der grunnet Universitet i Agder, så det er mange tilflyttede på 20+ der som lager god stemning. Mange små og søte butikker, bakerier og restauranter i gågata, veldig typisk sørlandsby. Tror det går ganske greit med busser, og 100-ruta mellom Arendal og Kr.sand går hele tiden. Grimstad "sogner til" Arendal, ikke til Kr.sand, om det sier deg noe, men det er uansett ikke langt til verken den ene eller andre byen. Det er greot med kulturelle tilbud både i Arendal og Kr.sand, vet ikke hvor mye det er i Grimstad (men de har scene der). Vil man på tur kan man stikke ut på vannet eller litt innover i landet, er faktisk ikke SÅ langt til fjell. Og så har jo Grimstad både Dag Otto Lauritzen og Espen Esther Pirelli Benestad, så om du vil bli en bedre versjon av deg selv og/eller skifte kjønn, så er det absolutt gode muligheter der😅 Anonymkode: 04582...91a 4 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #5 Skrevet 15. mai Ta jobben og få erfaring, så kan du søke videre eller slutte senere. Mye enklere å få ny jobb med erfaring. Anonymkode: 10252...319 5 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai #6 Skrevet 15. mai Jeg ville ha tatt jobben. Samtidig ville jeg kanskje ha prøvd å tatt et årsstudium i engelsk eller nordisk på nett, for å få undervisningskompetanse i disse. Da styrker du også sjansen for å få jobb der du ønsker å bo. Anonymkode: 7ca6b...cb0 4
AnonymBruker Skrevet 15. mai #7 Skrevet 15. mai Ta jobben, absolutt! Vet om enormt mange selv med erfaring som sliter veldig med å få jobb selv i lettere bransjer... Og kunstfag er ikke en lett bransje. Ta jobben, og fortsett heller å søke hvis du vil andre steder. Grimstad er nydelig! Hvis du kjører bil, tar det vel bare en halvtime til Kristiansand. Anonymkode: ac032...421 7
AprilLudgate Skrevet 15. mai #10 Skrevet 15. mai Jeg tenker du tar høy risiko om du takker nei som pedagog i kunststudier. Det er vanskelig å få relevant jobb. Grimstad er lite, men veldig fint. Kort vei til Kjevik om du vil på utenlandsferie, togstasjon for å komme østover og til Innlandet. Nærme Kristiansand og ikke så gal reisevei til familie i høytider/ferie med bil eller tog. Anbefaler å melde deg som frivillig i de lokale Røde Kors om du vil ha det som hobby. Kunstmiljøet har styrket seg ekstra på Sørlandet nå og i Kristiansand - Kunstsilo, Kilden, ganske OK kulturliv. Verste som skjer er at du kjeder deg og søker andre jobber på hjemstedet. 7 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai #11 Skrevet 15. mai Grimstad er jo kjempefint. Hvis du nettopp er ferdig som student kan du jo henge deg på studentmiljøet litt også. Det er kort vei til både Kristiansand og Arendal. Du er på Kjevik (krs flyplass) på 30 min hvis du vil ut i verden, bussen til Oslo går regelmessig mange ganger om dagen og tar ikke lang tid. Det er kino og kulturhus. Fjæreheia har fantastiske teateroppsetninger om sommeren. Det er mye enklere å få ny jobb når en allerede er i jobb Anonymkode: 5f653...c1a 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai #12 Skrevet 15. mai Grimstad er vel den eneste sørlandsbyen som virker koselig å bo i, og fast jobb innenfor bransjen kan vel også gi fortrinn ved senere evt flytting? Hadde takket ja. Anonymkode: caab7...a3e 6
AnonymBruker Skrevet 15. mai #13 Skrevet 15. mai Grimstad er helt supert! Kort vei til både Arendal og Kristiansand som er gode på kultur. Jeg hadde definitivt takket ja Anonymkode: ce3b8...946 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai #14 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde lett takket ja, og så fortsatt å søke. Du kan alltids bare flytte igjen. Men å få ny jobb er ikke nødvendigvis så lett! Hva er planen din hvis du ikke får fast jobb i innlandet? Anonymkode: 7d505...30a Har søkt på masse jobber, både relevante og ikke relevante. Har prioritert å søke jobber på Innlandet, men med noen unntak andre steder. Deriblant denne jobben i Grimstad. Har jobbet fast deltid i barnehage gjennom studieårene, noe som jeg har tenkt som "backup" på Innlandet om jeg ikke får annet. Men så kom dette jobbtilbudet fra Grimstad dagen før masterinnlevering.... Anonymkode: 1facb...bfc
AnonymBruker Skrevet 15. mai #15 Skrevet 15. mai Tusen takk for all innspill og tanker, det er godt å få litt second options😊 Anonymkode: 1facb...bfc 2 1
Daria Skrevet 15. mai #16 Skrevet 15. mai Da jeg var nyutdannet tok jeg de jobbene jeg kunne få. Et vikariat i Nordland, en fast stilling på Nordmøre - det ga både arbeids- og livserfaring og fylte opp cven, så jeg etter hvert kunne søke meg hjem til østlandet igjen. Man holder ut det meste en stund, det er ikke en livstidsdom - og kanskje trives du og vil bli der? 3
Diamant20 Skrevet 15. mai #17 Skrevet 15. mai Jeg hadde 100% tatt den jobben. Det betyr jo ikke at du må jobbe der for alltid. 100% fast virker luksus som nyutdannet. 3
Summeer Skrevet 16. mai #18 Skrevet 16. mai Ta jobben. Bo 2-3 år der og få god erfaring. Mye lettere vei videre etterpå!
AnonymBruker Skrevet 16. mai #19 Skrevet 16. mai Har bodd i Grimstad i 3 år og det er en fin by. Veldig mye som skjer om sommeren, ikke så mye om vinteren. Kort vei til Arendal og Kristiansand ja. Jeg bor i Arendal nå, men kunne like gjerne flyttet tilbake til Grimstad (er fra Kristiansand). Måtte selv flytte langt da jeg fikk min første jobb og det lønte seg veldig 😊 Anonymkode: 16831...0ad 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai #20 Skrevet 16. mai Skal man kun jobbe i nærheten av familie kommer man ikke langt i livet. Anonymkode: 75191...72a 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå