Gå til innhold

Dere som jobber deltid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og er gift med barn. Hvordan fordeler dere ellers økonomien?

Jeg er nylig tilbake fra foreldrepermisjon med nummer to. Arbeidsplassen min har kraftig strammet inn på hjemmekontor. Jeg pleide å bo i sentrum nær jobben, men vi flyttet også i fjor grunnet familieforøkelsen, og jeg har derfor også litt lenger reisevei.

Tiden etter jeg har vært tilbake har vært ganske stressende, mest fordi vi ikke har barnehageplass og må sjonglere med barnepass og hjemmekontor. Jeg får ikke lov å jobbe hjemme med barn, og må bruke feriedager og ulønnet permisjon hvis jeg ikke kan være på kontoret, men dagene jeg ikke jobber faller jeg også bakpå med det jeg skal gjøre. Selv om alt selvsagt blir lettere når yngste er i barnehage, ønsker jeg ikke så lange dager for dem...Så jeg vurderer å gå ned i stilling, kanskje 80% fra høsten av.

Vi har det greit økonomisk, men føler jo jeg blir den som alltid tar børen. Jeg har vært flere måneder i ulønnet permisjon allerede (mannen er selvstendig næringsdrivende og barn født tidlig på året), og jeg får mindre feriepenger både i år og neste år. Jeg har heldigvis ikke mye lån, og barnetrygden kommer inn til meg (samt kontantstøtte et par måneder til). Jeg får også igjen en del på skatten over sommeren som jeg kan sette til side.

Hvordan har dere rigget dere økonomisk som deltidsarbeidende? Har dere en slags skjevfordeling som skal kompensere? Ekstra pensjonssparing? 

Anonymkode: 521a7...ae7

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Og er gift med barn. Hvordan fordeler dere ellers økonomien?

Jeg er nylig tilbake fra foreldrepermisjon med nummer to. Arbeidsplassen min har kraftig strammet inn på hjemmekontor. Jeg pleide å bo i sentrum nær jobben, men vi flyttet også i fjor grunnet familieforøkelsen, og jeg har derfor også litt lenger reisevei.

Tiden etter jeg har vært tilbake har vært ganske stressende, mest fordi vi ikke har barnehageplass og må sjonglere med barnepass og hjemmekontor. Jeg får ikke lov å jobbe hjemme med barn, og må bruke feriedager og ulønnet permisjon hvis jeg ikke kan være på kontoret, men dagene jeg ikke jobber faller jeg også bakpå med det jeg skal gjøre. Selv om alt selvsagt blir lettere når yngste er i barnehage, ønsker jeg ikke så lange dager for dem...Så jeg vurderer å gå ned i stilling, kanskje 80% fra høsten av.

Vi har det greit økonomisk, men føler jo jeg blir den som alltid tar børen. Jeg har vært flere måneder i ulønnet permisjon allerede (mannen er selvstendig næringsdrivende og barn født tidlig på året), og jeg får mindre feriepenger både i år og neste år. Jeg har heldigvis ikke mye lån, og barnetrygden kommer inn til meg (samt kontantstøtte et par måneder til). Jeg får også igjen en del på skatten over sommeren som jeg kan sette til side.

Hvordan har dere rigget dere økonomisk som deltidsarbeidende? Har dere en slags skjevfordeling som skal kompensere? Ekstra pensjonssparing? 

Anonymkode: 521a7...ae7

Jeg har siden vi ble sammen og fikk barn med en gang, jobbet i varierende stillingsgrad. Noen ganger fullt, andre ganger deltid. Nå jobber jeg kanskje 85% og tjener rundt 650000 i året.Jeg har og hatt perioder med å studere og vært arbeidsledig i de 18 årene vi har vært sammen. Og har ofte tjent lite, men selvsagt tatt mer av jobben her hjemme.

Vi har hele tiden fordelt det sånn at mannen betaler lånet på vår felles bolig, som vi kjøpte etter at vi giftet oss og eier 50/50, og grunnen er at han får inn en solid lønn hver måned på rundt 50000. Han betaler noen av utgiftene, jeg noen andre. Nå betaler jeg strøm og vann/renovasjon til huset. Ting til barna har vi delt på å betale han betalte barnehagen den gang det var aktuelt, nå betaler jeg for privatskole. Mat betaler den som handler. jeg hadde fint kunne betale på lånet vårt nå, men sparer heller 6000 i måneden og noen ganger mer.

Dette gjør vi siden vi er gift og kun har felles barn.Alt ender jo en gang hos dem og det å drifte familien er et fellesprosjekt for oss.

Nå kommer jeg nok til å tjene fra 6500000 og oppover fremover så da blir vi mer likestilt men mannnen her tjener flere hundretusen mer enn meg likevel.

Anonymkode: 3e1d1...6cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...