Gå til innhold

Navneskifte barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg tok bort en bindestrek i navnet til barnet for et par år siden. Vil nå ta bort det ene etternavnet. 

Står på siden til skatteetaten at navn bare kan skiftes en gang pr 10 år. Blir bindestrekens fjerning sett på som skifte som fører til at jeg ikke får ta bort et navn?

Skal søke, men ville bare høre om noen har gjort det samme og det har gått bra? 

Anonymkode: e16b9...56d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den regelen gjelder personer over 16.

Anonymkode: e3862...ae0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Den regelen gjelder personer over 16.

Anonymkode: e3862...ae0

Så det er helt ok å skifte oftere på de under 16? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hei, jeg tok bort en bindestrek i navnet til barnet for et par år siden. Vil nå ta bort det ene etternavnet. 

Står på siden til skatteetaten at navn bare kan skiftes en gang pr 10 år. Blir bindestrekens fjerning sett på som skifte som fører til at jeg ikke får ta bort et navn?

Ja, alle navneendringer anses som navneendringer. Uavhengig om det kun er fjerning av en bindestrek eller det å endre navnet helt. Dere må vente til at det har gått 10 år fra denne endringen.

Anonymkode: 8beba...e16

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, alle navneendringer anses som navneendringer. Uavhengig om det kun er fjerning av en bindestrek eller det å endre navnet helt. Dere må vente til at det har gått 10 år fra denne endringen.

Anonymkode: 8beba...e16

Selv om hun er under 16?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Selv om hun er under 16?

Prøv formelt først, så får du korrekt svar fra rett instans.

Anonymkode: 08dbe...0fc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn har byttet navn to ganger på under ti år. Så det bør være mulig for andre også. 

Anonymkode: 1c5fc...45d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mitt barn har byttet navn to ganger på under ti år. Så det bør være mulig for andre også. 

Anonymkode: 1c5fc...45d

Takk, håper veldig søknaden går igjenom. Barnet vil veldig gjerne ta bort dette navnet, så er litt viktig for oss. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper det går gjennom. De har den regelen for at folk ikke skal legge til "morsomme" mellomnavn i øst og vest, ikke for at barn ikke skal få fjerne en bindestrek eller et etternavn.

Anonymkode: c006b...35b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke en far der som må godkjenne? Mitt barn er under 16, ønsker å fjerne ett etternavn, men far nekter å signere. Så da må vi bare vente til 16 år.

Anonymkode: 64152...3df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trodde far og må godkjenne. Så det på datteren til min bror..der ville mor /barn fjerne hans etternavn. Han skrev da ikke under når han fikk mld om dette. Så barnet fikk ikke endret før det fylte 16 år

Anonymkode: 3caa7...f67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det ikke en far der som må godkjenne? Mitt barn er under 16, ønsker å fjerne ett etternavn, men far nekter å signere. Så da må vi bare vente til 16 år.

Anonymkode: 64152...3df

Den andre forelderen må som regel signere, men jeg har foreldreansvar alene så kan heldigvis bestemme selv. 
Barnet har en far som dro noen mnd etter at hun ble født, men vi ga begge sitt navn (siden det føltes mest riktig) vi har prøvd å få kontakt men far vil ikke, og det respekterer vi, så nå vil barnet ha det bort og skal så klart få bestemme, så håper vi får det bort. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...