AnonymBruker Skrevet 15. mai #1 Skrevet 15. mai I mars la vi ny terrasse, nye bord. Og hvit gjerde, sånn vedlikeholds fri. Når det er sol (og det har vært sol hver dag) så får jeg inn så mye lys i stua at jeg rett og slett blir plaget. Sånn har det ikke vært før. Fra kl 12 og helt til kvelden så er det vanvittig mye lys inne i stua at det rett og slett er så plagsomt for meg at jeg føler jeg nesten er gal. Det er ingen, verken mann eller barn som er plaget, bare meg. Mannen sier at det er pga at sola skyter rett inn i bordene og da gir det masse lys i stuen. Vi har ute persienner, og selv om jeg lukker dem så hjelper det lite. Vil det bli bedre når vi maler terrassen i mørkere farge? Please si at det vil hjelpe. Vær så snill ikke kom med drittslenging og si at jeg er en raring, vet det selv, tør ikke si dette til noen andre, for vil ikke oppfattes som rar. Anonymkode: f072c...75f 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #2 Skrevet 15. mai Vårsol og trehvit terrasse vil reflektere sola ja. Få den beiset så hjelper det. Anonymkode: 481f1...575 3
AnonymBruker Skrevet 15. mai #4 Skrevet 15. mai aksase skrev (1 minutt siden): Ja, det vil hjelpe mye med mørkere farger på terrassen. Hvor lenge må man vente før man kan beise? Jeg har heller ingenting på terrassen, for de sier at man helst ikke skal ha noe, da det må tørke jevnt. Ts Anonymkode: f072c...75f
Ze.Xhx Skrevet 15. mai #5 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor lenge må man vente før man kan beise? Jeg har heller ingenting på terrassen, for de sier at man helst ikke skal ha noe, da det må tørke jevnt. Ts Anonymkode: f072c...75f Man bør hvertfall vente en sesong slik at implementeringen har tørket. Og bruk skikkelig beis, helst oljebasert. Da slipper du at det flasser av. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #6 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor lenge må man vente før man kan beise? Jeg har heller ingenting på terrassen, for de sier at man helst ikke skal ha noe, da det må tørke jevnt. Ts Anonymkode: f072c...75f Er det helt Ubehandlet tre? Ikke impregnert? Sistnevnte er ferdig tørket og behandlet Bare å beise. Det er i vegger det er problem hvis treverket krymper Anonymkode: 481f1...575
AnonymBruker Skrevet 15. mai #7 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Er det helt Ubehandlet tre? Ikke impregnert? Sistnevnte er ferdig tørket og behandlet Bare å beise. Det er i vegger det er problem hvis treverket krymper Anonymkode: 481f1...575 Det er impregnert og fikk beskjed at det må tørke ganske godt før beising. Ts Anonymkode: f072c...75f
Snok1 Skrevet 15. mai #8 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er impregnert og fikk beskjed at det må tørke ganske godt før beising. Ts Anonymkode: f072c...75f Jeg ville latt impregnert materiale tørke én sesong. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #9 Skrevet 15. mai Snok1 skrev (7 minutter siden): Jeg ville latt impregnert materiale tørke én sesong. Så du sier at jeg bør vente ut til høsten? Anonymkode: f072c...75f
Snok1 Skrevet 15. mai #10 Skrevet 15. mai Jeg ville ventet til neste sesong. Det var det jeg gjorde når jeg bygde ny veranda. Det er nok delte meninger her. Jeg ville spurt i malingsavdelingen på byggvarehuset. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #11 Skrevet 15. mai Det er ingenting som heter vedlikeholdsfritt. Det er bare jug…. Anonymkode: 93bd2...9e1 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai #12 Skrevet 15. mai Snok1 skrev (11 timer siden): Jeg ville ventet til neste sesong. Det var det jeg gjorde når jeg bygde ny veranda. Det er nok delte meninger her. Jeg ville spurt i malingsavdelingen på byggvarehuset. Maleavdelingen der jeg skulle til å handle spurte meg hvor lenge jeg hadde hatt det nye gjerdet av impregnert materiale, 6 mnd svarte jeg. Fikk da til svar at deres anbefaling var å vente ett år til. Da var jeg sikker på at det var tørt. Anonymkode: a34b8...2ff
Snok1 Skrevet 15. mai #13 Skrevet 15. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Maleavdelingen der jeg skulle til å handle spurte meg hvor lenge jeg hadde hatt det nye gjerdet av impregnert materiale, 6 mnd svarte jeg. Fikk da til svar at deres anbefaling var å vente ett år til. Da var jeg sikker på at det var tørt. Anonymkode: a34b8...2ff Da ville jeg fulgt det rådet. Kjedelig -og potensielt dyrt- om malingen flasser på grunn av dårlig grunnarbeid.
AnonymBruker Skrevet 15. mai #14 Skrevet 15. mai Jeg har en laaaang bygning med garasjer utenfor vinduet mitt, alle har hvite dører. De blender meg når sola treffer. Må lukke gardina til vinduet ved kontorpulten. Anonymkode: bff28...955
AnonymBruker Skrevet 16. mai #15 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Maleavdelingen der jeg skulle til å handle spurte meg hvor lenge jeg hadde hatt det nye gjerdet av impregnert materiale, 6 mnd svarte jeg. Fikk da til svar at deres anbefaling var å vente ett år til. Da var jeg sikker på at det var tørt. Anonymkode: a34b8...2ff Rart. Jeg har ringt til tre forskjellige malingavdelinger, deriblant Butinox og alle sa at jeg bør vente litt til, ingen sa vent et år ol.. Og fikk tips til å sjekke tørrhet i bordene med sånn maskin. Viser det 15, kan jeg male. Ts Anonymkode: f072c...75f
AnonymBruker Skrevet 16. mai #16 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Rart. Jeg har ringt til tre forskjellige malingavdelinger, deriblant Butinox og alle sa at jeg bør vente litt til, ingen sa vent et år ol.. Og fikk tips til å sjekke tørrhet i bordene med sånn maskin. Viser det 15, kan jeg male. Ts Anonymkode: f072c...75f Vi har også alltid fått beskjed om et år av byggvarehandlerne. Når bor vi på nordvestlandet med mye regn så det er lite sannsynlig at den skal tørke på kortere tid. Jeg ser du skriver at du ikke har noe på verandaen - med det mener du at du ikke har satt ut møbler og slikt? For det vil vel hjelpe til med å dempe lyset litt? Vi har alltid møblert terrassen straks den er ferdig, aldri hørt at den ikke kan tas i bruk fordi den skal tørke jevnt. Det er jo vanlig først etter at den er beiset - da skal man ikke sette ting på før etter en viss tid. Men jeg må ærlig si at jeg synes det er litt rart at det skal bli så skarpt lys av en ubehandlet trefarget terrasse. Siden det kun er du i familien som plages av det, og om du ikke har vært lysømfintlig før, hadde jeg tatt en tur til optiker / lege for å sjekke om det er noe galt med synet / øynene. Og at du også plages når de utvendige persiennene er nede er veldig rart. Anonymkode: 7ef58...7bb
AnonymBruker Skrevet 16. mai #17 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi har også alltid fått beskjed om et år av byggvarehandlerne. Når bor vi på nordvestlandet med mye regn så det er lite sannsynlig at den skal tørke på kortere tid. Jeg ser du skriver at du ikke har noe på verandaen - med det mener du at du ikke har satt ut møbler og slikt? For det vil vel hjelpe til med å dempe lyset litt? Vi har alltid møblert terrassen straks den er ferdig, aldri hørt at den ikke kan tas i bruk fordi den skal tørke jevnt. Det er jo vanlig først etter at den er beiset - da skal man ikke sette ting på før etter en viss tid. Men jeg må ærlig si at jeg synes det er litt rart at det skal bli så skarpt lys av en ubehandlet trefarget terrasse. Siden det kun er du i familien som plages av det, og om du ikke har vært lysømfintlig før, hadde jeg tatt en tur til optiker / lege for å sjekke om det er noe galt med synet / øynene. Og at du også plages når de utvendige persiennene er nede er veldig rart. Anonymkode: 7ef58...7bb Nei, vi har ingenting på terrassen for vi fikk beskjed om å ikke ha noe, sånn at bordene tørker jevnt. Det kan man også lese over alt, at de anbefaler det. Iallfall 1-2 mnd. Det er skarpt lys inn i stua og det har aldri vært så mye lys som nå, det er jeg 100% sikker på, så det må være bordene, de er gule og når solen står på så reflekterer det mye lys inn i huset. Øynene mine er helt fine du. Jeg har ingen problemer med ute, det er kun hjemme det plager meg. Ts Anonymkode: f072c...75f
AnonymBruker Skrevet 16. mai #18 Skrevet 16. mai Jeg hadde det sånn da vi pussa opp kjøkkenet. Valgte hvit benkeplate, men ble blendet med én gang det var antydning til sol. Helt grusomt. Heldigvis var det en feil på benkeplaten, og da vi reklamerte fikk vi velge annen farge 😅 Anonymkode: 82750...f83
AnonymBruker Skrevet 16. mai #19 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Nei, vi har ingenting på terrassen for vi fikk beskjed om å ikke ha noe, sånn at bordene tørker jevnt. Det kan man også lese over alt, at de anbefaler det. Iallfall 1-2 mnd. Det er skarpt lys inn i stua og det har aldri vært så mye lys som nå, det er jeg 100% sikker på, så det må være bordene, de er gule og når solen står på så reflekterer det mye lys inn i huset. Øynene mine er helt fine du. Jeg har ingen problemer med ute, det er kun hjemme det plager meg. Ts Anonymkode: f072c...75f At man ikke kan ta terrassen i bruk med en gang har vi aldri praktisert, ikke hørt om det heller så det var nytt for meg. Kun visst om at man skal la den tørke et år før beising. Synes du ikke det er rart at ingen i familien din plages av det? Jeg har hvitt hus, hvitt rekkverk, lys terrasse, sørvendt stue med stort sett vinduer langs hele veggen og utvendige persienner. Her blir det ikke plagsomt lyst i det hele tatt. Persienner kan jo i tillegg reguleres mtp lysinnslipp. Er de helt stengt blir det jo nesten halvmørkt. Jeg har de ofte halvåpne for å slippe mer lys inn. Anonymkode: 7ef58...7bb
AnonymBruker Skrevet 16. mai #20 Skrevet 16. mai AnonymBruker skrev (På 15.5.2026 den 10.01): Det er ingenting som heter vedlikeholdsfritt. Det er bare jug…. Anonymkode: 93bd2...9e1 Helt enig. Er en sinnsykt vaskejobb med de gjerdene der Anonymkode: 337cb...58f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå