Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vi har lenge tenkt på å få valp nr 2 nå. Jeg har et høyt ønske om to ting, og det er at den kan bli brukt i sport (typ agility) og at det er en familievennlig hund. 

Vi har lest oss opp på noen hunderaser som kan være aktuelle for oss. Også lurte jeg på om dere hadde noen erfaringer med disse og hvordan dere har opplevd dem (vet også at det har mye å si hvordan vi som eiere er og trener dem):

1. dansk svensk gårdshund 

2. australsk cobberdog 

3. dvergpinscher (det er den eneste rasen vi har erfaring med utenom den vi har nå)

4. cocker spaniel

5 Jack russell 

Anonymkode: 39283...1e0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva har du fra før? Hva kan du tilby hund nr to?

Her var det mye ulikt.

Cobberdog er ingen rase, du får dermed mange begrensninger i hva du kan delta på og få premier i. Kjipt hvis bikkja viser seg å være en racer i sin hundesport. X-registrering er ikke helt det samme. 

Jeg digger cocker, men på utstillings-varianten er det nå blitt avla mye pels, jaktcocker er hund på speed, de trenger mye.
Dsg var kule hunder, nå skal en vel ha mer flaks hvis en bra en. Det er kjedelig når raser plutselig eksploderer i popularitet, og alt mulig blir avla på. 
Jeg tror jeg aldri har møtt en gjennomtrivelig jack - de er mye terrier med alt det innebærer.

Pincher kjenner jeg bare som gneldrebikkje som stort sett er enmannshund. Men det er sprett i de. 
Nå høres jeg ut som ei gammel kjeftebikkje🤭 Beklager det. 

Hvis du ser på hvilken rase som gjør det bra i liten klasse i agility, er det mye sheltier. Det er også enormt med lyd, de blir så himla gira. Det går fort, så som fører må en klare å følge med. 

Anonymkode: 8d767...bd3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med forrige innlegg. Cobberdog er ingen rase, i tillegg er de vanligvis ikke spretne/ snertne nok til å gjøre det spesielt bra i agility.

Cockere kan være flotte hunder de, men ofte øreproblemer og massevis av pels, drar med seg hele skogen inn.

Jeg liker JRT veldig godt. Fantastiske med familien sin, tispene er som regel ganske greie med andre hunder. Mye fart og moro og veldig robuste, i tillegg veldig veldig få syke individer.

Vet om et par dvergpinschere som er supersporty, men det er en rase som må kles på, kanskje noe å tenke på?

Hold deg unna DSG, er dessverre blitt en skikkelig moterase og det er blitt avlet på alt med puls omtrent, med dertil resultater.

Andre raser å vurdere kan være dvergpinscher?  Hva med papillon? Det er en super hund for agility, ikke veldig mye lyd og kan bli ekstremt lydige. Mange omtaler de som mini-Border Collie. Og de er ikke blitt sååå populære, mulig å skaffe seg en skikkelig bra en!

Anonymkode: 891b4...74f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med de over. Samtidig, hvis dere vurderer cobberdog, hvorfor ikke vurdere en renraset puddel i stedet?

Min mellompuddel brukes i de aller fleste hundesporter, inkludert agility. Han er både kjapp og spretten, og det er stort sett fører som skaper problemer for ham i agilityringen, ikke motsatt ... I tillegg brukes han i rallylydighet, lydighet, bruks og nosework, og han syns absolutt alt er like moro 😆

Ellers er jo som nevnt sheltier veldig populære i agility av en grunn. Rasen er ikke for meg, men hvis man har litt ambisjoner, ville jeg nok tittet i den retningen. Bare vær nøye med oppdretter, jeg syns det er mye rart der også. 

Anonymkode: a889e...9a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Støtter forslaget over her om papillon, særlig hvis du ikke har veeldig små barn (som kan skade dem). Jeg har hatt fem stk opp gjennom årene og kommer aldri til å velge en annen rase. De er robuste og friske, fine å se på, VELDIG smarte og perfekte til alt fra agility til spor. Bare sørg for å finne en oppdretter som tar tannhelse på alvor (typisk for små hunder å ha litt dårlige tenner, men mye kan forebygges med riktig kost og tannpuss), også bør man huske på at de kan ha litt tendenser til å varsle. Men virkelig, det er den morsomste og beste hunderasen! 

Anonymkode: 5941a...b1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...