AnonymBruker Skrevet 1 time siden #1 Skrevet 1 time siden Katten min mistet broren sin nå i uken i en alder av 7.5 år, og hele tilværelsen er nå snudd på hodet. Bare for å komplisere det hele ytterligere så holder de på med full renovering av borettslaget vi bor i, så vi flyktet for en uke til lånt, tom leilighet og jeg jobber lange dager. Denne uken har vi ordnet oss med familiemedlem som har hatt hjemmekontor her, men tror ikke arbeidsgiver er så villig til å la meg gå hjem etter 8 timer permanent fremover. Å introdusere ny katt midt oppi håndverkere som kommer og går mens jeg er på jobb er ikke noe optimalt. Har et familiemedlem med stor leilighet og to katter, så vurderer å prøve å introdusere ham til dem. Har lest meg opp på f.eks. Galaxy sine tips og råd, min er ganske territoriell og jager andre katter ute (løper etter dem, litt usikker på om han skal hilse, passe på eller hva) og om en av dem hadde vært hos dyrlegen alene var det oftest knurring og fresing når andre kom hjem. Den ene hos familiemedlemmet er rasende på andre katter enn den han bor med, han er f.eks. meget opprørt over nabokatten dersom den er på balkongen samtidig som dem, selv om det er vegg mellom er det en glipe nederst der man kan se, eller få en labb mellom. Noen mener jeg bare burde få meg en kattunge og hive de sammen-det tør jeg ikke! Hadde lett gjort det med ham som gikk veldig brått bort, men han bråkete reddharen som nok maskerer det med å spille tøff? Neeei… Noen som har noen råd, erfaringer eller innspill? Anonymkode: cdb4e...123
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #2 Skrevet 1 time siden Katter er ikke flokkdyr og syns ikke nødvendigvis en katt som ikke er i familiegruppen er noe stas å måtte forholde seg til. Hvorfor er det så viktig for deg å få en ekstra katt når alt er kaos, det er jo ditt behov du forsøker å dekke her, ikke kattens. Anonymkode: 2233f...78d 2
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #3 Skrevet 1 time siden Du må vurdere hva som er mest stressende for pus. De er ekstremt rutinedyr og kan lett få f.eks UVI av stress. Det er faktisk bedre om katten får masse oppmerksomhet og kos på kvelden, men får ha det rolig i lånt leilighet (selv om du frykter den styrer), enn at det er masse nytt hele tiden, fremmede mennesker og rot, bråk og kaos. Anonymkode: 2915e...604
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #4 Skrevet 1 time siden Skulle stå sturer, ikke styrer. Anonymkode: 2915e...604
Million Skrevet 1 time siden #5 Skrevet 1 time siden Det eneste kattedyret som lever og trives i flokk er løver. Alle andre kattedyr er solitære dyr og trives best alene, uten artsfrender rundt seg. Huskatter har vi lært opp til å ofte tolerere andre katter hjemme. Men det er ikke alle som aksepterer det heller. Jeg tror kanskje katten din kommer over dette lettere enn du tror. De første dagene kanskje den går og snuser og leter litt, men så har dyr en tendens til å akseptere at sånn er livet nå, og så går de bare videre. Jeg hadde to hunder samtidig en stund, og da den ene ble syk og måtte avlives, var den gjenværende hunden litt forvirret og gikk og kikket rundt hjørner osv hjemme i en ukes tid, før den liksom trakk på skuldrene og aldri viste tendens til å savne den andre noe mer. Og hunder er flokkdyr, i motsetning til katter, så jeg tror nok katten din fint vil kunne takle dette. Gi det en ukes tid. Den kommer nok over det. Jeg ville ikke gamblet med det å sette inn en ny katt, en kattunge, for det kan gå riktig galt. Katter er som sagt solitære dyr og også veldig territoriale.
AnonymBruker Skrevet 48 minutter siden #6 Skrevet 48 minutter siden Million skrev (4 minutter siden): Det eneste kattedyret som lever og trives i flokk er løver. Alle andre kattedyr er solitære dyr og trives best alene, uten artsfrender rundt seg. Huskatter har vi lært opp til å ofte tolerere andre katter hjemme. Men det er ikke alle som aksepterer det heller. Jeg tror kanskje katten din kommer over dette lettere enn du tror. De første dagene kanskje den går og snuser og leter litt, men så har dyr en tendens til å akseptere at sånn er livet nå, og så går de bare videre. Jeg hadde to hunder samtidig en stund, og da den ene ble syk og måtte avlives, var den gjenværende hunden litt forvirret og gikk og kikket rundt hjørner osv hjemme i en ukes tid, før den liksom trakk på skuldrene og aldri viste tendens til å savne den andre noe mer. Og hunder er flokkdyr, i motsetning til katter, så jeg tror nok katten din fint vil kunne takle dette. Gi det en ukes tid. Den kommer nok over det. Jeg ville ikke gamblet med det å sette inn en ny katt, en kattunge, for det kan gå riktig galt. Katter er som sagt solitære dyr og også veldig territoriale. Dette stemmer ikke, mange katter er faktisk veldig sosiale dyr. Har selv to som er enormt glade i hverandre. Anonymkode: e3a9d...54b 1
AnonymBruker Skrevet 43 minutter siden #7 Skrevet 43 minutter siden Dette er rasekatter som sjelden selges som alenekatter (orientalere) og som knytter seg veldig til menneskene sine. AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Katter er ikke flokkdyr og syns ikke nødvendigvis en katt som ikke er i familiegruppen er noe stas å måtte forholde seg til. Hvorfor er det så viktig for deg å få en ekstra katt når alt er kaos, det er jo ditt behov du forsøker å dekke her, ikke kattens. Anonymkode: 2233f...78d Hadde jeg dekket mitt behov hadde jeg utsatt avlivning av broren, som plutselig var lam med særdeles dårlige prognoser. Jeg ønsker ikke en ny katt, jeg ønsker at han som er igjen skal ha det bra. Og denne rasen har det best ved å ikke være alene ti timer for dagen. Jeg kan ikke slutte å jobbe heller… Før dette skjedde har jeg noen ganger tenkt «hva hvis» og om jeg evt måtte avlive begge dersom det skjedde noe med den ene. Også sa jeg til meg selv at jeg ikke måtte lage katastrofescenarioer i hodet mitt. Og her sitter jeg, midt i boligkaos med knust hjerte og hysterisk katt… Anonymkode: cdb4e...123
AnonymBruker Skrevet 32 minutter siden #8 Skrevet 32 minutter siden Har 2 katter, i ulik alder. Den yngste er svært avhengig av den eldste. Yngste har aldri lev eller bodd uten nærhet til andre katter. Han henger i halen på eldste som "et slips". Eldste er mer uavhengig, men han kryper inntil yngste når de skal sove. Og når yngste er ute, og de kommer hjem sammen, så sitter han på trappa og venter til yngste kommer hjem. Uansett, nå rabler jeg i vei, min eldste katt hadde klart seg alene. Yngste hadde nok ikke det. Han vet ikke om noe annet enn å bo med andre katter. MEN: Jeg hadde ikke skaffet ny katt midt i boligkaos og når dere nylig har mistet en katt allerede. Ville latt det gå litt mer tid, så ting er mer på plass istedenfor å haste inn en ny katt. Anonymkode: 6ecf8...c4b
Million Skrevet 30 minutter siden #9 Skrevet 30 minutter siden AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dette stemmer ikke, mange katter er faktisk veldig sosiale dyr. Har selv to som er enormt glade i hverandre. Anonymkode: e3a9d...54b Selvfølgelig stemmer det. Katter som er vokst opp med andre, tåler andre katter fordi de har lært det. De er ikke født sosiale, de er huskatter. De er oppdratt til å tolerere hverandre, men de kunne like gjerne vokst opp og hatet synet av andre katter. Sånt skjer. Katter er katter. Vi mennesker har nok opp gjennom årene ubevisst avlet videre på de mest sosiale eksemplarene, som i sin tur ofte da får unger som også er mer sosiale enn katter er av natur vanligvis.
AnonymBruker Skrevet 9 minutter siden #10 Skrevet 9 minutter siden Disse gjorde alt sammen, spising, soving, leking, fuglekikking, vasket hverandre og han ene kom inn og varslet og prøvde å hente meg da han andre var i trøbbel på et tak… De var sjelden i hvert sitt rom, han ene var mer varmesøkende enn den andre og la seg gjerne under dynen min om natten, da gikk den andre og lette etter ham etter en stund. De hadde mye selskap i hverandre, selv om de ble veldig glad hver gang jeg kom hjem, de stod innenfor døren som to hunder også var det litt diskusjon om hvem som skulle ligge hvor oppå meg resten av kvelden. Og fra det til å være hjemme alene i 8-12 timer daglig, men i de neste 4/5 ukene avbrutt av håndverkere som tramper rundt, det er IKKE greit! Anonymkode: cdb4e...123
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå