Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Foreldre med barn 13+år og som har fått sommerjobb i Oslo. Hvor finnes jobbene? Og hvordan søkte dere?

Anonymkode: f05ed...c6a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes så godt som ikke. Mulig hundelufting for naboer er en mulighet. Arbeidsmiljøloven er ekstremt strikt for 13 åringer så må skje gjennom venner/naboer/familie. 

Anonymkode: b136a...307

• Liker 3
Skrevet

Fra 14 har mine dømt håndball og fotballkamper 

Fra 15 har den ene vært betalt hjelpetrener på håndballen

Fra 15 har den ene jobbet som besøksvenn (betalt) i et samarbeidsprosjekt mellom en stiftelse og kommunen

Fra 16 har de alle jobbet på tusenfryd 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Foreldre med barn 13+år og som har fått sommerjobb i Oslo. Hvor finnes jobbene? Og hvordan søkte dere?

Du er for sent ute uansett, men vanskelig å få noe for de under 18, og under 16 er det ekstremt vanskelig. Da blir det mer sånne oppdrag som å slå plenen, male gjerde osv for eldre mennesker, barnevakt 

Anonymkode: ecb10...bbb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som 11-åring gledet jeg meg til å få avisrunde. Aldersgrensen var 12 år. Min bestevenninne, også 11, hadde avisrunde formelt ordnet av hennes storesøster som var 12. Storesøsteren hadde tatt to avisrunder, så søstrene kunne ha hver sin. Da jeg ble 12, ble aldersgrensen hevet til 13 år. Den skuffelsen kjenner jeg ennå. Fikk endelig avisrunde året etter, da jeg ble 13. Det var kjempegøy, ikke for mye i det hele tatt. Ettermiddsgsrute rett etter skolen. Og følelsen av å tjene egne penger var fantastisk. Jeg sløste bittelitt i begynnelsen, men lærte raskt å være noe mer fornuftig. Vi hørte om en mann som var aviskunde, som pleide åpne døren i slåbrok når den unge avispiken kom, og som pleide invitere henne inn. Hadde jeg hatt en 13-åring med avisrunde idag,  ville jeg gått nøye gjennom hva man gjør og hvem man ringer med en gang om noe slikt skjer. Men vi hadde ikke mobiltelefoner den gang, og mye trist og ubehagelig skjedde nok i ly av det naive tillitssamfunnet Norge var den gang. Uansett: den mestringen og verdigheten ved å ha egen ekstrajobb som 13-åring tror jeg har gjort meg godt for resten av livet.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...