Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det innafor å bytte bunad? Jeg har nå en bunad fra min bestemors hjemsted. Min mor har bunad fra samme distrikt bare en annen variant. Da jeg skulle konfirmeres stod det mellom den jeg har nå og bunad fra der jeg er vokst opp. Den gang gikk jeg da for den som er fra hjemstedet til bestemoren min. Jeg er nå 34 år (altså, er bunaden ca 19 år gammel), men jeg har brukt den lite pga. komforten (tror jeg kun har brukt den 10 ganger). Har fått den sydd om to ganger. En gang for 10 år siden og nå sist nå før 17.mai. Den ble bedre nå siste gang, men jeg føler bunaden ikke passer min kroppsfasong og at det bare er pes å presse meg inn i den når jeg ikke føler meg vel. Min mor har brodert skjorten.

Det jeg nå vurderer er å selge den jeg har og kjøpe bunad fra mitt hjemsted. Har akkurat brukt 4500kr på omsøm nå rett før 17.mai uten at jeg føler meg vel i bunaden. Er det innafor å selge og kjøpe ny? Jeg føler jeg har «sløst» penger ved å sy den om for deretter å droppe den. I tillegg føler jeg også litt på at moren min har brodert skjorten. Hva tenker dere og hva ville dere gjort?

Anonymkode: 08241...86c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo sørgelig med en bunad som man ikke trives i, og ikke alle bunader passer på alle kroppsfasonger. Jeg ville solgt den, men hvis jeg var deg ville jeg snakket med moren din først. Siden hun har brodert skjorta, kan det hende at hun har meninger om akkurat den. For eksempel: hvis skjorta også passer til hennes bunad kan det jo hende hun ønsker å beholde den/bytte ut sin egen etc. 

Jeg kjøpte meg ny bunad i voksen alder selv, og jeg valgte også en annen bunad enn den jeg opprinnelig hadde. Min situasjon var riktignok en litt annen, for jeg ble konfirmert i en bunad som jeg arvet etter en slektning med en helt annen kroppsform enn min. 

Anonymkode: 90651...f69

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg ny bunad hvis du ønsker, men vurder å beholde den bunaden du allerede har. Kanskje får du en datter en dag? 

Anonymkode: 0fe2c...781

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det innafor å bytte bunad? Jeg har nå en bunad fra min bestemors hjemsted. Min mor har bunad fra samme distrikt bare en annen variant. Da jeg skulle konfirmeres stod det mellom den jeg har nå og bunad fra der jeg er vokst opp. Den gang gikk jeg da for den som er fra hjemstedet til bestemoren min. Jeg er nå 34 år (altså, er bunaden ca 19 år gammel), men jeg har brukt den lite pga. komforten (tror jeg kun har brukt den 10 ganger). Har fått den sydd om to ganger. En gang for 10 år siden og nå sist nå før 17.mai. Den ble bedre nå siste gang, men jeg føler bunaden ikke passer min kroppsfasong og at det bare er pes å presse meg inn i den når jeg ikke føler meg vel. Min mor har brodert skjorten.

Det jeg nå vurderer er å selge den jeg har og kjøpe bunad fra mitt hjemsted. Har akkurat brukt 4500kr på omsøm nå rett før 17.mai uten at jeg føler meg vel i bunaden. Er det innafor å selge og kjøpe ny? Jeg føler jeg har «sløst» penger ved å sy den om for deretter å droppe den. I tillegg føler jeg også litt på at moren min har brodert skjorten. Hva tenker dere og hva ville dere gjort?

Anonymkode: 08241...86c

Kan du bruke skjorten med den andre bunaden?

Anonymkode: 83ec8...815

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bunad er såpass dyrt at det er viktig å ha en som blir brukt. Jeg hadde solgt den, og kjøpt en som jeg hadde vært helt sikker på jeg likte godt.

Anonymkode: bb2cf...75c

AnonymBruker
Skrevet

Synes det virker som om du har tenkt godt over situasjonen. Du har prøvd flere mindre drastiske løsninger, uten at det har hjulpet. Synes det ikke er noe galt i bytte bunaden, men mindre den er arvet. I så fall vil sikkert noen i familien beholde den. 

har du mulighet til å låne den andre bunaden av noen, så du kan kjenne på om du føler deg mer komfortabel i den? 

Anonymkode: 3409d...1f9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt er det innafor å bytte bunad, om du har råd til det. Ikke noe særlig å gå rundt i en bunad en ikke trives med.

Anonymkode: f1e99...3f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...