AnonymBruker Skrevet 14. mai #1 Skrevet 14. mai Jeg har hørt at man i kommunal sektor ikke kan be om høyere lønn etter at man har takket ja til jobbtilbudet og den lønnen som ble tilbudt. Stemmer dette? Er det helt umulig å få høyere lønn i kommunal sektor? Hvordan går man eventuelt går frem dersom man ønsker en lønnsvurdering? Jeg fant nylig ut at jeg tjener minst på arbeidsplassen, og synes det er litt vanskelig å forstå at nyansatte uten erfaring får tilbud om høyere lønn enn meg. Jeg har mastergrad, er fast ansatt, og får stadig tilbakemeldinger fra leder om at hun er veldig fornøyd med jobben jeg gjør. Synes det er litt kjipt at jeg ikke ligger på samme nivå som de andre. Anonymkode: 6c7fe...db4
AnonymBruker Skrevet 14. mai #2 Skrevet 14. mai Jeg er Iben litt liknende situasjon som deg og forstår frustrasjonen. Har jobbet en halv mannsalder isbane kommunale bedrift, får tilbakemeldinger om at jeg gjør en god jobb og strekker meg langt på jobb. Jeg har også mastergrad (den eneste på jobb som har dette), og venter fortsatt på svar om å gå opp i lønn. Jeg hater å mase om dette, men daglig leder tar ikke noe initiativ til å finne ut av saken. Nyansatte tjener bedre enn meg, men jeg har ikke lyst å måtte slutte i jobben for å gå opp i lønn et annet sted. Er i tillegg nesten umulig å rekruttere ansatte med min kompetanse så jeg skjønner ikke hva sjefen somler med… Anonymkode: f0519...fa8
AnonymBruker Skrevet 14. mai #3 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er Iben litt liknende situasjon som deg og forstår frustrasjonen. Har jobbet en halv mannsalder isbane kommunale bedrift, får tilbakemeldinger om at jeg gjør en god jobb og strekker meg langt på jobb. Jeg har også mastergrad (den eneste på jobb som har dette), og venter fortsatt på svar om å gå opp i lønn. Jeg hater å mase om dette, men daglig leder tar ikke noe initiativ til å finne ut av saken. Nyansatte tjener bedre enn meg, men jeg har ikke lyst å måtte slutte i jobben for å gå opp i lønn et annet sted. Er i tillegg nesten umulig å rekruttere ansatte med min kompetanse så jeg skjønner ikke hva sjefen somler med… Anonymkode: f0519...fa8 I en litt Anonymkode: f0519...fa8
AnonymBruker Skrevet 14. mai #4 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har hørt at man i kommunal sektor ikke kan be om høyere lønn etter at man har takket ja til jobbtilbudet og den lønnen som ble tilbudt. Stemmer dette? Er det helt umulig å få høyere lønn i kommunal sektor? Hvordan går man eventuelt går frem dersom man ønsker en lønnsvurdering? Jeg fant nylig ut at jeg tjener minst på arbeidsplassen, og synes det er litt vanskelig å forstå at nyansatte uten erfaring får tilbud om høyere lønn enn meg. Jeg har mastergrad, er fast ansatt, og får stadig tilbakemeldinger fra leder om at hun er veldig fornøyd med jobben jeg gjør. Synes det er litt kjipt at jeg ikke ligger på samme nivå som de andre. Anonymkode: 6c7fe...db4 Går ikke an å sammenlikne seg med nyansatte. Hva de har i startlønn på et nytt sted avhenger av en rekke ting: deres CV, relevant erfaring, utdannelse og antall studiepoeng og ikke minst hva de har i lønn i dag. Vil man ansette nye, så vil de fleste ikke gå ned i lønn, og man må derfor matche eller bedre om man dkal få folk til å si ja. Derfor har mange nyansatte bedre lønn enn de som har jobbet en stund. Du kan alltids bedre om en lønnssamtale med lederen din og høre hva som skal til for at du skal kunne få bedre betalt, peke på at du er lavest lønnet og den gode jobben du gjør. Anonymkode: f8b37...e47 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #5 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Går ikke an å sammenlikne seg med nyansatte. Hva de har i startlønn på et nytt sted avhenger av en rekke ting: deres CV, relevant erfaring, utdannelse og antall studiepoeng og ikke minst hva de har i lønn i dag. Vil man ansette nye, så vil de fleste ikke gå ned i lønn, og man må derfor matche eller bedre om man dkal få folk til å si ja. Derfor har mange nyansatte bedre lønn enn de som har jobbet en stund. Du kan alltids bedre om en lønnssamtale med lederen din og høre hva som skal til for at du skal kunne få bedre betalt, peke på at du er lavest lønnet og den gode jobben du gjør. Anonymkode: f8b37...e47 Synes det er naturlig å sammenligne meg med nyansatte når det er så stor arbeidsledighet innenfor deres utdanning. Hun som ble ansatt sist hadde vært arbeidsledig i to år på grunn av et vanskelig jobbmarked, har ikke relevant erfaring, men har samme utdanningsnivå som meg (master). Min utdanning er mer spesialisert, og det er relativt få i Norge med denne kompetansen, noe som gjør den mer ettertraktet i arbeidsmarkedet. Jeg opplever derfor at det er vanskeligere å få tak i personer med min fagbakgrunn, mens utdanningen til de nyansatte for tiden en utdanning med høy arbeidsledighet. Så de er ganske desperate. Og ja jeg vet jeg kan bytte jobb, men trives godt i jobb miljøet jeg er i. Ble bare så skuffet når jeg fant ut at jeg ligger så lavt på lønnsstigen. Anonymkode: 6c7fe...db4
AnonymBruker Skrevet 14. mai #6 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er Iben litt liknende situasjon som deg og forstår frustrasjonen. Har jobbet en halv mannsalder isbane kommunale bedrift, får tilbakemeldinger om at jeg gjør en god jobb og strekker meg langt på jobb. Jeg har også mastergrad (den eneste på jobb som har dette), og venter fortsatt på svar om å gå opp i lønn. Jeg hater å mase om dette, men daglig leder tar ikke noe initiativ til å finne ut av saken. Nyansatte tjener bedre enn meg, men jeg har ikke lyst å måtte slutte i jobben for å gå opp i lønn et annet sted. Er i tillegg nesten umulig å rekruttere ansatte med min kompetanse så jeg skjønner ikke hva sjefen somler med… Anonymkode: f0519...fa8 Så kjipt å høre. Hvordan la du frem for sjefen at du vil ha høyere lønn? Og hvordan reagerte den i så fall? Å be om høyere lønn i kommunal sektor er kanskje noe som må bestemmes høyere opp i systemet? Anonymkode: 6c7fe...db4
Runnah Skrevet 14. mai #7 Skrevet 14. mai Fatter ikke at arbeidsplasser roter det til slik. Jeg ville ikke akseptert dette og ville i verste fall prøvd å finne en annen jobb som kanskje er dårligere betalt ut ifra et rettferdighetsprinsipp. Rettferdighet kan trumfe høyest mulig lønn.
AnonymBruker Skrevet 14. mai #8 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så kjipt å høre. Hvordan la du frem for sjefen at du vil ha høyere lønn? Og hvordan reagerte den i så fall? Å be om høyere lønn i kommunal sektor er kanskje noe som må bestemmes høyere opp i systemet? Anonymkode: 6c7fe...db4 Jeg viste til masteren min og andre i samme stilling med master som har gått opp i lønn (som jobber noen min unna). Vi sendte inn et skjema med ønske om hørere lønn, dette skal behandles høyere opp, men etter seks mnd har jeg ikke hørt noe. Anonymkode: f0519...fa8
AnonymBruker Skrevet 14. mai #9 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg viste til masteren min og andre i samme stilling med master som har gått opp i lønn (som jobber noen min unna). Vi sendte inn et skjema med ønske om hørere lønn, dette skal behandles høyere opp, men etter seks mnd har jeg ikke hørt noe. Anonymkode: f0519...fa8 6 måneder ja, det var lenge. Har du vurdert å hente inn jobbtilbud fra et annet sted og spørre om nåværende arbeidsplass kan matche lønnen? Anonymkode: 6c7fe...db4
Vaskeklut1 Skrevet 14. mai #10 Skrevet 14. mai Jeg var også i en lignende situasjon for noen år siden, hvor jeg jobbet i en kommune. Det ble også anerkjent av min nærmeste leder at lønnen var i den lave enden, men prosessen var tung, så det var ikke mye vi kunne gjøre før lønnsoppgjøret. Men, jeg fikk et jobbtilbud hvor de tilbudte omkring 100K mer i året. Når jeg spurte kommunen om de kunne matche det gikk det kun et par dager før de bekreftet at det kunne de. Jeg valgte dog å bytte jobb av andre grunner også. Det er utrolig synd at det skal være sånn. Jeg tror kommunene hadde klart å beholde flere hvis det hadde vært lettere å stige i lønn uten å måtte slå i bordet med et eksternt tilbud… 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #11 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg viste til masteren min og andre i samme stilling med master som har gått opp i lønn (som jobber noen min unna). Vi sendte inn et skjema med ønske om hørere lønn, dette skal behandles høyere opp, men etter seks mnd har jeg ikke hørt noe. Anonymkode: f0519...fa8 Da ville jeg purret... det er for lang tid altså. Anonymkode: f8b37...e47
AnonymBruker Skrevet 14. mai #12 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg har hørt at man i kommunal sektor ikke kan be om høyere lønn etter at man har takket ja til jobbtilbudet og den lønnen som ble tilbudt. Stemmer dette? Er det helt umulig å få høyere lønn i kommunal sektor? Hvordan går man eventuelt går frem dersom man ønsker en lønnsvurdering? Jeg fant nylig ut at jeg tjener minst på arbeidsplassen, og synes det er litt vanskelig å forstå at nyansatte uten erfaring får tilbud om høyere lønn enn meg. Jeg har mastergrad, er fast ansatt, og får stadig tilbakemeldinger fra leder om at hun er veldig fornøyd med jobben jeg gjør. Synes det er litt kjipt at jeg ikke ligger på samme nivå som de andre. Anonymkode: 6c7fe...db4 Vil du dele ca hva lønnen din er i dag? Anonymkode: 9fa31...f86
Soft mann Skrevet 14. mai #13 Skrevet 14. mai Når eg var i kommune. Så forlagte eg en lønsvurdering. Der tok eg med alle kurs beviser eg har tatt. Og cv. Eg fekk ca 30 k ekstra i året 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai #14 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vil du dele ca hva lønnen din er i dag? Anonymkode: 9fa31...f86 Lønnen min er 670 000. De nyansatte ligger på 700 000 - 720 000 Anonymkode: 6c7fe...db4
AnonymBruker Skrevet 14. mai #15 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg har hørt at man i kommunal sektor ikke kan be om høyere lønn etter at man har takket ja til jobbtilbudet og den lønnen som ble tilbudt. Stemmer dette? Er det helt umulig å få høyere lønn i kommunal sektor? Hvordan går man eventuelt går frem dersom man ønsker en lønnsvurdering? Jeg fant nylig ut at jeg tjener minst på arbeidsplassen, og synes det er litt vanskelig å forstå at nyansatte uten erfaring får tilbud om høyere lønn enn meg. Jeg har mastergrad, er fast ansatt, og får stadig tilbakemeldinger fra leder om at hun er veldig fornøyd med jobben jeg gjør. Synes det er litt kjipt at jeg ikke ligger på samme nivå som de andre. Anonymkode: 6c7fe...db4 Du kan i prinsippet forsøke å forhandle lønn når du vil men du har mest handlingsrom enten når det faktisk er lønnsforhandlinger og ved en ansettelse slik den du har snakket med viser til. Anonymkode: ead0e...54b
AnonymBruker Skrevet 14. mai #16 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (16 minutter siden): 6 måneder ja, det var lenge. Har du vurdert å hente inn jobbtilbud fra et annet sted og spørre om nåværende arbeidsplass kan matche lønnen? Anonymkode: 6c7fe...db4 Jeg har vurdert det og burde nok gjøre det. Anonymkode: f0519...fa8
AnonymBruker Skrevet 14. mai #17 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Da ville jeg purret... det er for lang tid altså. Anonymkode: f8b37...e47 Enig! Jeg vurderer å be sjefen finne ut av det innen 1/6, så kanskje han forstår at jeg synes det har tatt tid Anonymkode: f0519...fa8
AnonymBruker Skrevet 14. mai #18 Skrevet 14. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan i prinsippet forsøke å forhandle lønn når du vil men du har mest handlingsrom enten når det faktisk er lønnsforhandlinger og ved en ansettelse slik den du har snakket med viser til. Anonymkode: ead0e...54b Ja jeg vet jeg skulle bedt om høyere lønn når jeg begynte, men akkurat da var jeg litt desperat. Klandrer meg selv litt for det, men gjort er gjort. Nå er jeg ikke desperat lenger så føler at hvis de ikke gir meg høyere lønn finner jeg noen andre som gjør det. I følge de jeg har snakket med forhandlet de ikke om lønnen ved ansettelse de heller så virker som de bare fikk et høyere tilbud enn meg... Anonymkode: 6c7fe...db4
AnonymBruker Skrevet 14. mai #19 Skrevet 14. mai Jeg kan ikke kommune, men på generelt grunnlag er dette fagforeningsmat. Når noen velger å ikke forhandle på startlønna si (og det er ofte fullt forståelig), tar det ofte lang tid å komme seg opp der en «burde vært», så kommer det inn nye som forhandler - får bedre lønn - en føler seg dårlig behandla lønnsmessig. Inn med krav til alle lokale forhandlinger, ta på seg vanskeligere oppgaver og forhandle på grunnlag av det. Evt søke ny jobb, få et knakende godt tilbud der og være forberedt på å bytte hvis de ikke matcher Anonymkode: 6bd63...f04
AnonymBruker Skrevet 14. mai #20 Skrevet 14. mai Dette er helt klassisk i offentlig sektor. Den beste måten å øke i lønn på er å bytte jobb. I tillegg må du legge inn lønnskrav hvert år under lønnsforhandlingene. Anonymkode: 21ccf...166
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå