Gå til innhold

På ferie alene med barn.. dyrt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Er det noen som kan gi meg litt tips til hva man kan gjøre i sommer som ikke koster skjorta? Har sett på sydenturer og eventuelt ferie i ulike parker. Men det er så dyrt og jeg er alene med barna. Er så lei meg for at jeg ikke kan gi barna de dyre sydenturene eller lignende som alle i klassene deres omtrent får..  Men noe må vi jo finne på, setter stor pris på tips 🩷 barna er 8 år 

Anonymkode: c8ea8...1ca

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor i landet vil dere oppholde dere?

Anonymkode: f5164...d6d

AnonymBruker
Skrevet

Hadde gått for bading og sosialt. Sikt deg inn mot badeland. Kansje danmark? Om dere også liker strender.

Anonymkode: 57cdd...f02

AnonymBruker
Skrevet

Våre barn har aldri vært i syden, og det lever de veldig godt med. 

Vi har vært på ferie i Norge, Sverige og Danmark i alle år. Stort sett Norge.  

Vi har pakket bilen med telt og campingutstyr og reist etter solen. Ungene har storkost seg med dette. Lange late dager på stranda, turer på fjellet og bli kjent med de forskjellige byene i Norge. 

Innimellom nettene i telt har vi tatt en natt eller to på hotell, og det har vært luksus for ungene. 

Noen somre har vi vært i en park, som Hunderfossen,  men absolutt ikke hver sommer.  

Anonymkode: 5893f...b0f

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Gjest Abra
Skrevet

Har barn det egentlig gøy i syden? Hvor mange dager går det før bading er kjedelig? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alenemor med 3 barn som nå er store. Da de var små reiste jeg på forskjellige ferier med dem alene. Det mest populære var da vi dro til Danmark en uke. Vi leide en liten hytte (10 kvm) på en campingplass der det var trampoliner, lekeplasser, basseng og geiter.

Vi kjørte hele veien fordi det den gang da ble billigere enn å ta ferja. 

Vi kjørte rundt på forskjellige strender og bada og koste oss. I tillegg traff ungene mange andre unger på campingplassen så de hadde det veldig gøy.

Et annet år hadde vi med oss telt og kjørte til Sverige på forskjellige campingplasser. Mange campingplasser har gøyale fasiliteter.

Vi dro også til Kristiansand med bil og telt og brukte det meste av pengene på 3 dagers pass til dyreparken. Vi hadde med niste og vannflasker i sekken for å ikke bruke så mye penger inne i parken. Men vi hadde budsjett på en is eller sukkerspinn eller lignende på hvert barn inne i parken hver dag vi var der. 

Vi benyttet oss også av frivillighetssentralen sine sommerprogram for barn som var i vårt område. Der var det blant annet sirkusskole et år og vi fikk dra på badeland og på besøksgård og en dag var det hoppeslott og ansiktsmaling og vafler og saft. 

Jeg husker også at det var en organisasjon som hjalp fattige familier med ferietur til dyreparken. Man kunne søke om plass. Da bodde man ofte sammen med andre barnefamilier osv. 

Så mitt tips til deg er å søke rundt etter hva som finnes av tilbud rundt deg eller i Norge for barnefamilier med dårlig råd. 

Anonymkode: 7c23a...f27

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det skal bli hetebølge i Syden i år. Jeg syns vanlige temperaturer er mer enn varmt nok. 

Selv var jeg i Syden for første gang da jeg var 20 år og betalte det selv. Jeg lever godt med det

Anonymkode: 2b038...01e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hei! Er det noen som kan gi meg litt tips til hva man kan gjøre i sommer som ikke koster skjorta? Har sett på sydenturer og eventuelt ferie i ulike parker. Men det er så dyrt og jeg er alene med barna. Er så lei meg for at jeg ikke kan gi barna de dyre sydenturene eller lignende som alle i klassene deres omtrent får..  Men noe må vi jo finne på, setter stor pris på tips 🩷 barna er 8 år 

Anonymkode: c8ea8...1ca

1. resteturer. Barn driter i standarden, du får uansett ikke hvile. Resteturer er en kurant mulighet, særlig siden kun du må ta deg fri fra jobb, og dere dermed er rimelig fleksible.

2. du, som oss alle, har lokale «greier». Du har biblioteket, som alltid setter opp en god del moro. Du har trolig flere kulturinstitusjoner som gjør det samme (et kulturhus her har ukentlige hengekøye-dager der du kommer, låner hengekøye og bok og bare - slenger rundt til musikk noen timer. Alt gratis.) Museum har typisk en gratis dag i uka, det arrangeres jevnlig greier i lokale kunstner-hubber eller kulturarenaer. Vi har til og med gratis musikkfestivaler markedsført barn. Samfunnet vet at lavressurs barn finnes. De lager masse greier for å ivareta dem. 

Så har du sommerskoler (i fjor hadde vi seiling, svømming, friluftsliv, diverse idrett og koding) som kommune og lokale idrettslag setter opp og som du melder barna opp til i mai-juni.

Deretter har du ditt lokale utstyrsbibliotek der du og ungene kan låne alt fra kajakker til telt. Ta en telttur. Husk at små barn er kjempe-happy med å telte type 30 minutt borti bakkene fra der de bor. Noe større barn kan du gå 1-2 timer med, telte, og så snu hjem når dere er lei. Du har også dnt, om du liker hytter bedre enn telt. Sommernorge er ikke iboende dyrt. 

Anonymkode: be9b9...ae5

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (11 minutter siden):

Har barn det egentlig gøy i syden? Hvor mange dager går det før bading er kjedelig? 

Hvorfor i all verden skal de ikke ha det gøy i syden? 

Anonymkode: b0bbe...94c

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Vurderer Dyreparken, ellers er det hyttetur, telt, og nærferie som gjelder hele sommerferien. Utenlandsturer tas når det er lavsesong. Syden midt under hetebølge og høysesong høres ut slm et mareritt.

Anonymkode: dca24...945

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hva feriebudsjettet ditt er.

Det kan være teltturer hvor dere låner utstyr fra BUA, eller biltur med overnattinger på campingplasser (her finnes det jo mange campingplasser som er supre for barn).

Dere kan leie Airbnb et sted i Norge eller nedover i Europa. Da kan dere lage all mat selv, og det er billigere enn hotell. 

Også tenker jeg det viktigste er entusiasme fra deg. Det første du må legge fra deg er å synes synd på barna fordi de ikke «får til det ALLE andre får» . Alle drar ikke til syden eller til parker. Og det hjelper heller ikke barna dine. Om du faktisk lager et opplegg du synes er bra og selv gleder deg over det så er sjansen for at barna også vil glede seg langt større. 

Anonymkode: 80fe6...231

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Polen, billig (dyrere enn før men fremdeles rimelig), fine overnattingssteder som ikke er så dyre, flere med basseng. Anbefaler både Gdansk og Sopoth, er det varmt og sol er strendene der veldige like som på de tradisjonelle «syden» stedene. I tillegg er det mye kjekt å finne på utenom strand og bading 😊

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor Sydentur er minstemål for en vellykket ferie. Jeg er voksen med fast jobb, men har ikke råd til sydentur, så ALLE drar nok ikke utenlands.. masse kjekt å oppleve i Norge eller Skandinavia også, det viktigste er vel at ferien er litt annerledes enn hverdagene 😉

Anonymkode: c9f3e...aa1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Mine favorittferier da jeg var barn var å reise på besøk til familie på Sørlandet. Vi gjorde ikke så mye utenom å grille hos dem, ta rutebåt og spise is i byen, men det var skikkelig ferieparadis for oss!! Mye mer enn sydentur og dyrepark og lignende.

• Liker 5
Gjest Abra
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor i all verden skal de ikke ha det gøy i syden? 

Anonymkode: b0bbe...94c

Dette ga meg null svar på det jeg spør om. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg foreslår langedrag: et overkommelig eventyr for hele familien, Skjønn mat og. :)

Anonymkode: 82872...98f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er dyrere i Danmark enn det var, men jeg ville sjekket hva dere kan komme unna med ved å dra dit evt. Ikke sikkert det blir rimelig, men man kan ha flaks, så jeg ville sjekket. Danmark er fint nesten uansett hvor man er og man får litt mer følelsen av å ha vært et annet sted (typ annen mat, annet språk, ting ser annerledes ut). Man må ikke bo på hotell, man kan leie hytte osv og handle egen mat.

Avhengig av hvor dere bor kan Sverige også være et alternativ. Ned langs vestkysten eller kjøre til østkysten og utforske. Campingplasser med hytter osv finnes (og matprisene i butikk er mye lavere!) Vil du gjøre EN "stor" ting kan dere feks dra på Liseberg.

Anonymkode: 080a3...3fa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært alene med 2 barn, og reist mye. Men på sommeren har det ofte vært storby ferie, da det er mye billigere. Og danmarksferier på feriesenter. Og en del turer til Polen, i Sopot er det nydelige strender og mer syden stemning.

Anonymkode: b8458...c59

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd at flertallet i klassen til noen av mine 4 barn har vært i syden. Barn må uansett læres at ikke alt er likt og det viktigste er å ha det gøy sammen. Minnene som ditter er ofte de enkleste. Ikke nødvendigvis en dyr sydentur.

Hvilket budsjett har du og hbor lenge skal dere feriere. Meld deg inn i DNT. Mange fine turer og hytter.

Fisketur, grille i strandkanten, fiske etter krabber, telttur/hengekøyetur. Sykkeltur til stranda.

Bytur med museumsbesøk.

Det er masse å finne på.

Anonymkode: 2f68d...b22

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skal bli hetebølge i Syden i år. Jeg syns vanlige temperaturer er mer enn varmt nok. 

Selv var jeg i Syden for første gang da jeg var 20 år og betalte det selv. Jeg lever godt med det

Anonymkode: 2b038...01e

Dette.  Rygg for bading i nærområdet.

Anonymkode: 347af...666

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...