AnonymBruker Skrevet 13. mai #1 Skrevet 13. mai Usikker hvor jeg skal poste denne. Var en del av den eldre garde på jobb i dag som tok opp at genz ikke bidrar på dungad o.l. lenger. Mange yngre jeg kjenner har flere jobber fordi det er vanskelig å få full stillingsprosent og/eller fast jobb. Det er vanskeligere å etablere seg pga. høye boligpriser og økte levekostnader. Kan det ha en sammenheng med at man har mindre overskudd enn før? Eller er det fordi de bare tenker meg, meg, meg slik de på jobben min sier? Anonymkode: 49cff...0aa
AnonymBruker Skrevet 13. mai #2 Skrevet 13. mai Det er fordi tid er dyrebart og min tid er viktigst! Meg, meg, meg Anonymkode: 7f90c...e4a 1
Fighter83 Skrevet 13. mai #3 Skrevet 13. mai Nå er jeg veldig aktiv ang dugnadsarbeid og har alltid vært med på dette. Før så fulgte det med en typisk gode når man ble med på dugnadsarbeid. Lavere fellesutgifter, hyggeligere ute/samlingsplass, ting man ikke trengte å betale for fordi man kunne gjøre det osv. Sånn som det er i dag så økes jo fellesutgiftene hver eneste år +++ Ting er sinnsykt mye dyrere og ingenting kan jo folk selv bidra med å fikse o.l annet enn å rake plen, plante blomster og hjelpe til med å rydde fellesområder. Å få en øl, vaffel, brus, pølser for å gjøre dugnad er jo fint men tenker det må litt mer til altså. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #4 Skrevet 13. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Usikker hvor jeg skal poste denne. Var en del av den eldre garde på jobb i dag som tok opp at genz ikke bidrar på dungad o.l. lenger. Mange yngre jeg kjenner har flere jobber fordi det er vanskelig å få full stillingsprosent og/eller fast jobb. Det er vanskeligere å etablere seg pga. høye boligpriser og økte levekostnader. Kan det ha en sammenheng med at man har mindre overskudd enn før? Eller er det fordi de bare tenker meg, meg, meg slik de på jobben min sier? Anonymkode: 49cff...0aa ER det mindre dugnadsånd, da? Jeg har hørt personer som velger å gå for parolen «alt var bedre før» påstå at det var mer dugnad før. Men jeg har ikke fått noe bevis. Og man kan ikke forvente å bli tatt på alvor om man slenger utav seg vås uten å bevise det. Og når man så har bevist det så må man, dersom man som voksent menneske ønsker bli tatt seriøst, komme med forslag til endring. Og, dersom man sier «folk går ikke på dugnad!» så forventer jeg svar på hvilke dugnader de har valgt å delta på, siste måned. Jeg tror dette er som fiksjonen «barn var bedre før». Noe vi finner beviser for at voksne av den mindre oppegående arten har valgt å si så langt tilbake i tid som vi har skriftlige kilder. Og som de trolig valgte å tro tidligere også. (Sannheten er at det for enkelte voksne gjør vondt når ungdommen vraker deres utakter og uvaner og staker ut ny kurs) Anonymkode: b6c70...01d
AnonymBruker Skrevet 13. mai #5 Skrevet 13. mai Fighter83 skrev (3 minutter siden): Før så fulgte det med en typisk gode når man ble med på dugnadsarbeid. Lavere fellesutgifter, hyggeligere ute/samlingsplass, ting man ikke trengte å betale for fordi man kunne gjøre det osv. Sånn som det er i dag så økes jo fellesutgiftene hver eneste år +++ Ting er sinnsykt mye dyrere og ingenting kan jo folk selv bidra med å fikse o.l annet enn å rake plen, plante blomster og hjelpe til med å rydde fellesområder. Mange unge eier heller ikke bolig, og føler kanskje dermed mindre ansvar til ting som dugnad pga. de da føler mindre eierskap (de omtalte gen Z, men kritikken ble startet av en forelder med barn på ungdomsskolen ang. at det alltid er de samme foreldrene som melder seg til å bidra, så usikker hvilken aldersgruppe de egentlig snakker om). Anonymkode: 49cff...0aa
AnonymBruker Skrevet 13. mai #6 Skrevet 13. mai Har aldri stilt på dugnad, alltid bedt om å få betale for meg i stedet og jeg er over gjennomsnitssalder i Norge. Anonymkode: 01285...788 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai #7 Skrevet 13. mai En grunn er at det er færre dugnader, og da særlig i byene. En annen grunn er at flere typer arbeid som tidligere ble gjort som dugnad i dag krever formell kompetanse. Hvis jeg sammenligner oss med mine foreldre og besteforeldre, deltar vi klart mindre i dugnadsarbeid. Mine besteforeldre startet idrettslag, etablerte fotballbane, bygde tribuner og klubbhus, alt som dugnad. Hvert år vedlikeholdt de skiløyper, og farfar kjørte opp løyper. Eldreboligene i bygda ble bygd som dugnad. Og før argumentene kommer. De hadde fire barn, og begge hadde full jobb. Skulle det skje noe, måtte man bidra. Faren min er aktivt med i DNTs dugnadsarbeid. Moren min har alltid vært med på korpsets aktiviteter, selv om det er 30 år siden hun hadde barn i korps. Igjen, for dem er det selvsagt å bruke av sin tid og ressurser på dugnader i nærmiljø og samfunn generelt. Vi derimot, deltar pliktskyldig i 'pålagte" dugnader i skole, barnehage og fritidsaktiviteter. Anonymkode: e73de...453
AnonymBruker Skrevet 14. mai #8 Skrevet 14. mai Leste et sted at det forsvant en del under pandemien, vet ikke om det har tatt seg opp? Ordet dugnad ble i grunn ødelagt da alle på hjemmekontor skulle klappe for helsearbeidere, bidra til dugnad vet du. Kan forstå folk får nok av dugnad. Nå er mine barn voksne, ferdig med alle dugnaden på grunnskolen, barnehager. Vi har flyttet i enebolig i et større felt, ingen felles dugnad her. Det er så deilig. Jeg er lei av dugnad, alltid samme som stiller, resten er gratispassasjerer. Gratispassasjerer som klager mest, forventer mest. Drit lei kaker, bambussokker og syltetøy. Noen tjener fett på det, mens vi fyller opp klassekassa 🫠 Ser ikke tapet, rett og slett. Nærskolen vi har brukt timesvis med dugnadsarbeid på blir nå uansett lagt ned. Anonymkode: 28f29...5f3
AnonymBruker Skrevet 14. mai #9 Skrevet 14. mai Vi har to barn i samme idrettsforening, vi skal stille 80 timer på dugnad bare for hele klubben, og i tillegg kommer sokker salg, loddsalg osv. Mine foreldre har aldri vært i nærheten, så dugnad i dag er mye mer. Anonymkode: 7f402...cc2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå