AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:13 #1 Skrevet onsdag kl. 14:13 Jeg skriver som mor til myndige barn, og jobber som pedagog. det er ikke rart foreldre i dag er sliten, møter veggen og er usikker. Foreldre skal være foreldre, ikke pedagoger for egne barn. Mange misforstår den kunnskapen vi innehar, og utøver det helt feil fordi de ikke har vår kompetanse. Det er heller ikke meningen at foreldre skal innta en rolle overfor egne barn. barn blir trygge når foreldrene er seg selv. Vi pedagoger er profesjonelle på jobb, da vi har en rolle. hjemme er vi også bare foreldre. Barn er veldig ulik. Det som nyttiggjør et barn kan nemlig være risiko for et annet barn. Det er ingen fasit. Forskning er ikke absolutt. Det viser bare flertallet, og vær også kildekritisk. Mitt råd er å roe ned tempoet. Rådfør dere med de som kjenner barna like godt som dere selv, nemlig oss i barnehagen. ikke sammenlign barna med andres barn, for ditt barn er unikt slik det er. Alle har utfordringer til tider, og det meste er en fase som går over. Gjør dere 50% riktig er det mer enn godt nok. Husk det. 50% Anonymkode: ed1a1...3e0 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 14:20 #2 Skrevet onsdag kl. 14:20 Jeg mener mange bør senke kravene sine. Både til seg selv og til hjemmet. Det er lov til å ha litt rot. Det er lov til å bli frustrert. Man er god mor fordi. Og man er god kone lell om man ikke har plettfri hjem og forhold. Anonymkode: 76016...4b8 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 18:29 #3 Skrevet onsdag kl. 18:29 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg mener mange bør senke kravene sine. Både til seg selv og til hjemmet. Det er lov til å ha litt rot. Det er lov til å bli frustrert. Man er god mor fordi. Og man er god kone lell om man ikke har plettfri hjem og forhold. Anonymkode: 76016...4b8 100% enig! Man er bedre foreldre når man ikke er utslitt. Anonymkode: ed1a1...3e0 2
enhjørningfis Skrevet onsdag kl. 18:55 #4 Skrevet onsdag kl. 18:55 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg skriver som mor til myndige barn, og jobber som pedagog. det er ikke rart foreldre i dag er sliten, møter veggen og er usikker. Foreldre skal være foreldre, ikke pedagoger for egne barn. Mange misforstår den kunnskapen vi innehar, og utøver det helt feil fordi de ikke har vår kompetanse. Det er heller ikke meningen at foreldre skal innta en rolle overfor egne barn. barn blir trygge når foreldrene er seg selv. Vi pedagoger er profesjonelle på jobb, da vi har en rolle. hjemme er vi også bare foreldre. Barn er veldig ulik. Det som nyttiggjør et barn kan nemlig være risiko for et annet barn. Det er ingen fasit. Forskning er ikke absolutt. Det viser bare flertallet, og vær også kildekritisk. Mitt råd er å roe ned tempoet. Rådfør dere med de som kjenner barna like godt som dere selv, nemlig oss i barnehagen. ikke sammenlign barna med andres barn, for ditt barn er unikt slik det er. Alle har utfordringer til tider, og det meste er en fase som går over. Gjør dere 50% riktig er det mer enn godt nok. Husk det. 50% Anonymkode: ed1a1...3e0 Men så kommer de i skolen, å du som forelder må passe på at barnet ditt passer inn i en boks, da nytter det ikke lengre å bare gjøre 50% riktig, da må du gjøre 150% riktig 🫠 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:00 #5 Skrevet onsdag kl. 19:00 Foreldre i dag har veldig strenge krav til seg selv og er konstant drevet av dårlig samvittighet. For egentlig burde man være hjemmeværende influenser med ørten unger og hjemmeskole. All mat må lages fra bunnen med rene råvarer og ikke en ferdigrett i sikte. Huset skal være plettfritt og ha det nyeste interiøret. Det kan ikke oppnås når man sitter fast i huslån og fulle jobber. Anonymkode: 716a7...680
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:06 #6 Skrevet onsdag kl. 19:06 Helt enig. Et normalt, avslappet hjem gjør barna roligere og mer harmonisk. Regler og rutiner er bra og viktig. Barn skal oppdras, man skal stille krav og ha forventninger til dem. Men å drive og lese følelsene deres 24/7, og leke psykologer, det blir bare slitsomt. En 5-åring skal ikke være sjefen i familien. Og det er en ting jeg brenner for. Legg bort den hersens mobilen! Nye tall i går, viser et gjennomsnitt på 5,20 t mobilbruk daglig. Foreldre, og andre, bør kvitte seg med den avhengigheten, og heller gjøre noe koselig sammen som familie. Det blir et mye koseligere familiemiljø om man ler sammen, skravler, lytter til hverandre og tuller og tøyser litt. Anonymkode: aa2b1...0cc 2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:14 #7 Skrevet onsdag kl. 19:14 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Helt enig. Et normalt, avslappet hjem gjør barna roligere og mer harmonisk. Regler og rutiner er bra og viktig. Barn skal oppdras, man skal stille krav og ha forventninger til dem. Men å drive og lese følelsene deres 24/7, og leke psykologer, det blir bare slitsomt. En 5-åring skal ikke være sjefen i familien. Og det er en ting jeg brenner for. Legg bort den hersens mobilen! Nye tall i går, viser et gjennomsnitt på 5,20 t mobilbruk daglig. Foreldre, og andre, bør kvitte seg med den avhengigheten, og heller gjøre noe koselig sammen som familie. Det blir et mye koseligere familiemiljø om man ler sammen, skravler, lytter til hverandre og tuller og tøyser litt. Anonymkode: aa2b1...0cc 👏👏 At barna skal være sjefen blir så feil for meg. Når noen får barn sies det ofte «ja, nå har du fått en ny sjef i huset» Nei, nei nå har du fått en liten person i hus som du må lære livets regler. Anonymkode: cf014...1d1 5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:30 #8 Skrevet onsdag kl. 19:30 Dagens foreldre ønsker en emosjonell tilknytning til barna sine. De kommer selv fra «ro deg ned, bli sett men ikke hørt, lek ute hele dagen uten noe kontakt med foreldre» boomer foreldre. Dagens foreldre gjør mye bra. De ser barna for den de er, lar barna stå i egne følelser, de har lyst til å være med barna sine og bruke tid med de. Dette skaper barn med bra selvbilde som er kontakt med egne følelser. Jeg er selv pedagog med egne barn i barnehagen. Alle barn trenger tydelige rammer, da føler de seg trygge til lek og utforskning. Det er det som viskes ut med foreldrestil som mangler noe autoritet. Barna mister en voksen som er trygg. De blir for mange spørsmål. For mange valg. De barna som har få rammer hjemme, de som for styre og bestemme mye selv søker ofte etter de voksne i barnehagen som nettopp gir de de trygge rammene. Som har forventninger til barna. Stiller krav og ikke gir etter. Barna vet da akkurat hvor de har den voksne. Dette gjøres selvfølgelig med mye omsorg og humor i barnehagen. Anonymkode: 4c911...3a3 2
Tanuki Skrevet onsdag kl. 19:40 #9 Skrevet onsdag kl. 19:40 Det er ikke barna mine som gjør meg sliten, det er det jobb, husarbeid etc som gjør. 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:24 #10 Skrevet onsdag kl. 20:24 Problemet er at ingen ser seg selv utenfra. Vi gjør alle dumme ting vi ikke burde gjort! Vi er flinke på fellsmåltid, men bryr oss ikke om barnas mobilbruk. Tror folk flest er sånn. Aldri i liver om jeg overlater mine barns ve og vel til en pedagog, når jeg ser hvordan lærerne på skolen håndterer elevene! Anonymkode: 8555c...698
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:29 #11 Skrevet onsdag kl. 20:29 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg skriver som mor til myndige barn, og jobber som pedagog. det er ikke rart foreldre i dag er sliten, møter veggen og er usikker. Foreldre skal være foreldre, ikke pedagoger for egne barn. Mange misforstår den kunnskapen vi innehar, og utøver det helt feil fordi de ikke har vår kompetanse. Det er heller ikke meningen at foreldre skal innta en rolle overfor egne barn. barn blir trygge når foreldrene er seg selv. Vi pedagoger er profesjonelle på jobb, da vi har en rolle. hjemme er vi også bare foreldre. Barn er veldig ulik. Det som nyttiggjør et barn kan nemlig være risiko for et annet barn. Det er ingen fasit. Forskning er ikke absolutt. Det viser bare flertallet, og vær også kildekritisk. Mitt råd er å roe ned tempoet. Rådfør dere med de som kjenner barna like godt som dere selv, nemlig oss i barnehagen. ikke sammenlign barna med andres barn, for ditt barn er unikt slik det er. Alle har utfordringer til tider, og det meste er en fase som går over. Gjør dere 50% riktig er det mer enn godt nok. Husk det. 50% Anonymkode: ed1a1...3e0 🩷 Anonymkode: 6775c...d99
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 21:20 #12 Skrevet onsdag kl. 21:20 Godt poeng, likte særlig det at foreldre ikke skal innta en rolle overfor barna. Og at sånne foreldretips kan bli litt feil fordi alle barn er forskjellige. Noen barn trenger veldig stramme rammer for å trives og utvikle seg godt, mens andre, kanskje mer forsiltige og lydige barn, trenger kanskje at rammene ikke er like strenge. No size fits all. Jeg føler meg ofte som en dårlig mor, og jeg blir ofte trigga av barnet mitt. Hun er veldig opp og ned i humøret i perioder. Nå fortiden mer ned. Da kan hun f.eks. plutselig hyle kjempehøyt, hvis jeg gjorde/sa noe hun ikke likte. Jeg blir så sykt trigga og forbanna av det, det bare røsker tak i hele nervesystemet mitt og jeg reagerer på impuls! Da er jeg IKKE pedagog, for å si det sånn... Anonymkode: 0d723...ce6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå