Gå til innhold

Dere som jobber turnus (alene med barn)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 
Jeg har fått meg en jobb hvor jeg noen dager må jobbe kveld 2-3 dager i uken også må jeg jobbe noe helg. Jobben er heldigvis bare 15 min gåavstand fra der jeg bor. Men jeg er 100% alene med barnet mitt og veldig lite nettverk. Barnet mitt er 12 år. 
Er så usikker på om han kan være alene hjemme kveld til kl 21:00 og helger enten til 15:00 eller 21:00. 

Han selv synes det er greit, og klarer det. Han vil ikke ha barnevakt, vil heller være alene hjemme i fred. Men jeg tenker at det kanskje blir for mange timer å være alene hjemme siden det blir flere dager i løpet av uken. Så problemstillingen er ikke om han klarer seg eller ikke. Men at det blir mange timene. Tenkte kanskje det hadde vært noe å skaffe oss ett kjæledyr sånn at han føler seg mindre alene, eller har noen å bruke tiden sin på. 

Hvordan gjør dere andre det ? 

Anonymkode: 29dc3...c11

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det burde gå greit. Var alene fra 11-års alderen, da begge foreldrene mine hadde turnusyrker  

AnonymBruker
Skrevet

Min 13åring har fint klart dette. 

Når jeg har hatt kveldsvakt, så har jeg gjort klart middag han kan varme seg/lage seg. 
Vi har vært litt føre var, sjekket ut om det skjer noe på mine kveldsvakter og ordnet med skyss, leksehjelp etc i god tid. 

Anonymkode: 71dab...46d

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn klarte det fint da han var på den alderen. Vi "møttes i døra" når jeg hadde senvakt. Han ordnet seg middag, gjorde lekser, dro på trening på egenhånd, han vokste på det og er i dag en selvstendig 15 åring.

Anonymkode: 0449e...916

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hei. 
Jeg har fått meg en jobb hvor jeg noen dager må jobbe kveld 2-3 dager i uken også må jeg jobbe noe helg. Jobben er heldigvis bare 15 min gåavstand fra der jeg bor. Men jeg er 100% alene med barnet mitt og veldig lite nettverk. Barnet mitt er 12 år. 
Er så usikker på om han kan være alene hjemme kveld til kl 21:00 og helger enten til 15:00 eller 21:00. 

Han selv synes det er greit, og klarer det. Han vil ikke ha barnevakt, vil heller være alene hjemme i fred. Men jeg tenker at det kanskje blir for mange timer å være alene hjemme siden det blir flere dager i løpet av uken. Så problemstillingen er ikke om han klarer seg eller ikke. Men at det blir mange timene. Tenkte kanskje det hadde vært noe å skaffe oss ett kjæledyr sånn at han føler seg mindre alene, eller har noen å bruke tiden sin på. 

Hvordan gjør dere andre det ? 

Anonymkode: 29dc3...c11

Ja til kjæledyr også må jeg bare si respekt til deg! 💪🏼❤️

AnonymBruker
Skrevet

Barnet blir mye alene, det kan skape trøbbel over tid, hvis han begynner å føler seg forlatt og alene. 

Anonymkode: 823dd...2a7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært 100% alene med baby og turnus. Ingen nettverk da vi bodde i et annet land. 
Det var et evig kjør med barnevakter og mye styr, men heldigvis fikk jeg etter hvert døgnåpen barnehage. 
Da vi flyttet hjem til Norge ble det lettere med familie i nærheten. 
I 12 års alder var barnet alene når jeg hadde kveldsvakt, men sov hos besteforeldre hvis jeg hadde nattevakt. 
Tok etterhvert en ny utdannelse så jeg slapp turnus 🙂

Anonymkode: 7485c...fef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Barnet blir mye alene, det kan skape trøbbel over tid, hvis han begynner å føler seg forlatt og alene. 

Anonymkode: 823dd...2a7

Hvis så skjer så skaffer man barnevakt, noe han i dag ikke vil ha. Stor forskjell på 12 åringer, de som aldri får prøve seg og blir dullet med blir sent selvstendige.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis der er mulig, så hadde jeg fått noen til å stikke innom de første gangene barnet hadde vært alene. Det kan være betryggende for begge parter å vite at noen stikker innom for å se at alt er bra. Man kan også alliere seg med en nabo, om det er mulig, ved å avtale at barnet kan ta kontakt om det er noe. 

Min mor jobbet turnus og jeg ELSKET å få være alene hjemme, følte meg så voksen og det var bare skikkelig fint å være alene hjemme og sulle rundt og gjøre det jeg ville gjøre. Hadde ofte venner på besøk da, og vi koste oss med å lage middag (dvs varme opp middag ofte, som var laget helt eller delvis fra før) og vi dekket på bordet og pyntet, drakk saft fra vinglass og koste oss skikkelig. 
Barn er forskjellige, men det er lov til å høre på barnet ditt, om barnet mener det er klart for å være alene, så prøv. 

Anonymkode: 1a8e9...e50

Skrevet

du har allerede fått fine svar, men ville bare si, IKKE skaff et dyr som selskap. et dyr krever mye, og du kan ikke alltid være der og ha hovedomsorgen. en 12-åring skal ikke ha hovedansvaret for et dyr, om så bare innimellom.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis så skjer så skaffer man barnevakt, noe han i dag ikke vil ha. Stor forskjell på 12 åringer, de som aldri får prøve seg og blir dullet med blir sent selvstendige.

Det var da en voldsom generalisering 

Anonymkode: 111b5...808

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...