AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Skrevet 7 timer siden Jeg driver et lite firma der det bare er meg selv og én ansatt. Den ansatte har vært syk, passerer 12 mnd. nå og har fått godkjent arbeidsavklaringspenger. Jeg har ordnet vikar. Men jeg er redd for jobb-retur og ny arbeidsgiverperiode med lønnsplikt, hvis den ansatte skal prøve seg med jobbtrening. Hvordan fungerer dette? Anonymkode: bd395...c9d
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Skrevet 7 timer siden Er det sykepenger i arbeidsgiverperioden du er bekymret for? At vedkommende skal komme tilbake og bli sykemeldt slik at du må betale lønn i arbeidsgiverperioden? Jeg er ikke arbeidsgiver, men jeg er på AAP. AAP er en 100%-ytelse, dvs at den ansatte har innvilget 100% AAP. Hvis han vil jobbe litt, så blir utbetalingene redusert, men han mister ikke AAP-vedtaket. Han skal føre meldekort hver 14-dag, og fører da opp hvor mye han har jobbet, så blir utbetalingen redusert tilsvarende. Så hvis han jobber 10 timer i uka, så fører han det på meldekortet. Hvis han blir syk igjen og ikke klarer å jobbe likevel, så fører han 0 timer på meldekortet, og får full AAP. Du skal bare lønne ham for de timene han jobber. Han har ikke rett på sykepenger mens han går på AAP. Hverken fra arbeidsgiver eller NAV. Så det blir ingen arbeidsgiverperiode der du må betale ut sykepenger. (Men dersom han har en deltidsstillimg gjelder andre regler enn dersom han har en fulltidsstilling) https://www.nav.no/arbeidsgiver/aap Anonymkode: 579d0...e83
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå