Gå til innhold

16mnd barn livredd sprinkelseng

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Vi har en fantastisk, ekstremt aktiv frøken på 16mnd, men med en skikkelig separasjonsangst ved legging og natt.

Vi har gjennom hele tiden samsovet, noe som kan være grunnen til dette. Ved babytiden var hun veldig var på nærkontakt, og umulig å legge i nest, sprinkelseng osv og det er noe vi enda ikke er blitt kvitt. Hun begynner å bli «stor», og vi ønsker derfor veldig at hun skal kunne sove i sprinkelseng.

Alle ting er prøvd, legge i sprinkelsenga trøtt uten å sove, når hun sover, ha den helt inntil senga osv. Hun har klart å sove der i 2-3 timer før hun våkner og det er ikke mulig å roe ned gråten. Om natten er hun veldig urolig og tar stor plass. Om hun småvåkner kaster hun seg over meg for å sove på brystet mitt. Hun sovner ikke selv utenom på brystet mitt, for hun har så mye energi at hun setter seg opp, står , går i senga og kan holde det gående sånn i flere timer. Hun har våkentid på ca 5 timer før leggetid.

Om natten kan hun våkne å bli redd, leter etter meg og legger seg oppå meg. Det fører til selvfølgelig dårlig søvnkvalitet. Vi vil gi hun all den nærheten hun trenger, men vi kjenner at det kanskje bør bli en endring snart. Men bare jeg setter hun i sprinkelsenga blir hun så redd og gråter til hun ikke får puste, og nekter å sette seg eller legge seg ned. Det er en skikkelig sprinkel-seng skrekk!!

vi ønsker ikke å prøve noen «metoder» som står på nett. Men har noen tips til hva vi kan eventuelt prøve? Jeg vet det sikkert vil gå bort etter hvert og hun er ikke liten for alltid. Men det er så vanskelig og måtte finne barnepass på kveld når en forelder må ligge i sengen når hun har lagt seg for å passe på så hun evt ikke går ut av senga… I tillegg vanskelig når vi skal reise bort 

Anonymkode: 82e65...42a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med metoder vs tips?

Anonymkode: 78249...bfd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville helt ærlig bare latt henne sove med dere. Vet mange er uenige i det, men. Hun legger grunnlaget for god søvn nå, og jo mer hun får sovet dypt natten igjennom (selv om det blir litt oppå deg) jo bedre vil hun sove når hun blir eldre. Jo dårligere netter nå, desto vanskeligere å snu det. Det er min erfaring (vi har 4 barn).

Anonymkode: dd58f...28f

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Om natten kan hun våkne å bli redd, leter etter meg og legger seg oppå meg. Det fører til selvfølgelig dårlig søvnkvalitet. Vi vil gi hun all den nærheten hun trenger, men vi kjenner at det kanskje bør bli en endring snart. Men bare jeg setter hun i sprinkelsenga blir hun så redd og gråter til hun ikke får puste, og nekter å sette seg eller legge seg ned. Det er en skikkelig sprinkel-seng skrekk!!

vi ønsker ikke å prøve noen «metoder» som står på nett. Men har noen tips til hva vi kan eventuelt prøve? Jeg vet det sikkert vil gå bort etter hvert og hun er ikke liten for alltid. Men det er så vanskelig og måtte finne barnepass på kveld når en forelder må ligge i sengen når hun har lagt seg for å passe på så hun evt ikke går ut av senga… I tillegg vanskelig når vi skal reise bort 

Anonymkode: 82e65...42a

Fordi dere vil eller fordi dere føler press fra andre på at barn absolutt må sove alene?

Det er veldig mange som samsover med så små barn og det er også helt ok og naturlig å gjøre! Mange barn trenger det, andre trenger det ikke :) 

Vår var helt umulig å legge i sprinkelseng på den alderen. En periode brukte vi reiseseng, den likte hun mye bedre. Andre perioder sov hun bare i vår seng. Sikret den så godt det gikk og hadde babycall så vi kunne gå inn om vi hørte at hun beveget seg for mye. I perioder bysset og bar jeg til hun sovnet og så la jeg henne sovende i sprinkelsenga. Hun våknet som regel minst en gang før vi la oss da bysset jeg igjen til hun sovnet og la ned igjen. Hvis hun våknet etter vi la oss tok jeg henne bare opp i senga. Hadde sprinkelsengen helt inntil.

Anonymkode: d8c94...28b

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i all verden skal du presse den stakkars ungen til å ligge i et bur? Hun er ikke engang 1,5 år! Hun trenger nærhet, trygghet og kjærlighet. Kanskje kan dere ikke dra fra henne begge to samtidig på en god stund. MÅ dere begge virkelig dra vekk samtidig på kveld/natt? 

Anonymkode: a76a4...3c4

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde det ganske likt, men vår var hakket yngre, rundt året. Ble helt krakilsk om hun ble satt i sprinkelsengen så det vi lenge gjorde var å bysse henne i søvn også legge henne i sprinkelsenga sovende. Det fungerte forsåvidt greit det noen timer men hun nektet jo å sove videre når hun våknet. Løsningen for oss ble å ta av ene siden på sprinkelsengen og legge en madrass nedfor om hun falt ut. Fra dag en ble det en ny verden og hun sovnet i sprinkelsengen mens vi satt ved siden av og strøyk på. Enda er det slik at enkelte kvelder må vi ligge halvveis oppi sprinkelsengen med henne, men de aller fleste kvelder holder det at vi sitter ved siden av. 

Anonymkode: 8c8ab...3ef

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å la ho ligge i seng med sengekanten. Her fikk jenta en sengebrisk som vi snudde slik at den kanten som egentlig skulle være motsatt vegen ut.

Og lå vi borte hadde vi med en kant svigerfar laget, en plankebit med to stenger som vi dyttet ned mellom kanten på senga og madrassen. 

Anonymkode: de0a3...db5

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde vår mellom oss i dobbeltsenga. Ingen av oss sov ellers. Jeg sov ikke godt bestandig, men jeg slapp ihvertfall å ha hylende unge i tillegg til å ikke sove...

Hun er 20 nå og bor for seg selv ;) Det varer ikke evig!

Anonymkode: be824...231

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville også barr fortsatt samsovinh. Hun brgynner vel å bli så stor at hun kommer seg trygt ned av senga etterhvert også(hvis hun våkner og vil ut)? Vi samsover med 19 mnd gammel og nettene våres er ganske like deres. Men vi har babycall med kamera, så går ut av rommet så fort han sover. Så har vi babycallen stående på stuebordet og vi ser mee en gang om han våkner/beveger seg. Anbefales

Anonymkode: 0cf92...1b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

5 åringen min har akkurat begynt å sove alene. 

Anonymkode: cb6fd...65a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff… det er tøft. Basert på egen erfaring så tenker også jeg at det beste er å fortsette med samsoving. Prøv igjen om en stund. Går det an å senke ene siden på sprinkelsengen? Må hun ha sprinkelseng? 

Når hun fyller to kan hun få juniorseng aka storejenteseng. Kjøp en som er lav og med gode sengehester/snekre. Hun må ha plass til å kunne gå ut av sengen og ikke ramle over kanten. 

Anonymkode: bb43a...c81

AnonymBruker
Skrevet

Jeg orker ikke å ha disse ungene sovende i senga. De kaster seg rundt og sparker og alt mulig. Lærte de bare opp å sove i egen seng da de var 9 mnd. Første tok litt tid, andre sovnet etter ti min og sov 13 timer uten oppvåkning. 

Anonymkode: cdfc8...292

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...