Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er uføretrygdet her, hvorfor ble dere uføretrygdet og hvor lang tid tok det ca fra sykemelding til uføretrygd ? 
Jeg sliter med MS å har fått vite jeg må gjennom 1 års sykemelding + Aap osv, er dette tilfelle når man også har en kronisk sykdom som ikke blir bedre?

Anonymkode: fcfd0...10c

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gikk 1år sykemeldt, 1år aap, før ufør ble innvilget. Har bekhterevs, kronisk betennelsesykdom, er i tillegg autist. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Et år sykemeldt, to år på AAP. Har leddgikt, ME og fibromyalgi. Brukte tiden på AAP for å teste ut arbeidsevne. 

Anonymkode: 1907f...3ae

AnonymBruker
Skrevet

Ble ufør pga psyken. Gikk vel 5 år på aap

Anonymkode: 50ee9...ea5

AnonymBruker
Skrevet

Kreft og senvirkninger av kreft. Sykemeldt i et år, AAP i et år, deretter uføretrygd. Var 25 når prosessen startet. Ingen bedring forventet.

Anonymkode: 55d69...c66

AnonymBruker
Skrevet

Jobbet tre år redusert, 1år sykmeldt, 4år AAP før jeg gikk over på uføretrygd. 

Anonymkode: df1a5...d1b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dere som er uføretrygdet her, hvorfor ble dere uføretrygdet og hvor lang tid tok det ca fra sykemelding til uføretrygd ? 
Jeg sliter med MS å har fått vite jeg må gjennom 1 års sykemelding + Aap osv, er dette tilfelle når man også har en kronisk sykdom som ikke blir bedre?

Gikk 3 år, sliter med kronisk migrene, bekhterevs, ME, cptsd og hjerteproblem. 

Anonymkode: 7efd5...c1e

Skrevet

Nesten uansett sykdom er det ikke automatikk i at man ikke klarer å jobbe noe som helst - og derfor et reglene slik. Nå kan det likevel skje at veien er kortere, jeg vet om tilfeller der man har gått rett fra 1 års sykmelding til uføretrygd, men da ble mye av kartleggingen av restarbeidsevne gjort hos arbeidsgiver i sykmeldinsperioden.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, mennesker med kroniske somatiske sykdommer må gjennom samme prosess med 1 års sykemelding, aap, etv. Arbeidsutprøving og alle behandlinger som kan hjelpe må gjennomføres før man får tillatelse fra nav til å søke om uføretrygd. Nettsidene til nav forklarer dette ganske rett fram. Det er en krevende prosess og det tar som regel flere år fra du er fornøyd syk til å jobbe til du får innvilget uføretrygd. Det kan gå "raskt" for noen, men som regel tar det laaaaaaaang tid, dvs. flere år. Og uføretrygd er ikke nødvendigvis 100%, det kan bli gradert uføretrygd. 

Anonymkode: e599a...7c0

AnonymBruker
Skrevet

Tok vel under et år fra AAP til Uføretrygd. Men det jeg egentlig havnet på AAP for ble noe helt annet på et halvt år og det var vel da det ble snakk om å ikke gå for 50% men 100%. Ufør lå i kortene hele tiden for min del det var vel bare hvor høy grad men da jeg fikk det andre så var det rett på 100%. Hadde revmatisme i bunn og så fikk jeg noe på nevrologisk og så det virket som om denne søknaden gikk i ekspressfart.

Men har spesialister sagt det ikke er håp om at du blir bedre? Så lenge det blir dokumentert så regner jeg jo med man får det raskere i gang... 

Anonymkode: aea0b...d06

AnonymBruker
Skrevet

"Fornøyd syk" skulle være for syk... Freudian slip! 

Anonymkode: e599a...7c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jobbet tre år redusert, 1år sykmeldt, 4år AAP før jeg gikk over på uføretrygd. 

Ufør fordi jeg har redusert inntektsevne pga ryggplager med påfølgende helseproblemer. Blir enklere og mer langvarig syk når man går rundt med vond rygg. 

• Liker 1
Skrevet

Er ufør p.g.a b.l.a kognitiv svikt og psykiske problemer. Gikk ca. 2 mnd på AAP, før jeg fikk innvilget uføretrygd. Gikk overraskende fort. 

Vært ufør siden 2021. 

AnonymBruker
Skrevet

Måtte dere prøve ulike typer jobber, eller var all utprøving der som dere var ansatt i utgangspunktet?

Anonymkode: b3921...5ca

AnonymBruker
Skrevet

Ble uføretrygdet etter en bilulykke , lastebil kjørte meg i bakenden på bil. Jeg stod stille og lastebil hadde 80 pluss da den traff meg. Bagasjerommet på bil var brettet inn og over baksetet, førersetet knakk. Fikk nakkeskade, skadde i korsrygg som gjør at jeg går med store smerter hver dag, sliter med hukommelse etter å slått hodet i ratet. Gikk sykmeldt i 1 år, prøvde meg i jobb med jevne mellomrom  aap i ca 3.5 år, så innvilget uføretrygdet etter å prøvd flere jobber. Diagnosen jeh fikk privat er 2 nakkevirvler står feil, muskelfeste og leddbånd i nakken strekt så mye at det egentlig burde bli operert. Men i Norge tar de ikke slik opradjon siden norske helsevesenet klarer ikke å se skaddene.

Mannen ble uføretrygdet i fjor, etter arbeidsulykke for 8 år siden   kraniebrudd, knust overkjeve,(satt inn plater i ansiktet og hode)  knekt arm, brudd i rygg og et lårbeinet. Gikk sykmeldt først 1 år, så på aap   prøvde seg i forskjellige jobber, holdt ut i en jobb i ca 1 år, men pga hukommelse svikt, konsentrasjon svikt,  smerter ved å sitte eller stå i lengre tid. Så ble da aap og mye fram og tilbake i nav systemet.  Lokal rådgiver mente ting burde gått raskere siden han sa dette ikke ville fungere, men måtte søke 3 ganger før innvilget.

Anonymkode: 14f6d...880

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Måtte dere prøve ulike typer jobber, eller var all utprøving der som dere var ansatt i utgangspunktet?

Anonymkode: b3921...5ca

Var først der jeg var fast ansatt og så prøvde jeg et annet sted, var samme type jobbe egentlig så meningsløst.

Hvis man har variabel arbeidsevne så er man fucked uansett på arbeidsmarkedet så fremt man ikke har et talent som gjør at noen tar deg inn på en kontrakt der du kan komme og gå som du vil..

Anonymkode: aea0b...d06

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Må igjennom" høres verre ut enn det er altså. Jeg var igjennom ett års sykemelding og tre år på AAP, det eneste jeg gjorde var å fylle inn meldekort og troppe opp hos legen osv når jeg skulle. Det var ingen stor innsats akkurat. Og det er klart det må ta litt tid, hvis man ikke har en diagnose som helt åpenbart gjør en utr av stand til å arbeide.

Anonymkode: b15ff...d09

AnonymBruker
Skrevet

Kronisk, invalidiserende svimmelhet er min diagnose.

Det tok ca 7 år fra første sykemelding til jeg ble ufør. Men det var fordi jeg nektet i 2 - 3 år. Fastlege og NAV ville uføretrygde meg tidligere. Jeg ville ikke gi opp håpet om å bli bra. De første par årene jobbet jeg periodevis. 

Savner jobben og et normalt liv veldig ❤️

Anonymkode: 7a4e8...d5a

Skrevet

Hei trådstarter.

Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer:

Som bruker av Kvinneguiden gjelder følgende bruksvilkår

* Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel.

Du kan enten sende meg en privat melding med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel.

veronica<3, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...