AnonymBruker Skrevet 12. mai #1 Skrevet 12. mai det er et barn i klassen til sønnen min som utagerer noe voldsomt. Foreldrene sier de har prøvd å få hjelp, men det er vanskelig. Det er nok dessverre ikke de mest ressurssterke foreldrene, så hvor mye de prøver er jeg usikker på. Men jeg er lei av vold i klasserommet av dette barnet og lurer av og til på om vi skal anmelde det? Bare for å markere at nå er det nok..? Skolen gjør tiltak, men det holder ikke. Hadde faen ikke giddet og blitt slått på jobb jeg heller ukentlig… Anonymkode: ae9ac...df5 1 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai #2 Skrevet 12. mai Meld inn det som før het 9a-sak for ditt barn? Krev at lærer og skolen setter i gang hjelpetiltak! Anonymkode: 9d41b...003 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai #3 Skrevet 12. mai Ja, anmeld. Skulle ønske at noen anmeldte gutten som utøvde vold mot meg da jeg gikk på skolen i allefall. Anonymkode: 27f7e...c0f 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #4 Skrevet 12. mai Ja… men .. kan kan anmelde mindreårige i Norge? Anonymkode: d0b54...7c8 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #5 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja… men .. kan kan anmelde mindreårige i Norge? Anonymkode: d0b54...7c8 Ja. Men de blir kanskje tatt hånd om av barnevern eller noe istedet Anonymkode: 27f7e...c0f
AnonymBruker Skrevet 12. mai #6 Skrevet 12. mai Skulle ønske jeg hadde gjort dette da mitt barn ble utsatt for vold. I stedet gikk det flere år med 9a vedtak hele tiden. Null effekt- bare tullete tidsbruk. Anonymkode: de741...e01 2 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai #7 Skrevet 12. mai Vi startet med det å anmelde siden ingenting hjalp. Værste var at et av barna/ungdommen sa mens det veltet bokhylle og sparket henne etterpå mens ho lå nede: haha vi kan slå, sparke og skadde deg så mye vi vil for vi er under den kriminelle lavalder,men du er 16 så tar du tilbake havner du i fengsel. Etter 10 gang med anmeldelse ble barnet hentet og flyttet til institusjon og måtte bytte skole. Anonymkode: a9aed...acc 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #8 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi startet med det å anmelde siden ingenting hjalp. Værste var at et av barna/ungdommen sa mens det veltet bokhylle og sparket henne etterpå mens ho lå nede: haha vi kan slå, sparke og skadde deg så mye vi vil for vi er under den kriminelle lavalder,men du er 16 så tar du tilbake havner du i fengsel. Etter 10 gang med anmeldelse ble barnet hentet og flyttet til institusjon og måtte bytte skole. Anonymkode: a9aed...acc Mobbeoffer kan ofte ha nytte av å lære seg loven om selvforsvar. Jeg gjorde det med min datter, ga min tillatelse til å ta igjen, men bare hvis det det er for å forsvare seg. Det gjorde det, eleven fikk seg blodig opplevelse og situasjonen ble snudd helt rundt 😅 Anonymkode: 941bf...ded 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #10 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må melde til barnevernet Anonymkode: 18590...94c Bedre å ta det via politiet, så kan de koble på andre instanser/«sende barnet videre». Etter min mening. Anonymkode: 27f7e...c0f
AnonymBruker Skrevet 12. mai #11 Skrevet 12. mai Vær så snill og anmeld det! Og så må du «true» rektor på skolen med å gå til statsforvalter! Jeg banner i kirka nå, for dette kommer fra en barneskolelærer. Men det er det eneste som hjelper, vi har dessverre veldig få ressurser og ledelsen på skolen har som strategi å stryke voldsutøvere medhårs, og late som alt er bra Anonymkode: 1d4d6...0ae 2 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai #12 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Meld inn det som før het 9a-sak for ditt barn? Krev at lærer og skolen setter i gang hjelpetiltak! Anonymkode: 9d41b...003 Jeg er lærer på barneskole, de aktivitetsplanene er ikke verdt papiret de er skrevet på. De eksisterer bare for at skoen skal ha «ryggen fri» i tilfellet du går til statsforvalter. Det eneste som hjelper er politianmeldelse og true med statsforvalter, det siste skyr skolen som pesten Anonymkode: 1d4d6...0ae 2 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai #13 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ja, anmeld. Skulle ønske at noen anmeldte gutten som utøvde vold mot meg da jeg gikk på skolen i allefall. Anonymkode: 27f7e...c0f Her er vår erfaring, vi anmeldte da hun ble truet med kniv (på skolen): Det ble henlagt grunnet alder. Så ble barnet mitt plaget enda mer ("skal foreldrene dine anmelde meg også nå"?, "er dine foreldre som burde anmeldes for dårlig oppdragelse av deg". "Åh, åh skal du anmelde meg nå, eller"?). Det hjalp ikke en dritt. Heller ikke da hun ble kjørt til legevakt etter de mistenkte brukne bein, eller da hun ble voldtatt. "De er bare barn, må vite". Hun ble truet med stein, trakassering, rapportering av sykkel (på skoletur, med lærer til stede og rampene fortalte lærer at "nå skal vi gå å ødelegge sykkelen til Janne). Det hele tok av som en dårlig film. Aldri kunne jeg forestilt ringvirkningene, og det gjorde alt bare vanskeligere for jenta. Anonymkode: 14d7d...695 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai #14 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er lærer på barneskole, de aktivitetsplanene er ikke verdt papiret de er skrevet på. De eksisterer bare for at skoen skal ha «ryggen fri» i tilfellet du går til statsforvalter. Det eneste som hjelper er politianmeldelse og true med statsforvalter, det siste skyr skolen som pesten Anonymkode: 1d4d6...0ae Den første ærlige personen jeg har møtt i hele prosessen. 👆👆 Anonymkode: 14d7d...695 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #15 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Mobbeoffer kan ofte ha nytte av å lære seg loven om selvforsvar. Jeg gjorde det med min datter, ga min tillatelse til å ta igjen, men bare hvis det det er for å forsvare seg. Det gjorde det, eleven fikk seg blodig opplevelse og situasjonen ble snudd helt rundt 😅 Anonymkode: 941bf...ded Eneste måten de lærer på desverre Anonymkode: 65f08...f8f 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #16 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den første ærlige personen jeg har møtt i hele prosessen. 👆👆 Anonymkode: 14d7d...695 Du vet at alle kan si de er rektor eller lærer her inne, er ikke en beskyttet tittel. Anonymkode: fdbaa...e2b 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #17 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Mobbeoffer kan ofte ha nytte av å lære seg loven om selvforsvar. Jeg gjorde det med min datter, ga min tillatelse til å ta igjen, men bare hvis det det er for å forsvare seg. Det gjorde det, eleven fikk seg blodig opplevelse og situasjonen ble snudd helt rundt 😅 Anonymkode: 941bf...ded Vi sa ho kunne, gikk og på kungfu, men var redd for å bli kastet ut av gruppa siden trenner hadde sagt de ikke fikk lov å bruke på fritiden. Virket ikke som ho fikk med biten at kunne bruke for å forsvare seg. Ho hang seg mest opp at de ikke skulle bruke på fritid, og det at ho viste ho var 1til 4 år eldre en de andre på ungdomskolen og fylt 16 Anonymkode: a9aed...acc
AnonymBruker Skrevet 12. mai #18 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du vet at alle kan si de er rektor eller lærer her inne, er ikke en beskyttet tittel. Anonymkode: fdbaa...e2b Det var ikke tittelen jeg skrev som var ærlig, men det jeg siterte at hun sa 9A sak, samarbeidsgrupper, statsforvalteren, miljøterapeuter, abup, PPT, helsestasjon ja jeg har sikkert glemt noen nå, men det eneste som kom ut av alle møtene var 1. Papirer. Vi har et tykt elevmappe som ikke gjorde noe forskjell iherdige hennes. 2. Vi lærte henne at det nytter faktisk ikke å si ifra. Ingenting blir endret og i hovedsak så skjer det ingenting annet enn henleggelse og flere møter. Anonymkode: 14d7d...695
AnonymBruker Skrevet 12. mai #19 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Den første ærlige personen jeg har møtt i hele prosessen. 👆👆 Anonymkode: 14d7d...695 Jeg kan si det som anonym på et nettforum. Men jeg vil mest sannsynlig ikke gjøre det i virkeligheten. Jeg har jo munnkurv av ledelsen og i følge arbeidskontrakten min må jeg være lojal mot arbeidsgiver. Snakker av erfaring når jeg sier at ingen er så beskyttet som en voldsutøver i norsk skole. Skolesystemet vårt er dessverre slik at absolutt alle har de samme rettighetene og alle er «ofre». Derfor blir alle tiltak, å stryke medhårs, «bygge relasjoner», og «bedre klasseledelse». Man tar aldri tak i roten av problemet, som er elever med store adferdsproblemer, manglende kompetanse og ressurser. Elevene våre er selvsagt ikke dumme, de skjønner etter hvert hvor handlingslammet vi egentlig er, for jeg kan ikke ta i en elev, eller fysisk stoppe noen. Så da er det i realiteten «fritt vilt». Jeg har kollegaer som har blitt politianmeldt for å fysisk stoppe elever fra å skade andre. Elevene har bare fortalt foreldrene at lærer tok på dem med makt/slo/tok meg hardt i armen. Og skoleledelsen har vi ikke i ryggen, de er på lag med foresatte. Dette er dessverre realiteten på mange skoler rundt omkring. Så jeg anbefaler alle foreldre å lage kvalm, true med statsforvalter og politianmeldelse, for det er det eneste som har noe effekt. Jeg har skrevet mange aktivitetsplaner som ikke er godt for noe annet enn dokumentasjon. Anonymkode: 1d4d6...0ae 6 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai #20 Skrevet 12. mai AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Her er vår erfaring, vi anmeldte da hun ble truet med kniv (på skolen): Det ble henlagt grunnet alder. Så ble barnet mitt plaget enda mer ("skal foreldrene dine anmelde meg også nå"?, "er dine foreldre som burde anmeldes for dårlig oppdragelse av deg". "Åh, åh skal du anmelde meg nå, eller"?). Det hjalp ikke en dritt. Heller ikke da hun ble kjørt til legevakt etter de mistenkte brukne bein, eller da hun ble voldtatt. "De er bare barn, må vite". Hun ble truet med stein, trakassering, rapportering av sykkel (på skoletur, med lærer til stede og rampene fortalte lærer at "nå skal vi gå å ødelegge sykkelen til Janne). Det hele tok av som en dårlig film. Aldri kunne jeg forestilt ringvirkningene, og det gjorde alt bare vanskeligere for jenta. Anonymkode: 14d7d...695 Skulle gitt ungen god gammeldags juling. Anonymkode: 18590...94c 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå