Gå til innhold

Labrador som aldri blir voksen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tispa mi blir 3 år om 1 mnd, og den siste måneden har hun blitt helt tulling. Peser og stresser masse ute, er eksplosiv i kroppen (hopper, raptus osv), hun lukker ørene og er mer utagerende (av typen overbegeistret) når hun ser folk, fugler og katter. Hun får lik menge tur som alltid, lik mengde mentaltrening og det er ingen tegn til løpetid (siste var for 3 mnd siden ca). Jeg har ikke økt mosjon eller stimuli fordi jeg ønsker ikke å skape en forventning om at denne oppførselen gir mer morro, tvert i mot har jeg de siste dagene begynt å gå saktere på tur, setter oss på en benk og prøver at hun skal slappe av før vi går videre, ro trening. Merk at dette er noe jeg har gjort de siste dagene, mens denne oppførselen hennes har vart i godt over en mnd nå. Hva kan dette være? Er det vanlig at labber får en siste «tenåring» eller «umulig» periode før de blir skikkelig voksne? Og jeg som skrøyt så mye av henne, at all trening endelig ga uttelling, at hun endelig begynte å bli en voksen og stabil hund, men neida, det tok jeg gledene på forskudd 🥲

i tillegg har hun alltid vært en ganske engstelig type. Inne er hun mega svetten, det er ofte så ille at bare jeg setter ned brusglasset på bordet eller sukker, så spretter hun opp og kommer bort. Støtt og stadig ligger hun også på gulvet med ørene dratt bakover og er anspent, som om hun venter på å skvette. Sånn har hun vært fra vi fikk henne, så har ikke noe med det over. Mulig hun må på noe medisiner for å roe nervene?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun er nok en blanding av under- og overstimulert, og hun blir jo mer frustrert jo saktere du går… 

Har du vært på kurs med henne? Dette er ikke en labbe-hund som trenger en time tur hver dag og så er fornøyd. Dette er en arbeidsmaskin! Det syns jeg hun fortjener å leve livet som. 

Medisiner? Tror du virkelig at det er løsningen? 

Anonymkode: 515df...f91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan hende dette er spøkelsealderen. Er en periode der de er helt idioter.. 

Får hun mental trening? Det kan hjelpe litt. Fa må hun konsentrere seg og arbeide med hodet. 

Anonymkode: ec9e0...638

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva vil lik mengde trening si? Får hun lange eller krevende turer så hun blir ordentlig sliten med jevne mellomrom? 

Anonymkode: 4b53b...88f

AnonymBruker
Skrevet

Pappa måtte ta sin aktive labrador med seg til en bratt gressbakke hver dag. Han stod på toppen og kastet ball ned bakken. Hunden løp opp og ned, opp og ned. Hadde hunden fått velge, så hadde den holdt på i timesvis. Dette gjorde pappa hver dag (i tillegg til tur) i rundt 6 år. Plutselig avtok energinivået, og én 2 timers tur i ulendt terreng pluss 2 småturer til dagen var nok. 

Hund er travelt si :)

Anonymkode: cf136...156

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

PS. En 3 år gammel hund er ikke voksen. En hund forblir et 3 år gammelt barn livet ut. Den er ung og aktiv til den plutselig blir gammel. En labrador regnes som senior i 7-8 årsalderen. I den alderen kan du begynne å forvente at aktivitetsbehovet senkes. En treåring skal ha mye mosjon å stimuli altså. 

Screenshot_20260512_123728_SamsungInternet.thumb.jpg.e6115d6b8e1268016cb2f9557298162b.jpg

Anonymkode: cf136...156

AnonymBruker
Skrevet

Nærmer hun seg løpetid? 

Anonymkode: 754dd...f14

Skrevet

Bikkja nærmer seg ikke løpetid og får minst 2 timer aktivitet hver dag, og minst 20 min hjernetrim i diverse former. Dette har hun alltid vært veldig fornøyd med, og vært avslappet både inne og ute. Så det vi opplever er veldig uforståelig 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...