Gå til innhold

Kan man snakke seg til en autisme-diagnose?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En voksen person ønsker utredning for autisme. Blir det på samme måte som utredning for adhd at det kommer  an på utreders skjønn? Er sjansen større for å få en autisme-diagnose om personen selv kan mye om diagnosen før utredningen? Jeg synes det er så mange jeg kjenner som har endt opp med en slik diagnose i tillegg til ADHD. 

Er det også obligatorisk å gjennomføre komparantopplysninger under utredningen?

Anonymkode: c20c5...730

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nesten alle diagnoser som ikke er somatiske er tull fordi du kan snakke deg til dem eller du kan risikere at du møter noen som har bestemt seg for at de vet bedre enn deg og som setter diagnoser på tross av å ikke ha bevis for det. Det er problemet med ‘’feildiagnostisering’’ i forhold til psykiske lidelser. Nesten ingen av dem kan påvises.

Anonymkode: dfefe...271

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nesten ingen av dem kan påvises.

Det kan de absolutt. Slike diagnoser har en rekke kriterier som må oppfylles. Akkurat som på linje med feks Parkinsons, og parkinsons er en somatisk lidelse. 

Anonymkode: a385d...52a

• Liker 9
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan de absolutt. Slike diagnoser har en rekke kriterier som må oppfylles. Akkurat som på linje med feks Parkinsons, og parkinsons er en somatisk lidelse. 

Anonymkode: a385d...52a

Hva snakker du om helt konkret?

• Liker 2
Skrevet

Da må en i så fall kunne VELDIG mye, og lyve. Dikte opp store deler av hverdag og ens væremåte osv. 

Samme med ADHD. Eller Tourettes. 

• Liker 10
Skrevet
AprilLudgate skrev (6 timer siden):

Da må en i så fall kunne VELDIG mye, og lyve. Dikte opp store deler av hverdag og ens væremåte osv. 

Uenig. Det er trivielt.

Les artikler der personer skriver om hvordan de oppdaget at de hadde diagnosen. Velg noen atypiske trekk, og fortell noe helt irrelevant i tillegg.

Diagnoseskjema og hvordan man scorer dem finner man på nett.

ADHD for eksempel:
Sørg for å svare at det har vart hele livet, og få foreldre til å bekrefte dette. Svar lavt på alt om traumer og psykose. Høyt på alt om uoppmerksomhet.

Bonus om du forlater psykatrer sitt kontor og har glemt en eller flere ting der. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nesten alle diagnoser som ikke er somatiske er tull fordi du kan snakke deg til dem eller du kan risikere at du møter noen som har bestemt seg for at de vet bedre enn deg og som setter diagnoser på tross av å ikke ha bevis for det. Det er problemet med ‘’feildiagnostisering’’ i forhold til psykiske lidelser. Nesten ingen av dem kan påvises.

Hvis jeg drikker en liter griseblod før jeg stomer inn på legevakten og kaster opp vil de jo tro jeg har et blødende magesår. Alle diagnoser er sårbare for dette. Somatiske også.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan sikkert "snakke" seg til det. Mens de fleste Autister kjenner man igjen på 200 m avstand. Bevegelser,tale og oppførsel lyser lang veg.

Klarer Dustin Hoffman å spille Rain Man,så klarer vel også mange andre å spille Autist og Savant. 

Men de man treffer i butikken eller gata spiller som regel ikke,dem er slik....

Anonymkode: 52664...abc

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro det er vanskeligere å lyve om autisme, og ennå vanskeligere med Tourettes.

Jeg har en sønn med begge deler. Og de så jo på han at han hadde begge diagnoser, og skjemaer ut av en annen verden. Og autisme hadde ikke jeg tenkt på en gang. Vi dro til BUP grunnet Tourettes og skolevegring. Men de observerte han, og fant ut at han hadde begge deler. 

Anonymkode: 4dbcb...40b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
ajarRun skrev (1 time siden):

Uenig. Det er trivielt.

Les artikler der personer skriver om hvordan de oppdaget at de hadde diagnosen. Velg noen atypiske trekk, og fortell noe helt irrelevant i tillegg.

ADHD for eksempel:
Sørg for å svare at det har vart hele livet, og få foreldre til å bekrefte dette. Svar lavt på alt om traumer og psykose. Høyt på alt om uoppmerksomhet.

Bonus om du forlater psykatrer sitt kontor og har glemt en eller flere ting der. 

Jeg har ADD, SA og K-PTST og skal utredes på nytt for ADHD og Autisme pga grensene der er så små og min diagnose på ADD er såpass gammel.

Anonymkode: bca44...754

AnonymBruker
Skrevet

Mulig er det nok, men jeg tror det ville være vanskelig. Opplevde utredning på DPS som svært grundig, og med en rekke tester i tillegg til intervjuer og skjemaer. Det var krav om komparentopplysninger.

Anonymkode: ec42e...302

• Nyttig 1
Skrevet
ajarRun skrev (10 timer siden):

Uenig. Det er trivielt.

ADHD for eksempel:

Testene er litt mer detaljerte enn som så.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Opplever psykiatrien lite som resten av samfunnet. At der er trender som leder til overdiagnostisering av ulike diagnoser, til ulike tider. Men selv om diagnose ikke er korrekt er som regel dysfunksjonen problemene leder til korrekt. Og til syvende og sist er det funksjonsnivået som definerer hvordan vi fungerer. 

Anonymkode: 9be87...61b

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Om folk har så lyst på denne diagnosen, så er det likevel sånn at man jo ikke får tilpasninger i hverdagen som man ikke trenger. Vil tro de færreste klarer å lure til seg trygd eller div andre mer krevende tiltak for å være funksjonell i hverdagen. Noen vil det alltid være.

Da jeg ble utredet for bipolar lidelse, så er jeg ganske sikker på at jeg ville klart å lure til meg diagnosen om jeg hadde så innmari lyst til å ha den på papiret. Samtaler, skjema, alt var så underlig enkelt og tillitsbasert. Ingenting kunne verken bevises eller motbevises. Det ville blitt ord mot ord. Og som bipolar, så vil naturligvis skjemaene også besvares ulikt utfra hvor man er i "den bipolare syklusen". Det var ikke lang nok kartlegging og utredning som kunne avdekket løgn, det er jeg ganske sikker på. Men man vil for alltid måtte holde på denne løgnen og leve den. 

Jeg tror de færreste ønsker å ha en diagnose. Å bli satt i bås resten av livet. Det er ikke noe å trakte etter, spør du meg.

Anonymkode: e0ac5...82f

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er endel tester man skal ta, og de er ikke så lett å fake. Huske tallrekker, sjekke reaksjonstid og mye mer som jeg ikke husker. Det gjorde jeg på en utredning hvertfall, som voksen. Mine oppgaver var på pc. Da barnet mitt ble utredet var det mange oppgaver i bokform. Men også test av oppmerksomheten og om hen kikket på ansikter etc. Tror det er vanskelig å lure seg til. Det andre barnet mitt var også på utredning, proppet full av kunnskap om symptomer, hen fikk ikke videre utredning. 

Anonymkode: fb935...545

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2026 den 16.19):

En voksen person ønsker utredning for autisme. Blir det på samme måte som utredning for adhd at det kommer  an på utreders skjønn? Er sjansen større for å få en autisme-diagnose om personen selv kan mye om diagnosen før utredningen? Jeg synes det er så mange jeg kjenner som har endt opp med en slik diagnose i tillegg til ADHD. 

Er det også obligatorisk å gjennomføre komparantopplysninger under utredningen?

Jeg ser gjerne kildene dine som bekrefter påstanden om at en ADHD diagnose blir satt basert på utreder sitt skjønn.

Anonymkode: 8e5fd...5de

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg ser gjerne kildene dine som bekrefter påstanden om at en ADHD diagnose blir satt basert på utreder sitt skjønn.

Hvordan kan en adhd- diagnose ikke til syvende og sist baseres på skjønn? ingen biologiske funn som må til for diagnose

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Om folk har så lyst på denne diagnosen, så er det likevel sånn at man jo ikke får tilpasninger i hverdagen som man ikke trenger. Vil tro de færreste klarer å lure til seg trygd eller div andre mer krevende tiltak for å være funksjonell i hverdagen. Noen vil det alltid være.

Da jeg ble utredet for bipolar lidelse, så er jeg ganske sikker på at jeg ville klart å lure til meg diagnosen om jeg hadde så innmari lyst til å ha den på papiret. Samtaler, skjema, alt var så underlig enkelt og tillitsbasert. Ingenting kunne verken bevises eller motbevises. Det ville blitt ord mot ord. Og som bipolar, så vil naturligvis skjemaene også besvares ulikt utfra hvor man er i "den bipolare syklusen". Det var ikke lang nok kartlegging og utredning som kunne avdekket løgn, det er jeg ganske sikker på. Men man vil for alltid måtte holde på denne løgnen og leve den. 

Jeg tror de færreste ønsker å ha en diagnose. Å bli satt i bås resten av livet. Det er ikke noe å trakte etter, spør du meg.

Anonymkode: e0ac5...82f

Jeg tror det er mange som ønsker et felleskap med likesinnede og derfor vil ha en diagnose. De kan velge fritt selv hvem de ønsker å fortelle at de har en ASD-diagnose.  Med Nevrobevegelsen er ikke autisme bare negativt lenger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (På 11.5.2026 den 16.35):

Jeg tenker ikke her at personen vil lyve seg til en autisme-diagnose. Spørsmålet er vel om personen kan veldig mye om autisme og om det kan lede til en raskere diagnose hos utreder fordi " alt stemmer". For har personen den diagnosen om alle symptomene er der, eller kan vanskene ha andre årsaker? Noen er veldig sensitive overfor stimuli og har samtidig hatt en oppvekst hvor de ikke har fått så mye sosial trening og derfor sliter en del sosialt. Kan utreder gjøre et stort skille mellom de som har ASD og ikke ut fra symptomene?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2026 den 21.15):

Hvordan kan en adhd- diagnose ikke til syvende og sist baseres på skjønn? ingen biologiske funn som må til for diagnose

Venter fortsatt på kildene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...