Gå til innhold

Bomull eller klassisk hvit?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi bygger hus, og jeg lurer på hva som er vanligst å velge til dører – Bomull eller Klassisk Hvit? Jeg tror utbyggeren har bestilt dører i fargen Bomull siden det er standardfargen. Bør vi da også velge lister i Bomull?

Jeg ble litt forvirret.

Taket skal være i Egghvit, og veggene blir malt i Silke fra Jotun.

Anonymkode: f3daa...260

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke blande bomull og klassisk hvit, du må velge enten eller. Det aller meste kommer i bomull, så det kan bli dyrt og tungvint å måtte få alt i klassisk hvitt. Vet ikke hvordan eggehvit og silke matcher bomull, men hvis det blir krasj ville jeg kraftig revurdert å bruke de to fargene og heller valgt noe som passer bomull. Snakker av egen erfaring… 

Anonymkode: 57fc6...213

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hater bomull, men "alt" kommer i det som standard. Valgte klassisk hvit trapp, og nå ser alt annet gult ut, men det vil koste masse og/eller være mye jobb å kjøpe/male alt i "riktig hvitfarge".

Bare gå for bomull på alt, det er så mye enklere! 

Anonymkode: 68f29...c02

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jotun fraråder Silke og Bomull sammen.

Er det utbygger som foreslår Silke som takfarge? 

Skrevet

Du kan ikke blande de, det vil ikke de bra ut. Men veldig rart om utbygger bare har bestilt bomull, uten å la dere avgjøre?

Personlig kan jeg ikke fordra bomull. Den gulner så fælt og ser fryktelig utdatert ut i et nybygg

Klassisk hvit får man jo i alt for tiden. Vi har bygd to hus de siste 10 årene, og har hatt klassisk hvit både i tak (der vi ikke har valgt samme farge som vegg), på lister rundt vinduer og dører, på innvendige dører, på håndlist og vanger til trapp osv. 

Anonymkode: de023...7ba

Skrevet

Letthet står greit til bomull. Bomull er gulere enn letthet, men letthet er nesten like hvit som klassisk hvit men med en anelse gult. 

Har brukt chi i rom der det ikke er bomull, men pusset opp stue/kjøkken mulig, gikk for letthet på vegger og tak og bomull på gulvlister, vinduslister og innerdør. Du ser nyanseforskjellen, men bomull roper ikke så mye «GULT».

Skrevet

Bomull er faktisk lysegul. 
Jeg fatter ikke at bomull er standard på «alt». Du må ikke blande bomull og klassisk hvit, for da ser bomull lysegult ut. Det koster ganske mye ekstra å få lister, dører etc i klassisk hvit i stedet for bomull. Og skal du gjøre det med noe, må du ha det over alt! 
Vi har klassisk hvit. Betalte for eksempel 1000kr ekstra per dør. Det var for noen år siden, det er sikkert enda dyrere nå. Jeg synes klassisk hvit er finere enn bomull, men har gått på en smell med blanding av hvitfarger før, og har lært av det - og er villig til å betale.
Du kan få gode fargeråd på Jotuns blogg. Ulike farger passer til de ulike hvit-tonene, og det blir IKKE fint hvis du bommer! 

Anonymkode: 92e2f...8df

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...