AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:30 #1 Skrevet mandag kl. 07:30 Jeg hører stadig om 17. mai-frokoster. Flotte, fancy frokoster som bugner av deilige fristelser. Folk som gjester hos hverandre til denne frokosten til og med. Og så sitter jeg her som et spørsmålstegn. For når i alle dager foregår denne frokosten?? Når står folk opp denne dagen, for å rekke en så fancy frokost før barnetoget? Eller er det bare folket som bor steder hvor toget går senere som gjør dette? Her skal barna (og vi!) være ferdig pyntet, ordnet og på plass ved oppmøtested for toget innen 9-9.30 om morgenen. Da skal vi rekke å ordne oss, få i oss mat (og den er rask, enkel og langt ifra fancy!), kjøre mot oppmøtestedet, finne parkering (som ofte er et stykke unna, pga trengsel) og gå dit vi skal innen det tidspunktet. Så går vi foreldre og stiller opp langs ruta. Vi spiser deilig lunsj etter toget, men FROKOST?! Kan noen forklare meg hvordan det er mulig?? Anonymkode: 2ebc2...eac 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:38 #2 Skrevet mandag kl. 07:38 Jeg går ikke i barnetog, kan ikke forestille meg noe jeg mindre ønsker å bruke den dagen til enn å gå i barnetog. Jeg har ikke barn, men her samles vi sånn i 11 tiden til brønsj. Noen har barn men ingen har små barn men i alderen 10-13, de går litt til og fra skolen som ligger ca 400 meter fra der vi pleier å samles. Det er mye mer koselig å samles med de enn er glad i med god mat kontra å stresse avgårde i kav og mas. Anonymkode: 7d0b4...474 8 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:39 #3 Skrevet mandag kl. 07:39 Det har jeg og lurt på. Barnehagetoget er jo enda tidligere.. Har aldri hatt tid til fancy frokoster. Med besøk.. her er det fullt kaos i de timene før vi må løpe. Anonymkode: 097d2...4a6
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:40 #4 Skrevet mandag kl. 07:40 Her er det noen alternativer: -de som deltar på frokost har ikke barn -de deltar ikke i barnetoget -barnetoget starter senere -de som holder frokosten bor i kort gangavstand fra der toget starter -de presser det inn i et allerede stramt program, men de står hvertfall igjen med gode bilder fra begivenheten Anonymkode: bff90...bab 8
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:44 #5 Skrevet mandag kl. 07:44 De jeg kjenner som har 17. mai frokost, er de som ikke har barn i barnetoget. Anonymkode: d8113...6fd 5 7
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:47 #6 Skrevet mandag kl. 07:47 Her begynner barnetoget 12:00. Rekker fin-fint begge deler. Anonymkode: 871cc...f61
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:47 #7 Skrevet mandag kl. 07:47 Her starter toget kl 11. Tar oss to minutt å komme dit toget starter. Så god tid. Forbereder det meste kvelden før. Har bare nær familie som gjester. Frokost kl 0900 Tog kl 1100 Spiser grillmat og kaker på skolen ca kl 1300 Bestiller god pizza hjem ca kl 1800. Anonymkode: 6ac1f...cce 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:47 #8 Skrevet mandag kl. 07:47 Det er for folk som ikke har barn, og begynte opprinnelig i Oslo fordi det ikke var lov til å skjenke alkohol før barnetoget var ferdig. Reglene i Oslo er nå endret, men tradisjonen har spredd seg snarere enn å avta. Vi dro for øvrig aldri og så på barnetoget- frokostene varte noen ganger til langt på kveld. Anonymkode: e0cae...d35 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:49 #9 Skrevet mandag kl. 07:49 De årene vi har hatt frokost har vi enten ikke hatt barn eller de har vært så små at de ikke har deltatt i barnetog. I år skal eldstemann gå i toget, så da blir frokost med venner byttet ut med lunsj etter toget før opplegg på skola 😊 Anonymkode: f81b7...d5b 1
Irja Skrevet mandag kl. 07:49 #10 Skrevet mandag kl. 07:49 Disse 17. mai frokostene med middagsretter og fri flyt i alkohol, er vel ikke så vanlig for de som har barn. Jeg har en på 8 og en på 13. Har aldri vært med på en sånn frokost. Ikke har jeg lyst heller. Alkohol før lunsj frister ikke. Gleder meg til å slippe barnetoget, men her er det middagen som er i fokus når set gjelder mat. Frokosten består at rundstykker og normalt pålegg. Etter toget slapper vi av hjemme, og i 15 tiden får vi besøk. Da blir det grilling og kos ute. Voksne og barn. Kan ikke huske noen hadde sluke 17. mai frokoster før jeg fikk barn. Hverken så noen eller hørte om noen. Relativt nytt fenomen, tror jeg. 1
Smurf26 Skrevet mandag kl. 07:50 #11 Skrevet mandag kl. 07:50 Vi var vertskap i fjor, vi har ikke barn. De fleste gjestene våre har heller ikke barn, eller så har de barn som ikke går i tog. Jeg sto opp klokken 07, gjestene ankom mellom 09-09:30. 1
alfathealfa Skrevet mandag kl. 07:52 #12 Skrevet mandag kl. 07:52 (endret) Vi hadde 17. maifrokost fordi vi bodde nær drop off-stedet for barnetoget. Folk var invitert fra kl 8 men droppet gjerne inn fra 8.30. Da kunne de sette bilen hos oss og gå bort, og fordi de da kjørte tidligere enn «alle andre» slapp de å stå i kø inn til sentrum. Så man kan vel kanskje si at de vekslet inn å stå i kø mot å sitte ved frokostbordet i gangavstand. Så kunne vi gå sammen bort, det er hyggelig å gå med flere. Dersom man bare skal se toget, kan man mange steder dra etter at toget har begynt å gå, og f.eks. stille seg opp ved slutten av ruta. Da får man med seg det meste, likevel. Det har bare vært brødmat og pålegg, kanskje typ eggerøre. Aldri alkohol. Endret mandag kl. 07:53 av alfathealfa 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:03 #13 Skrevet mandag kl. 08:03 Vi har veldig små barn i år og skal ikke til byen. Mine foreldre kommer på besøk og vi skal ha en lang og deilig frokost før vi tusler bort på skolen. Etterpå er det grillings 😊 Anonymkode: 3e707...3dd
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:43 #14 Skrevet mandag kl. 15:43 Hvordan? Fordi jeg prioriterer annerledes enn deg ts For meg, og min familie ønsker vi ikke å tilbringe morgningen på Norges nasjonaldag med stress og kav. Det har vi nok av mandag til fredag. Barna er heldigvis store nok til å klare seg selv, (de går til og fra skolen, er med venner, popper innom oss for litt mat, stikker ut igjen og koser seg). Selv står jeg ikke opp før i halv 9-9 tiden. Jeg gjør de siste forberedelsene. Det er god mat, fin pynt. Og ja det er en del som kommer til frokost vi har invitert til 10. Mannen sine barn med kjærester, venner, til og med naboer. Det pleier å være fullt hus. Det er et bugnende bord med tapas/koldtbord. Mannen har laget rømmegrøt. og vi sitter sammen i flere timer. Det er alkohol på bordet men de fleste drikker alkoholfritt såpass tidlig. Noen tenåringer kommer nok litt seinere da de har vært i byen på Tivoli De som ønsker blir værende (vi blir 20 stykker) og vi griller seinere på dagen. Vi har aldri ønsket oss det kavet som mange småbarnsforeldre driver med, selv da barna var mindre prioriterte vi godt samhold, god frokost og gode minner med mennesker vi primært ønsket å tilbringe dagen med. Men da bodde vi også slik at toget gjekk rett utenfor vinduet vårt. Jeg har heller ingen problemer med å se at mennesker uten barn (som det har blitt flere av de siste årene) ikke prioriterer barnetog og å være på skolen men er sosial med god mat, venner og bekjente. Det er jo bare koselig det,. Anonymkode: 06233...c35 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:50 #15 Skrevet mandag kl. 15:50 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi har veldig små barn i år og skal ikke til byen. Mine foreldre kommer på besøk og vi skal ha en lang og deilig frokost før vi tusler bort på skolen. Etterpå er det grillings 😊 Anonymkode: 3e707...3dd Kanskje dere drar til byen likevel. Anonymkode: 2377b...d37
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:51 #16 Skrevet mandag kl. 15:51 Med barn som skal rekke barnetoget så har jeg heller aldri forstått begrepet 17 mai frokost, hadde ikke hatt tid til det. 😅 For meg er det bedre med en god lunch, både pga tid, men også at jeg ikke er giret på så mye mat til frokost. Anonymkode: f3339...285
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:53 #17 Skrevet mandag kl. 15:53 Barnetoget starter ikke før kl.12. Har god tid I år har jeg invitert til frokost. Gjestene kommer kl.09:30. Da har vi 2 timer på oss før vi må dra for å rekke toget. Anonymkode: 56648...556
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:55 #18 Skrevet mandag kl. 15:55 Som flere skriver, de fleste som har slike tidlig frokoster er nok folk uten barn. Vi har flere slike frokoster her i borettslaget, alle hos barnløse og unge par. Mange av de begynner allerede klokka 07:00! 😄 Har inntrykk av at det er mye "spleiselag", de fleste lager sikkert maten de har med dagen før Anonymkode: 276b4...b42 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 15:56 #19 Skrevet mandag kl. 15:56 Har dere gått rett fra russefeiringen til familieliv med barn som skal i barnetog, eller overdriver dere bittelitt? Har dere virkelig ikke hatt en periode som ung voksen uten forpliktelser? Anonymkode: 4fad7...9fc 3 1 4
Kratos Skrevet mandag kl. 16:00 #20 Skrevet mandag kl. 16:00 Jeg personlig har aldri hørt om at folk med barn i barneskolealder har eller er med på champagnefrokost. Første året vi skulle på det, så bestemt vertskapet seg for at vi skulle starte kl 0800, til tross for innvendinger fra flere av oss. Da vi kom 0755, så var ikke vertskapet påkledd enda, for de hadde forsovet seg. Heldigvis var bordet dekket og alt av mat ordnet dagen før, samt at gjestene hadde med. Fra året etter startet vi kl 0930. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå