Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg sliter veldig med å gå ned de to tre siste kiloene. Er 170 cm og 60 kg. Gikk greit å gå fra 67 til 60, men opplever virkelig at jeg er blitt litt stuck nå. Jo mindre jeg veier jo lavere forbrenning får jeg jo, så må jo spise mindre og mindre naturligvis. Forsøker å bygge litt ekstra muskelmasse for å øke hvileforbrenningen, men synes styrke er mye vanskeligere enn cardio. Har dere noen gode tips? 

Spiser som regel dette-ish hver dag.

Frokost: 05, liter Litago uten sukker (250 kcal kanskje?)

Lunsj: Linsepasta med bønner og grønnsaker (cirka 450 kalorier og 30 g protein)

Middag: Laks, poteter og kikerter (500-700 kcal, 30 g protein)

Kvelds: 4 Fiber Balance knekkebrød med kalkunpålegg (cirka 30 gram protein og 270 kcal) + eple, kiwi og bær

Spiser snacks for cirka 200-400 kcal daglig. 

Jeg er veldig aktiv. Går 10-15k steg daglig uten unntak, og trener hard cardio 3-4 ganger per uke. Lett styrke 2x per uke.

Tips? All hjelp mottas med takk❤️ 

Anonymkode: ad6e9...416

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjør en endring så platået gir seg. 

Anonymkode: aded4...668

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Moderat lavkarbo, mer styrke. Muskler forbrenner mer når du ikke gjør noe 😊 Kanskje også ta en liten pause, bare finn ut hva du trenger for å stå stille nå, og så starter du igjen. De siste kiloene er seige. 

Anonymkode: d6323...e4f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du enda mer ned? 170 høy og 60 kg bør da holde? Kanskje det er kroppen din som sier fra at lavere vekt ikke er ideelt. 

Anonymkode: 4b0c3...240

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er du seriøs….?

Dropp snacksen.

Og spis ordentlig mat til frokost.

Anonymkode: c7f49...e8e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker du er galt med BMI på 20.8, TS? Er du slapp i kroppen enkelte steder, så er det jo styrketrening du bør fokusere på, ikke vekta.

Anonymkode: b61bd...8a1

• Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Forutsatt at det du oppgir av tall er rett så ligger du med det over 2000 kcal om dagen. Dvs vedlikeholdsmengde. Når man er mindre er behovet for kcal mindre. Jeg vil tippe du må legge deg på ca 1500 dagen for å oppnå målet

Anonymkode: 2cf72...686

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også 170cm. I mitt voksenliv har jeg variert mellom 57 og 64kg. Jeg må jobbe ganske hardt for å gå under 60kg. Må spise mye mindre enn det du beskriver for å si det sånn. Så derfor er 60kg det jeg er fornøyd med. Husk at poenget er ikke å presse seg så langt ned som mulig, hvis du ikke klarer å opprettholde det kostholdet. Hva med å si seg fornøyd med 60kg, og heller begynne å trene mer?

Anonymkode: f9a51...60c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ut som  om vekta di er passe, men når det skal sies så synes jeg du spiser mye hvis målet er å slanke seg!!

Jeg ligger på rundt 1300 kcal når jeg slanker meg. Jeg veier 15 kg mer enn deg (og er 10 cm høyere), så jeg har nok derfor et høyere kaloribehov.

Første steg: ut med all snacks og litt mindre middagsposjoner (500 kcal er nok)

Anonymkode: 1fb8e...eee

AnonymBruker
Skrevet

Fordi du er normalvektig?
Som de andre sier, nå tror jeg du må vurdere hva du jager etter her. Undervekt?
Det er like lite bra for kroppen som overvekt. Du er jo perfekt der du er nå!
Selv er jeg 163 cm og ca 58 -59 kg. Men jeg klarer også å veie 60 kg uten at det plager meg. Er vel rundt der jeg tenker at det har blitt litt mye kos kanskje. Så roer ned kosen litt. Så 170 cm og 60 kg, det begynner jo å bli lite, så ikke rart kroppen din ikke vil ta av mer.

Anbefaler deg å google litt om fordelene med å være normalvektig, for å forstå at undervektig heller ikke er dit du vil. Jobb med å bli fornøyd nå!

Anonymkode: 0d721...3a7

AnonymBruker
Skrevet

Enig med de som sier du inntar for mange kalorier. Dropp snacksen, hold frokost, lunsj og kveldsmat på maks 300 kalorier hver, og middag på maks 500. Går du ikke ned på det, må du justere ned kaloriene mer. 

Anonymkode: 9dd76...952

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2026 den 22.30):

Hei!

Jeg sliter veldig med å gå ned de to tre siste kiloene. Er 170 cm og 60 kg. Gikk greit å gå fra 67 til 60, men opplever virkelig at jeg er blitt litt stuck nå. Jo mindre jeg veier jo lavere forbrenning får jeg jo, så må jo spise mindre og mindre naturligvis. Forsøker å bygge litt ekstra muskelmasse for å øke hvileforbrenningen, men synes styrke er mye vanskeligere enn cardio. Har dere noen gode tips? 

Spiser som regel dette-ish hver dag.

Frokost: 05, liter Litago uten sukker (250 kcal kanskje?)

Lunsj: Linsepasta med bønner og grønnsaker (cirka 450 kalorier og 30 g protein)

Middag: Laks, poteter og kikerter (500-700 kcal, 30 g protein)

Kvelds: 4 Fiber Balance knekkebrød med kalkunpålegg (cirka 30 gram protein og 270 kcal) + eple, kiwi og bær

Spiser snacks for cirka 200-400 kcal daglig. 

Jeg er veldig aktiv. Går 10-15k steg daglig uten unntak, og trener hard cardio 3-4 ganger per uke. Lett styrke 2x per uke.

Tips? All hjelp mottas med takk❤️ 

Dette er masse karbohydrater i hvert måltid. Bytt ut med proteiner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.6.2026 den 6.22):

Forutsatt at det du oppgir av tall er rett så ligger du med det over 2000 kcal om dagen. Dvs vedlikeholdsmengde. Når man er mindre er behovet for kcal mindre. Jeg vil tippe du må legge deg på ca 1500 dagen for å oppnå målet

Anonymkode: 2cf72...686

Takk! Blir bare så sulten av kun 1500 kalorier om dagen. Løper også 1-3 mil flere ganger per uke, så ma ha nok energi også.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2026 den 11.06):

Takk! Blir bare så sulten av kun 1500 kalorier om dagen. Løper også 1-3 mil flere ganger per uke, så ma ha nok energi også.

Jeg blir veldig sulten av å trene mye. For meg fungerer det best å redusere trening når jeg skal ta av noen kilo. 
Det kan også være lurt å få flere av kaloriene fra proteiner framfor karbohydrater.

Anonymkode: f9a51...60c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2026 den 11.06):

Fra egen erfaring her og ikke fordi jeg er ekspert:

Høyintensitetskardio sammen med vektnedgang når du allerede er normalvektig er en vanskelig kombo. Du forbrenner mye karbs og trenger ditto med karbs for å holde energinivået oppe. 

Jeg ville bytta ut de fleste øktene med rolige: tur i tempo/med stigning så du ligger i fettforbrenningssonen hele tiden (altså sone 2). Kroppen forbrenner da fettet direkte uten å forsyne seg av karbohydratene du akkurat har spist og du tåler litt mer underskudd uten å føle deg slapp eller sulten hele tiden. 

Så kan du heller ta opp igjen de intensive øktene når du går over til vedlikehold. 

Jeg gikk fra 65-57 kg over en periode på fire måneder etter å ha vært stuck i over 2 år. Det var nesten umulig for meg å kutte i kaloriene før jeg kuttet aktiviteten. Legg merke til at jeg brukte samme tid på å være i aktivitet, bare gikk vesentlig ned i intensitet. Byttet ut rolige løpeturer med gåturer, byttet intervaller med trappemaskin. 

Anonymkode: b1d14...e0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...