Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skadet meg under jobb for en god stund siden, skaden ble godkjent som yrkesskade hos nav og går til behandling men ingenting har endret seg og sliter i hverdagen med gjøremål og smerter. Har kontaktet advokat for å kreve erstatning av arbeidsgivers forsikringsselskap, advokat mener at det ikke er noen tvil at jeg har krav på det. Noen som har vært igjennom samme prosedyre tidligere å vil si litt om det er verdt det eller bare slitsomt? Lenge varte din prosedyre? 

Ønsker bare svar fra de som har vært igjennom samme, ikke de som "sitter" på lovverket. 

Anonymkode: 14577...0ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig mener advokaten det. Han skal jo tjene penger på deg.

Vær kritisk. 

Anonymkode: 282f4...109

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Forsikringen dekket ikke noen ting da jeg nesten reiv av meg armen på jobb.

Hadde ulykken skjedd inne hadde dem dekket noe. Men ulykken skjedde utenfor porten,altså snakk om 10-20 cm/et lite skritt inn i bygget hadde det blitt utbetaling som evt kunne dekket vikar de mnd jeg var sykemeldt.   Så da måtte firma punge ut for opplæring av to nye samtidig med utgifter på meg som ikke var på jobb.

Anonymkode: c2fdd...fd5

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Selvfølgelig mener advokaten det. Han skal jo tjene penger på deg.

Vær kritisk. 

Anonymkode: 282f4...109

Ja, forstår det. Jeg kommer uansett ikke til å gå videre med dette hvis forsikring ikke dekker hans utgifter og det sa jeg klart ifra fra første sekund. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Forsikringen dekket ikke noen ting da jeg nesten reiv av meg armen på jobb.

Hadde ulykken skjedd inne hadde dem dekket noe. Men ulykken skjedde utenfor porten,altså snakk om 10-20 cm/et lite skritt inn i bygget hadde det blitt utbetaling som evt kunne dekket vikar de mnd jeg var sykemeldt.   Så da måtte firma punge ut for opplæring av to nye samtidig med utgifter på meg som ikke var på jobb.

Anonymkode: c2fdd...fd5

Skjønner, skjønner. Var voldsomt firkantet, du var nå uansett på jobb. I mitt tilfelle så falt jeg ut av lastebilen og landet på ryggen så den er ødelagt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2026 den 15.13):

Hei! Jeg skadet meg under jobb for en god stund siden, skaden ble godkjent som yrkesskade hos nav og går til behandling men ingenting har endret seg og sliter i hverdagen med gjøremål og smerter. Har kontaktet advokat for å kreve erstatning av arbeidsgivers forsikringsselskap, advokat mener at det ikke er noen tvil at jeg har krav på det. Noen som har vært igjennom samme prosedyre tidligere å vil si litt om det er verdt det eller bare slitsomt? Lenge varte din prosedyre? 

Ønsker bare svar fra de som har vært igjennom samme, ikke de som "sitter" på lovverket. 

Jeg har fått skadeerstatning.

Jeg opplevde ikke prosessen som spesielt vanskelig. Jeg hadde god medisinsk dokumentasjon, og forsikringsselskapet ba også om innsyn i journalene mine. Skaden ble meldt inn til forsikringsselskapet da den oppsto, men jeg søkte først om erstatning et par år senere. Tilstanden bør gjerne ha vart i 1–2 år før den regnes som kronisk.

Det tok omtrent en måned fra jeg sendte inn søknaden til erstatningen ble utbetalt. Jeg klagde på det første oppgjøret og fikk økt erstatningen noe. Jeg håndterte hele prosessen uten advokat. I ettertid snakket jeg med en venn som er advokat, og han mente at jeg sannsynligvis ikke ville fått et vesentlig bedre oppgjør ved å bruke juridisk bistand.

Hva anslår du den medisinske invaliditetsgraden til? At en yrkesskade er godkjent hos NAV betyr ikke nødvendigvis at man har rett til menerstatning. Som regel må den medisinske invaliditeten være over 15 % for å ha krav på menerstatning. Hvis det er en kompleks sak så ville jeg nok brukt advokat. Man kan også bruke velge å bruke advokat for å klage på erstatningen, men man burde selvsagt ha gjort bra forarbeide.

Det er denne tabellen som brukes for å fastsette invaliditetsgraden:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-03-01-622/delii#delii

Anonymkode: 1121d...b76

Skrevet

Jeg ville forresten undersøkt om forsikringsselskapet vil dekke utgifter (rimelige) til advokat. I yrkesskadesituasjoner er ikke det uvanlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har fått skadeerstatning.

Jeg opplevde ikke prosessen som spesielt vanskelig. Jeg hadde god medisinsk dokumentasjon, og forsikringsselskapet ba også om innsyn i journalene mine. Skaden ble meldt inn til forsikringsselskapet da den oppsto, men jeg søkte først om erstatning et par år senere. Tilstanden bør gjerne ha vart i 1–2 år før den regnes som kronisk.

Det tok omtrent en måned fra jeg sendte inn søknaden til erstatningen ble utbetalt. Jeg klagde på det første oppgjøret og fikk økt erstatningen noe. Jeg håndterte hele prosessen uten advokat. I ettertid snakket jeg med en venn som er advokat, og han mente at jeg sannsynligvis ikke ville fått et vesentlig bedre oppgjør ved å bruke juridisk bistand.

Hva anslår du den medisinske invaliditetsgraden til? At en yrkesskade er godkjent hos NAV betyr ikke nødvendigvis at man har rett til menerstatning. Som regel må den medisinske invaliditeten være over 15 % for å ha krav på menerstatning. Hvis det er en kompleks sak så ville jeg nok brukt advokat. Man kan også bruke velge å bruke advokat for å klage på erstatningen, men man burde selvsagt ha gjort bra forarbeide.

Det er denne tabellen som brukes for å fastsette invaliditetsgraden:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-03-01-622/delii#delii

Var heldig du da, ettersom du fikk det til såpass "lett" 

For min del, så har advokaten sagt at dette gjelder under bilansvarsloven så da stiller det seg helt andre regler. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg ville forresten undersøkt om forsikringsselskapet vil dekke utgifter (rimelige) til advokat. I yrkesskadesituasjoner er ikke det uvanlig.

Advokaten har sendt over til forsikringsselskapet om de dekker hans utgifter, så venter å høre. Hvis de ikke gjør det, må jeg avslutte for jeg har ikke den muligheten. Jeg ligger også over grensen til fri rettshjelp 🤷 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...