Eplejuice123 Skrevet 10. mai #1 Skrevet 10. mai Hei. Vi driver en stort melkebruk, nytt fjøs, utrolig mye jobb, 4 barn. Venter ny familiebil og jeg jobber nesten 100% utenom. Vår jente på 11 år ønsker seg hest. Vi har hatt hest her før, men nå har vi ikke tid,og så er DET DYRT med hest. Forsikring, dyrlege, hovslager osv. Hun gråter fordi 3 andre familier i klassen har fått seg hest . Hun er ikke moden eller erfaren nok til å ta stell selv, og ride ferdigheter er ikke veldig gode. Disse familiene har en tom låve stående og besteforeldre som bidrar. Skal jeg prioritere hest? 🐴 Må nevne at hun har mulighet til å være stalljente på en trivelig stall. Tenk på hvor mye hun lærer der! 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #2 Skrevet 10. mai Hun må jo lære å ri skikkelig først. Og forstå jobben. Det tar mange år. Og hvor mange jenter fyller vel ikke 16 og putselig vil ut med venner isteden? Vi har nå to hester på stallen hvor de ble kjøpt til døttre,men er nå 100% foreldres ansvar. Mødre som kan ri og kan hest, men de hadde ikke tenkt å eie og ha ansvar for en 100%. Vi har også ei jente som ble veldig redd da hesten stakk, og de har jobbet med dette i to år, få hun til å ri litt forsiktig igjen. Hun må tåle ulykker og. Anonymkode: 9f14d...204 5 1 6
AnonymBruker Skrevet 10. mai #3 Skrevet 10. mai Eplejuice123 skrev (6 minutter siden): Hei. Vi driver en stort melkebruk, nytt fjøs, utrolig mye jobb, 4 barn. Venter ny familiebil og jeg jobber nesten 100% utenom. Vår jente på 11 år ønsker seg hest. Vi har hatt hest her før, men nå har vi ikke tid,og så er DET DYRT med hest. Forsikring, dyrlege, hovslager osv. Hun gråter fordi 3 andre familier i klassen har fått seg hest . Hun er ikke moden eller erfaren nok til å ta stell selv, og ride ferdigheter er ikke veldig gode. Disse familiene har en tom låve stående og besteforeldre som bidrar. Skal jeg prioritere hest? 🐴 Må nevne at hun har mulighet til å være stalljente på en trivelig stall. Tenk på hvor mye hun lærer der! Jeg tenker jo ut fra hvordan jeg overlevde fint å være liten jente som ha så lyst på hest, men ikke fikk det som barn og nå lever helt fint med at det a ble noe hest den gang da. Så at siden du nevner at situasjonen er som den er med mangel på tid, ny familie bil er jo ikke gratis det heller spørs jo selvsagt om den er ferdig betalt eller ikke osv, ikke minst alderen og erfarings nivået til jenta. Så ville jeg nok ha satt foten ned i noen år til, i det minste og heller gå for å gi henne muligheten til å være stalljente, ta mer lærdom og muligens finne fôrhest der det er noen andre som eier, men jenta får lov å ri i bytte mot at hun hjelper til. Også kan dere jo se om tid, økonomi og hennes egen erfaring for å ta vare på en hest, ri selvstendig og fremdeles ønske om hest stemmer når hun har kommet seg litt ut i tenårene syns jeg. Anonymkode: 63474...221 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #4 Skrevet 10. mai Jeg tenker at man kjøper ikke hest hvis man egentlig ikke har overskudd eller økonomi til det, og hvertfall ikke når hun har en så god mulighet som stalljente. La henne starte som stalljente og samtidig være med på å spare til hest. Gi henne ev jobb hjemme hun kan putte på hestekontoen, si til familie at hun sparer til alle bursdager og jul, og ha et mål om å kjøpe hest etter konfirmasjonen. Da finner du ut om dette er en skikkelig drøm eller en 11-åring som vil ha det samme som venner. Anonymkode: 91498...432 11 1 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai #5 Skrevet 10. mai Jeg ville ha sagt nei og holdt fast på det til det passer bedre for dere og alle grunnene har du jo ramset opp. Anonymkode: 897aa...631 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #6 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker jo ut fra hvordan jeg overlevde fint å være liten jente som ha så lyst på hest, men ikke fikk det som barn og nå lever helt fint med at det a ble noe hest den gang da. Så at siden du nevner at situasjonen er som den er med mangel på tid, ny familie bil er jo ikke gratis det heller spørs jo selvsagt om den er ferdig betalt eller ikke osv, ikke minst alderen og erfarings nivået til jenta. Så ville jeg nok ha satt foten ned i noen år til, i det minste og heller gå for å gi henne muligheten til å være stalljente, ta mer lærdom og muligens finne fôrhest der det er noen andre som eier, men jenta får lov å ri i bytte mot at hun hjelper til. Også kan dere jo se om tid, økonomi og hennes egen erfaring for å ta vare på en hest, ri selvstendig og fremdeles ønske om hest stemmer når hun har kommet seg litt ut i tenårene syns jeg. Anonymkode: 63474...221 Gikk litt fort i svingene skulle stå «Hadde så lyst på hest» og «aldri fikk hest» Anonymkode: 63474...221
AnonymBruker Skrevet 10. mai #7 Skrevet 10. mai Erfaren hesteperson her. Jeg støtter alt som har blitt skrevet over. Og et svært viktig tilleggspoeng: man kan ikke ha én hest alene, under noen omstendigheter. Hvis dere likevel ender opp med å skaffe hest, er dere nødt til å leie stallplass på en stall med andre hester eller skaffe dere flere hester samtidig. Hester er svært krevende (og kostbare) dyr å følge opp på alle vis. Jeg hadde latt henne begynne på rideskole eller fått en fôrhest. Hun vet nok ikke helt hva hun ber dere om her. Anonymkode: 77e97...bcc 6 2 10
AnonymBruker Skrevet 10. mai #8 Skrevet 10. mai Har lite erfaring med hest, annet enn et familiemedlem som har det og hatt det omtrent hele livet. Og ja, det er sinnsykt dyrt og mye jobb. Jeg tenker det er viktig at barnet forstår mengden jobb og alt som må ofres om hun absolutt skal ha hest en dag. La jenta væte stalljente i iallefall 2-3 år først. Det er ikke bare en hobby, men en livsstil. Det er et enormt ansvat. Vanlig ungdomstid må ofres (ut med venner, russetid, fester etc.)... iallefall om det faktisk er jenta som skal ha hest og ikke foreldrene. Anonymkode: a7960...172 5
Mei88 Skrevet 10. mai #9 Skrevet 10. mai Ikke bare er det dyrt med 1 hest, men det er ikke lov å ha bare 1 hest stående på en gård, den skal ha en artsfrend å gå sammen med 2 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai #10 Skrevet 10. mai Man kan ikke få alt man ønsker,og hvorfor ikke lære henne og spare selv.Enn at du skal prioritere det.Høres ut som du har nok arbeid😊 Anonymkode: 7091c...1a5 5
Eplejuice123 Skrevet 10. mai Forfatter #11 Skrevet 10. mai Mei88 skrev (1 minutt siden): Ikke bare er det dyrt med 1 hest, men det er ikke lov å ha bare 1 hest stående på en gård, den skal ha en artsfrend å gå sammen med Det vet jeg 👍 ts 1
elisabeth30 Skrevet 10. mai #12 Skrevet 10. mai Eplejuice123 skrev (22 minutter siden): Hei. Vi driver en stort melkebruk, nytt fjøs, utrolig mye jobb, 4 barn. Venter ny familiebil og jeg jobber nesten 100% utenom. Vår jente på 11 år ønsker seg hest. Vi har hatt hest her før, men nå har vi ikke tid,og så er DET DYRT med hest. Forsikring, dyrlege, hovslager osv. Hun gråter fordi 3 andre familier i klassen har fått seg hest . Hun er ikke moden eller erfaren nok til å ta stell selv, og ride ferdigheter er ikke veldig gode. Disse familiene har en tom låve stående og besteforeldre som bidrar. Skal jeg prioritere hest? 🐴 Må nevne at hun har mulighet til å være stalljente på en trivelig stall. Tenk på hvor mye hun lærer der! Nei. Ikke bare tar det mye tid og det er veldig dyrt. Det er også mye ansvar.
AnonymBruker Skrevet 10. mai #13 Skrevet 10. mai Selvsagt skal du ikke prioritere hest i dette tilfellet. Jeg synes godt du skal legge tilrette for at hun er i hestemiljøet med å være stalljente, kanskje ta ridetimer, kurs og rideleir etterhvert men ikke kjøpe og eie hest på nåværende tidspunkt. Kanskje kan hun ha del eller helfôr om noen år og så kan innkjøp vurderes når hun viser at interessen og evnene modnes. Det innebærer også at hun må lære å prioritere hesten selv både økonomisk og praktisk. Anonymkode: cae5a...335 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #14 Skrevet 10. mai Du sier det jo selv, du har egentlig ikke tid eller ressurser til det per nå, og jentungen kan ikke hest godt nok enda. La henne jobbe litt som stalljente, eventuelt få ha fôrhest noen år, fortsette med ridetimer, så kanskje om 3-4 år passer det bedre med hest? Anonymkode: d4715...c88 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #15 Skrevet 10. mai Hadde aldri kjøpt hest til en 11 åring kun fordi hun vil ha det. Her vil det jo være dere voksne som må ta kostnad og tid, så frem til dere selv vil ha det hadde det helt klart blitt nei. Anonymkode: 957d9...904 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #16 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Gikk litt fort i svingene skulle stå «Hadde så lyst på hest» og «aldri fikk hest» Anonymkode: 63474...221 Er frekt og ville ha hest. Er så jævla dyrt så da bør man være milionær. Anonymkode: 50301...5a0
AnonymBruker Skrevet 10. mai #17 Skrevet 10. mai Eplejuice123 skrev (55 minutter siden): Hei. Vi driver en stort melkebruk, nytt fjøs, utrolig mye jobb, 4 barn. Venter ny familiebil og jeg jobber nesten 100% utenom. Vår jente på 11 år ønsker seg hest. Vi har hatt hest her før, men nå har vi ikke tid,og så er DET DYRT med hest. Forsikring, dyrlege, hovslager osv. Hun gråter fordi 3 andre familier i klassen har fått seg hest . Hun er ikke moden eller erfaren nok til å ta stell selv, og ride ferdigheter er ikke veldig gode. Disse familiene har en tom låve stående og besteforeldre som bidrar. Skal jeg prioritere hest? 🐴 Må nevne at hun har mulighet til å være stalljente på en trivelig stall. Tenk på hvor mye hun lærer der! Så dere har mulighet til gratis oppstalling til hesten? Jeg hadde gjort det, og sett på det som en fin ting å bånde med barnet på. Men jeg snakker utifra meg selv her, jeg fikk hest som 11 åring og det har vært min lidenskap hele livet , jeg lært fort om ansvar og hva det innebar å ha hest, jeg hadde 100% alene ansvar for den hesten. Anonymkode: a1ac5...b86 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #18 Skrevet 10. mai Eplejuice123 skrev (3 timer siden): 3 andre familier i klassen har fått seg hest . De eneste 11-åringene jeg kjenner som har egen hest (og det faktisk går bra, både med tanke på dyrevelferd, sikkerhet og alt annet), har foreldre som også har hest. Disse foreldrene har selv et brennende engasjement og stor glede av å inkludere barna i hobbyen sin hver dag. Da blir jo historien en helt annen. Mulig dette er tilfellet for de i klassen? Anonymkode: 77e97...bcc 3 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai #19 Skrevet 10. mai Eplejuice123 skrev (3 timer siden): Vår jente på 11 år ønsker seg hest. Vi har hatt hest her før, men nå har vi ikke tid,og så er DET DYRT med hest. Forsikring, dyrlege, hovslager osv. Hun gråter fordi 3 andre familier i klassen har fått seg hest . Hun er ikke moden eller erfaren nok til å ta stell selv, og ride ferdigheter er ikke veldig gode. Du sier det selv: Jenta kan ikke ha egen hest. Dere voksne har ikke tid og det er dyrt med hest. Anonymkode: 0a36e...d2a 3 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå