Gå til innhold

Kattungen vil leke i dokassa

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kattungen hoppe og spretter inni dokassa, vrir seg rundt, graver og styrer. Jeg er nøye med å tømme den, det blir litt mindre spennende da, men i dag var hun helt vill. 
Hoppet inn, la seg på siden, strakk seg godt ut og krafset og gravde.

Plutselig satt hun seg opp og dro bakenden gjennom sanden, før hun hoppet ut og gjentok øvelsen på matta utenfor kassa. Hun etterlot en lang stripe avføring, og jeg så hun hadde to klumper til med bæsj og kattesand bak. Fikk tak i henne og fjernet alt, men hun virket fortsatt giret, ville labbe oppi bæsjen, og hoppe ut og inn av kassa som en tulling.

Hvordan håndterer jeg dette? Hun har vært så renslig frem til nå. Hun er 15 uker, og i de 3-4 ukene vi har hatt henne har hun vært rolig og trygg fra dag 1. I går begynte hun plutselig og kna og sutte på pleddet hun sov på, hun malte høyt samtidig så jeg tenkte det var trivsel. Men i sammenheng med denne dobesettelsen lurer jeg på om det er noe annet på gang.

Det har ikke skjedd noe utrygt her hjemme, vi er en rolig husholdning uten barn og jeg er hjemmeværende, så hun etterlates ikke alene. 

Anonymkode: 3290f...7fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at hun aldri tatt fra moren for tidlig, og at oppførselen hennes er et utrykk for det.

Anonymkode: df576...5f1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at hun aldri tatt fra moren for tidlig, og at oppførselen hennes er et utrykk for det.

Anonymkode: df576...5f1

Hun var tolv uker, jeg fikk bilder hele veien, og moren hadde fra uken før begynt å bli utålmodig med ungene når de ville die. Har ikke inntrykk av dårlig sosialisering, tvert i mot. Da ville hun vel ikke vært lugn fra start? 

ts

• Liker 1
Skrevet

Burde ha vært venta noen uker før hun blei fjerna fra mor. Folk som selger/gir bort kattunger bør lese seg opp på kattunger.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som hun både ble skilt fra moren for tidlig (mangler læring) og at hun trenger en ormekur. 

Anonymkode: b5a2b...460

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke 12 uker som er praksis? Veterinær har bekreftet alder, vaksiner og ormekurer.

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det ikke 12 uker som er praksis? Veterinær har bekreftet alder, vaksiner og ormekurer.

ts

Mattilsynet sier minimum 12 uker. Det betyr ikke at dette er lenge nok for alle katter da det er store individuelle forskjeller. Er det rasekatt? Noen av rasekattene, særlig de med litt størrelse, trenger flere ekstra uker sammen med mor for å lære alt de trenger.

Ormekur trengs å følges opp, og ofte ganske hyppig når de er små. Dette er også litt individuelt. Hun kan ha blitt smittet igjen etter at hun fikk ormekur forrige gang, så hadde absolutt sjekket dette ut.

• Liker 3
Skrevet

Her er AI sin input på innlegget:

Det du beskriver høres ikke nødvendigvis bekymringsfullt ut for en kattunge på 15 uker — mye av dette kan faktisk passe ganske godt med normal utvikling og økt trygghet i nytt hjem.

Sutting og knaing på pledd:

Dette er ganske vanlig hos unge katter, særlig når de er avslappet eller søker trøst.

Det kan være sterkere hos kattunger som ble tatt tidlig fra mor, men også katter som ble værende lenge hos mor gjør det.

Knaing er ofte et tegn på trygghet og velvære.

Hvis hun maler, virker rolig og søker kos samtidig, er det som regel ufarlig.

“Vill lek” i dokassa:

Mange kattunger får plutselige energirush (“zoomies”), og noen elsker å grave, hoppe og herje i kassa.

Rundt 3–5 måneders alder blir mange mer aktive, modige og utforskende.

At dette kommer etter tre uker hos dere kan også tyde på at hun nå føler seg hjemme nok til å slippe seg løs fullt.

Det jeg ville sett etter som mulige faresignaler er heller:

tydelig stress eller panikk

gjentatt aggressiv biting uten lekpreg

tvangspreget sutting som varer lenge og er vanskelig å avlede

urinering utenfor kassa

dårlig appetitt eller endret søvn

plutselig skyhet eller tilbaketrekning

Slik du beskriver henne ellers — trygg i fanget, sover godt, god appetitt, sosial og avslappet kroppsspråk — høres det egentlig ut som en kattunge som trives og begynner å vise mer personlighet.

Dokasseleken kan dere gjerne styre litt hvis den blir voldsom:

ha ekstra lekestunder før leggetid

bruk fiskestang/leker som får ut jaktinstinkt

prøv litt dypere eller annen type sand hvis hun virker veldig fascinert av selve underlaget

ha et “grave-alternativ”, f.eks. en pappeske med papir eller et teppe hun får herje i

Sutting på pledd trenger man ofte ikke stoppe med mindre hun:

svelger stoff

blir veldig opphengt i det

blir stresset når hun ikke får gjøre det

Jeg vet at ikke AI alltid har fasit, men hun viser ingen tegn til stress ellers, heller motsatt. Ligger gjerne på ryggen og sover, er avslappet og nysgjerrig.

Hvis hun ble tatt for tidlig bort fra mor (hun var 12 uker) så får jeg ikke reversert det, men det er kanskje ting jeg kan gjøre for å trygge henne ytterligere?

ts

• Liker 1
Skrevet

Det er vel 12-14 uker man sier nå.

At hun drar rumpa bortover kan tyde på at hun trenger ormekur. Går an å ta en telefon til dyrlege og høre om hun bør få en til.

Kattunger får stadig noen raptuser og det kan også skje i kassa, det trenger ikke bli noe stort problem. Det er bare å fortsette slik du gjør. Holde øye med ting, vaske godt etter henne og være tålmodig. ❤️ Du sier hun bor i et rolig og trygt miljø, det er kjempebra.

Anonymkode: 22e41...284

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Ormekur.

Anonymkode: 19e10...eb3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel 12-14 uker man sier nå.

At hun drar rumpa bortover kan tyde på at hun trenger ormekur. Går an å ta en telefon til dyrlege og høre om hun bør få en til.

Kattunger får stadig noen raptuser og det kan også skje i kassa, det trenger ikke bli noe stort problem. Det er bare å fortsette slik du gjør. Holde øye med ting, vaske godt etter henne og være tålmodig. ❤️ Du sier hun bor i et rolig og trygt miljø, det er kjempebra.

Anonymkode: 22e41...284

Vi har time hos dyrlegen i morgen, til vaksine nr 3. Da kan hun kanskje få ormekur samtidig. 
Siden moren hadde begynt å dytte vekk ungene når de ville spise trodde jeg det var et godt tegn på riktig utvikling. Men hun har uansett et trygt hjem her, hun har lært seg rutinene våre og har såvidt jeg kan se et veldig happy kroppsspråk. Skal bli godt med en ekstra sjekk hos dyrlegen i morgen. Takk for hyggelig svar :hjerte: 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.5.2026 den 12.46):

ts

12 uker er gammel praksis. Nå anbefales det at kattungene ikke blir tatt fra mor før de er minimum 14 uker. Fra og med januar 2023 endret norsk rasekatt riksforbund kravet om at kattungene måtte være 12 uker før de ble tatt fra moren til 14 uker, men  huskatter har ikke det samme vernet og siden folk ikke  leser seg litt opp før de går til anskaffelse av en katt blir dessverre den gamle aldersgrensen altfor ofte praktisert.

Anonymkode: 3f3de...dd2

• Liker 3
Skrevet
Jif skrev (På 10.5.2026 den 12.31):

Burde ha vært venta noen uker før hun blei fjerna fra mor. Folk som selger/gir bort kattunger bør lese seg opp på kattunger.

AnonymBruker skrev (På 10.5.2026 den 12.39):

Høres ut som hun både ble skilt fra moren for tidlig (mangler læring) og at hun trenger en ormekur. 

12 uker er helt innafor og anbefalt, så TS har gjort alt riktig.

Tenker det bare er en fase hun skal igjennom. Hun leker og har det gøy, og akkurat nå er det dette hun finner mest spennende. 😂 Neste runde er klatring i gardiner osv. 

Anonymkode: 3782f...e44

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tenker det bare er en fase hun skal igjennom. Hun leker og har det gøy, og akkurat nå er det dette hun finner mest spennende. 😂 Neste runde er klatring i gardiner osv. 

Nei det er ikke lenger anbefalt. 

Anonymkode: 3f3de...dd2

Skrevet

Har du byttet til en ny type sand? Har du sand med lukt? Sand med lukt kan være så sterkt for kattunger, at de velger å gå på do et annet sted. 

Anonymkode: e85db...5d6

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er en grunn til at NRR opererer med 14 uker. Jeg mener fortsatt at eier av kattemor burde ha venta. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...