Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg flyttet til en ny by for å studere i fjor høst, og ble raskt godt kjent med to i klassen. Vi bor hver for oss nå, men de er mye hos meg i helgene. 
Jeg er litt eldre enn dem. 
Studiet går videre i utlandet til neste år, og da er det normalt at folk i klassen gjerne leier noe sammen. Vi har også snakket en del om dette, og tenkt på hvilken type bolig vi kunne tenkt oss. 

De har ikke bodd alene tidligere, men jeg har både hatt samboer og bodd alene i noen år. Og jeg trives utrolig godt alene, og er av typen som trenger å lade batteriene etter å ha vært sosial over tid. 

De siste par månedene har jeg egentlig bestemt meg for at jeg vil bo alene når vi flytter utenlands. Dette handler nok først og fremst om at jeg trenger tid alene, og jeg trives godt i eget selskap (jeg klarer nok ikke slappe like godt av når jeg er rundt andre). Jeg har også allerede begynt å irritere meg over ting, spesielt den yngste, som ikke rydder etter seg. Tallerkener står igjen på stuebordet, tomme brusbokser overalt, pålegg blir liggende på benken i mange timer og hun er det man kan kalle litt bortskjemt (hun vil gjerne ha viljen sin på matvalg, hva vi skal se på tv, hva vi skal gjøre, osv.).
Det som er kanskje den viktigste grunnen er at jeg ikke får lest på studiene så mye når de er på besøk. 

Jeg trives veldig godt med de som venner, og vi finner på mye gøy sammen, men jeg tror at det vennskapet vi har ikke kommer til å vare hvis vi skal bo sammen fast. 

Nå snakker spesielt den ene (yngste) en del om at vi skal flytte sammen, og hva vi skal finne på osv. Og jeg sitter meg en klump i magen, siden jeg ikke vet hvordan jeg skal si at jeg vil bo alene uten å ødelegge vennskapet eller såre dem. Jeg er jo også redd for at jeg blir veldig utenfor hvis de skal bo sammen, og jeg bo alene, men jeg ser ingen annen mulighet. 

Det viktigste for meg er å beholde min mentale helse og gjennomføre studiet, men samtidig vil jeg selvfølgelig beholde det vennskapet vi har. 
Jeg har også en del andre hobbyer som gjør at jeg har mye sosial omgang med andre utenfor universitetet, men det har ikke de. 

Jeg høres kanskje ut som en sur gammel dame, men jeg kjenner meg selv såpass godt at det her er nok den beste løsningen for meg. Økonomisk har det ikke noe å si for meg om jeg bor alene, da jeg har leieinntekt fra hus hjemme og det er billige leiepriser der vi skal bo. 

Så, spørsmålet mitt er hvordan jeg skal si dette på best mulig måte uten å bli venneløs? Det føles enklere å si det til en og en, men vet ikke om det heller blir riktig? 
Tar gjerne i mot alle tips, og erfaringer om noen har! 

Takker på forhånd! 

Anonymkode: a7eb8...1f9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må dere til samme land da?

Anonymkode: ff925...9e8

AnonymBruker
Skrevet

"Hei! Jeg har fått allerede ordnet en leilighet, og det er ikke plass til flere der. Men vi sees jo uansett masse hele tiden på skolen og sightseeing og fest, så det går bra! Har dere sett etter steder å bo i samme området eller hvor har dere lyst til å bo?"

Anonymkode: 6a7e6...2c9

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta høyde for at du kan ende opp utestengt eller føle deg utestengt hvis ikke du klarer å legge dette frem på riktig måte. Her må du være forsiktig og trø varsomt. 

Anonymkode: d725c...08c

AnonymBruker
Skrevet

Si det så fort som mulig uten å gjør en stor sak av det. Det er jo bare å si det som du er, at du gleder deg til å studere med dem, og finne på masse gøy sammen, men at du ønsker å bo alene. Så kan jo de to leie noe sammen om de ønsker det. 

Anonymkode: f14f6...6bc

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Si det per melding så fort som mulig.

Anonymkode: f6f19...058

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker også at her må du si fra så fort som mulig så de kan planlegge annerledes.

Jeg tenker det er viktig å være ærlig her. Ikke at du irriterer deg over deres uvaner, men at du er en person som trenger alenetid for å lade opp. 

Jeg er også introvert og jeg er ærlig med mine venner om at jeg trenger mye alenetid og at jeg derfor ikke er med på alle sosiale ting som de er med på. 

Anonymkode: d8bf8...64c

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel bare å si at du har tenkt og du ønsker å leie noe alene, at du så klart vil at dere kan henge sammen hos dem og hos deg, men du trenger et eget krypinn. Å bo sammen med venner er ikke for alle, uten at det har noe med de andre å gjøre. 

Anonymkode: 2b8ec...5ac

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang utveksling snakker vi? Det kan være lurt å bo med noen både sosialt og økonomisk og for trygghet. Så lenge dere har eget soverom og det ikke er altfor lenge klarer du det sikkert. Dere trenger jo ikke være sammen 24/7 selv om dere bor sammen. Mye tid går til skole, noe til å farte rundt og bli kjent. Tror du gjør deg selv en bjørnetjenste ved å trekke deg fra planer nå.

Anonymkode: 67edb...a73

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare si det som det er.

»Trenger mye alenetid, så jeg tenkte bo alene». 

Anonymkode: 8e294...826

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min umiddelbare tanke er at på utveksling ville jeg bodd i studentbolig for å bli kjent med flere fra andre land. Jeg ville ikke bodd med vennene mine fra studiestedet. Nå ville ikke jeg tatt utveksling et sted jeg kjente noen fra før, så mine råd passer sannsynligvis ikke for deg. Har du råd til å bo alene? Kollektiv er ofte en nødvendighet som student. Men jeg ville enten bodd i studentbolig eller funnet et kollektiv med studenter fra det landet jeg hadde utveksling i. 

Anonymkode: ee1e1...cbc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare sagt det så fort som mulig, og uten å utbrodere. Si at du trenger alenetid for å lade batteriene og du har bestemt deg for å bo alene.

Anonymkode: 5fb4c...d43

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge varer denne utvekslingen? Jeg tror jeg hadde bitt tennerne sammen og presset meg gjennom det hvis jeg var deg, så fremst det ikke er snakk om flere år. Funnet en eller annen måte å godta rotet og det som er, ved å minne meg selv på at det er veldig midlertidig og at det ikke har noen innvirkning på livet på sikt.

Anonymkode: 2df59...b73

AnonymBruker
Skrevet

Si du trenger å bo alene for å lade batteriene. At du blir sliten av å være rundt folk mye. Da er det liksom alle og ikke spesifikt de.

Anonymkode: a8d4d...a02

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Slå en hvit og si at du får sponset deler av leiligheten sånn at du kan ha plass til gjester som har sagt de vil komme på besøk (betyr ikke noe om de har tenkt å sove på stua eller hva, trenger ikke være stort), så derfor må du leie alene. 

Anonymkode: 969cc...c7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor lenge varer denne utvekslingen? Jeg tror jeg hadde bitt tennerne sammen og presset meg gjennom det hvis jeg var deg, så fremst det ikke er snakk om flere år. Funnet en eller annen måte å godta rotet og det som er, ved å minne meg selv på at det er veldig midlertidig og at det ikke har noen innvirkning på livet på sikt.

Anonymkode: 2df59...b73

Hvorfor det, egentlig? Hvorfor skal TS bite tennene sammen og presse seg gjennom det? Finne en måte å godta rotet? Hva får hun ut av det?

Jeg er særdeles flink til å sette sunne grenser for meg selv og det har fungert ypperlig i over 40 år. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor man skal gå inn i noe man ikke ønsker, og det med øynene åpne.

Altfor mange martyrer her inne!

Anonymkode: 5fb4c...d43

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg gikk master som innebar utenlandsopphold. Kun over noen uker, heldigvis. Men jeg er vel ti år eldre enn de andre på studiet, mann ig har barn og full jobb i flere år. Så er rett og slett i en annen livssituasjon. De andre var blakke og bodde billigst mulig sammen. Jeg leide en egen leilighet med god plass for å kunne slappe av mellom de intensive dagene med studier. De andre studentene var veldig hyggelige og fine folk. Men det ble jo drama med både flørting mellom enkelte, siden flere var single, vanskelig dynamikk mellom enkelte som bodde sammen, noen som følte seg utestengt osv. Studentene som bodde sammen kjøpte også utrolig kjip mat, billigste sort. Og hadde heller ikke lært å lage mat enda. Så de serverte f.eks felles pasta med tunfisk og ketchup… som alle spiste fornøyd og skrøt over. Jeg er vant til å spise godt og sunt, reiser en del på jobb og sover da på hotell. Er likevel avhengig av å ha ro rundt meg for å slappe av. Bare det å ha eget toalett og ingen som sitter utenfor døren liksom.. og å kunne gå i håndkleet fra dusj til soverom, uten å måtte gå forbi et gjeng. Eller høre andre snorke, skravle osv når en ønsker å sove. Nei, jeg skjønner deg meget godt. Ville absolutt også valgt å bo alene om du har mulighet til det. Det er jo bare å være ærlig på at du trenger alenetid og du må lade deg for å ha sosial kapasitet for å henge med folk. Det er helt normalt. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...