AnonymBruker Skrevet 9. mai #1 Skrevet 9. mai Jeg må få opp ferritin men det går bare ikke. Tatt jern en evighet. Tips? Anonymkode: c2092...690
AnonymBruker Skrevet 9. mai #2 Skrevet 9. mai Ta det med fastlege og/eller apotek, her inne kan man ikke diskutere mengder. Anonymkode: 3b0d7...142 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #3 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ta det med fastlege og/eller apotek, her inne kan man ikke diskutere mengder. Anonymkode: 3b0d7...142 Hadde fastlegen fikset dette har jeg ikke spurt. Han sier ta dobbelt dose jern og spis leverpostei, jeg gjør det Anonymkode: c2092...690
FrkSolsikke Skrevet 9. mai #4 Skrevet 9. mai du drikker appelsinjuice til når du tar jerntilskuddet? (da tar kroppen mye lettere opp jern) Spis Rødbeter? Spinat? Mer rødt kjøtt til middag? 😀 har ingen bedre forslag, beklager 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #5 Skrevet 9. mai Mye rødt kjøtt, sammen med paprika (har mye c-vit). Leverpostei. Om verken en kost rik på jern eller oralt tilskudd hjelper, så kan du be legen om intravenøst jern. En bolus dose og siden kan du kanskje klare å vedlikeholde nivåene med oralt jern Anonymkode: ad1a1...6f7
AnonymBruker Skrevet 9. mai #6 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg må få opp ferritin men det går bare ikke. Tatt jern en evighet. Tips? Anonymkode: c2092...690 Kutt ut kaffe/te/energidrikk. Det hemmer opptaket av jern. Hvor lenge har du tatt ferritin og hvor mye? Det tar ganske lang tid å få opp ferritinnivåene hvis de er for lave, men det er nesten umulig for kvinner å få for høyt nivå, så du kan like gjerne gå fast på tilskudd hvis du sliter med tilbakevendende lave ferritin-nivåer. Anonymkode: ff681...066
AnonymBruker Skrevet 9. mai #7 Skrevet 9. mai Gå til en annen lege og finn ut hvorfor du ikke tar opp jern. Har å ei som jeg må ta med privat for mange fastleger er litt vel slappe. Anonymkode: 57fec...255
AnonymBruker Skrevet 10. mai #8 Skrevet 10. mai Ta annenhver dag. Det kan hjelpe på opptaket. Anonymkode: 736b1...14c
AnonymBruker Skrevet 10. mai #9 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hadde fastlegen fikset dette har jeg ikke spurt. Han sier ta dobbelt dose jern og spis leverpostei, jeg gjør det Anonymkode: c2092...690 Hvor mange ganger har du vært hos fastlegen med dette? Jeg spør fordi det er veldig mange som tror at når de har vært hos fastlegen en gang og problemet ikke er fikset så er det ikke mer å gjøre. Men det er meningen at du skal gå tilbake og si hallo, det du foreslo virket ikke og jeg er fremdeles dårlig. Anonymkode: 78c40...7cf 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai #10 Skrevet 10. mai Ble henvist til å få intravenøst, når verdier ikke økte Anonymkode: 6012d...168 1
AprilLudgate Skrevet 10. mai #11 Skrevet 10. mai Har holdt på med det samme ørten ganger. Du kan be om henvisning til infusjon, men endel får avslag.
AnonymBruker Skrevet 10. mai #12 Skrevet 10. mai Har du lest deg opp på hcordan å ta jern? 😊 Vi hadde barn som gikk på stor dose over år, men ingen fortalte oss at det bl.a. ikke skulle tas med brød (ends vi sa at vi hadde dråpene på brødskiver) 😅 Følte meg ganske dum da jeg fant det ut, men det hjalp etter det... Anonymkode: 19e59...9be
AnonymBruker Skrevet 10. mai #13 Skrevet 10. mai Hvilke symptomer plages du med? Eller er problemet bare at tallet på ferritin-blodprøven er for lavt, uten at du merker noe spesielt til det? Anonymkode: 901f8...67b
AnonymBruker Skrevet 10. mai #14 Skrevet 10. mai Kalsium hemmer også jernopptak. Jerntabletter bør taes på tom mage, med et glass appelsinjuice og da bare annenhver dag for best opptak. Du kan ta to tabletter annenhver dag og få bedre resultater enn å ta en hver dag. Snakk gjerne med legen for å bekrefte det jeg sier. Anonymkode: d260f...5de
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå