Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser noen fjerner ugress og legger på ny jord rundt hekken hver vår. Er dette vanlig og nødvendig? Jeg ser jo andre som har gressplen mellom bare. 

Selv har jeg ikke hekk, men vurderer det. Jeg trodde egentlig man bare trenger å formklippe den av og til, eller bare la den vokse. 

Hva kreves egentlig, og hvor mye av det gidder du, og hvilken hekk har du?

Hvis det blir mye arbeid så kanskje jeg lar være.

Anonymkode: 66b28...f07

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo hva slags hekk du har, hva den trenger. Alle planter blir finere med godt stell. Vi har bøkehekk, som gjødsles i april og klippes i juni. Vi bruker ikke bark fordi jeg ikke liker det, men jeg luker lett og holder det greit gjennom sesongen. Kan også legge på kompost eller ny jord av og til. I tillegg har vi gravd ned dryppslange slik at den får vann i veldig tørre perioder.

En tujahekk er vel de som trenger hyppigst stell for ikke å bli brune, både beskjæring og næring.

Anonymkode: 75eb2...903

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tujahekk som står i solsteiken hele sesongen. Har derfor kjøpt svetteslange til den (så den får vann litt og litt hele sesongen). Den står litt dumt til så er nødvendig (alt annet vann renner bare vekk). I tillegg gjødsler vi to ganger i året (1xkugjødsekskompost, 1x helgjødsel). Hekken trimmes også en gang hver sesong. Så er litt jobb ja! Men mye heller det enn et gjerde som må males hvert 3.-4. År 🫣. Vi bor på Vestlandet så er helt umulig å få både klargjort for maling + få på to strøk før sesongen er over med små barn og livet ellers 🤣🤣 Hadde nok valgt en annen hekk om vi skulle valgt selv, men praktisk at den blir så høy og fin 🥰

Anonymkode: 8ae74...430

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde tuja var lite jobb med. Naboen borti gaten har en, har aldri sett det er gjort noe med den, verken klipping, luking eller vanning. Den er ikke tett da, kanskje de har plantet med for stort mellomrom.

Likegreit at jeg ikke kjøpte tuja fordi jeg tror det er lettvint da..

AnonymBruker
Skrevet

hekk greid seg sjøl. Men klipp den NED!

Anonymkode: 7188e...1c9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

hekk greid seg sjøl. Men klipp den NED!

Når burde den klippes? Hvilken måned? 

Anonymkode: 20b1e...89c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kommer an på hekken. 

Har du hekk langs vei må den holdes ved like så den ikke er fare for trafikk og eller gående. Insekter spesielt edderkopper elsker Thuja hekk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg klipper den ned ca i midten av juni

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken hekk har dere som svarer da?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har flere hekker på tomten og synes ikke det er mye jobb. Klipper bare 1-2 ganger i sesongen. Når de skal klippes kommer litt an på hva slags hekk. Dersom du har noe som blomstrer (f.eks syrin) kan denne kun klippes rett etter blomstring, om du klipper senere mister du neste års blomstring. Jeg gjødsler ikke mine, ei heller vanner men disse er gamle og veletablerte. En ny hekk bør vannes jevnlig de første to sesongene ca, frem til den er godt etablert. 

Anonymkode: 60de5...32c

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...