AnonymBruker Skrevet 9. mai #1 Skrevet 9. mai HJELP! Hei! Beklager veldig langt innlegg.. Er det noen som kan ha nyttige innspill? Jeg er gravid med mitt femte barn, de yngste er tvillinger på ett år. I begynnelsen av april i fjor fikk jeg store smerter i ryggen. Ble hentet av ambulanse helt ute av stand til å røre meg. Legen sier ikke annet enn at dette kommer til å gjøre vondt, lenge! Ok, fikk noe smertestillende til jeg har vært hos fastlege for smertelindring. Fastlege sier det sikkert er aldersslitasje(?). Smertestillende trenger jeg visst heller ikke. Jeg har vært hos fysioterapeut som ikke turde røre meg. Sendte meg til manuellterapeut som sier det er uten tvil prolaps. Han skrev til legen min om sine funn og beskriver da et helt uholdbart smertebilde. Her har jeg da akkurat blitt gravid(utrolig nok). Jeg greier nesten ikke å gå, og har nå bodd på sofaen med uutholdelige smerter i over et år. Det gjør så vondt at jeg hyler og skjelver og gisper hver gang jeg må bevege hofteledd. Det beinet som gjør vondt begynner å prikke enormt hver gang jeg rører meg. Så hardt at det gjør vondt. Jeg har byttet fastlege, som mener en manuellterapeut ikke er en lege, og at det sikkert bare er en betennelse i hofteledd. Satte kortison, ingen bedring. Jeg får ikke MR fordi de uansett ikke kan gjøre noe for en gravid dame. Men.. Jeg skal jo på et vis føde dette barnet! Jeg kan også kun ligge på ryggen, siden er uutholdelig. Jeg nærmer meg et punkt i svangerskapet at det er farlig å ligge på ryggen. Det gjør så vondt at jeg knapt kan røre meg, og mannen min må hente ALT jeg trenger til bleieskift, smøre mat, drikke.. Jeg går kun det jeg må(på do og sitte i dusjen). Har ikke vært på butikken eller besøk på over et år. Jeg er krokete som en hundreåring og greier ikke å stå oppreist. Jeg har gått tom for ideer. Fødselslege hadde heller ikke noe å komme med. Vi er desperate! Jeg har fått utskrevet panodil, hjelper selvfølgelig ikke. Ingen av legene(4) jeg har vært hos, har undersøkt meg skikkelig. Jeg skal snart ta vare på en baby i tillegg.. Skrekken er altså å vente på MR etter fødselen, og da vente 6 mnd på operasjon?? Uten 'ekte' diagnose kommer jeg INGEN vei noen steder🤦♀️ Jeg har også bedt jordmødrene på helsestasjonen her om hjelp, men ingen hadde vært borti noe lignende. Anonymkode: 1a0ae...1b5 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai #2 Skrevet 9. mai Skjønner ikke helt valget ditt om å beholde barnet jeg, dette går jo utover alle, mest av alt deg men det påvirker jo alle barna du har valgt å få fra før når du nærmest er invalid og vil være dette i lang tid framover... Regner jo med noe er blitt ødelagt under siste graviditet, svangerskap tar på kroppen og gå med tvillinger er hardere. Av og til tar det tid før det viser seg, men det kan jo og være noe som ikke har sammenheng med svangerskap og. Men hvis du aldri har hatt problemer med noe før så er det jo rart at dette dukker opp nå... Hvor langt på vei er du egentlig? Kan du gå for keisersnitt siden du allerede er nærmest invalid? Tenker at en ordinær fødsel kan ødelegge noe mer, vi vet jo ikke hva som feiler deg og hva du risikerer ved dette her. Anonymkode: d1d55...dfb 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #3 Skrevet 9. mai Hvorfor mener du at du evnt må vente 6 mnd på operasjon? De fleste prolapser blir ikke operert. Det viktigste er opptrening. Anonymkode: 9b251...4d1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #4 Skrevet 9. mai Uff, det der høres helt forferdelig ut! Men du må få tatt mr så snart barnet er født. Ville vurdert å gå privat for å unngå ventetiden. jeg ble operert for prolaps for et par år siden, det var helt utrolig - smertefri på noen timer! Men klarer du å føde da? Du må nesten søke om keisersnitt! jeg hadde ikke klart en fødsel oppå de smertene jeg allerede hadde, som egentlig var som å føde.. Anonymkode: aeff4...717
AnonymBruker Skrevet 9. mai #5 Skrevet 9. mai Kjære meg, dette hørtes jo (sorry språket) helt forjævlig ut. Du må ikke gi deg, dette er jo ikke holdbart. Jeg ville ha tatt kontakt med en ny fysioterapeut, i håp om at de kan hjelpe deg med trening fremover. Anonymkode: 7e2b2...760
AnonymBruker Skrevet 9. mai #6 Skrevet 9. mai Jeg hadde prolaps da jeg var gravid og gikk til en fantastisk kiropraktor i Sandnes som tidligere hadde jobbet på Bekken og barn. Hun hadde en spesiell benk som gjorde at hun kunne tøye ut ryggen min mens jeg lå på magen på en stor gravidpute. Hun anbefalte meg også å skaffe en massasjepute slik at jeg kunne jobbe mye med musklene hjemme mellom behandlingene så det burde du også skaffe deg. Jeg var overrasket over hvor mye hun jobbet med musklene, og det hjalp kjempe mye. Anonymkode: eef31...787
AnonymBruker Skrevet 9. mai #7 Skrevet 9. mai Man kan fint både ta MR og operere hvis det er nødvendig. Selv om man er gravid. Det er anbefalt å vente til 2 trimester. Anonymkode: 4ae1a...ca8 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #8 Skrevet 9. mai Du har ligget på sofaen md uutholdelige smeret i over et år, men du orker å ha sex og klarer å bli gravid? Er det mulig. Og du skriver du akkurat har blitt gravid, da er det ikke farlig å ligge på ryggen heller. Ikke før rundt 28 uke det ikke er anbefalt. At du selv velger å sette deg i denne situasjonen er jo helt utrolig Anonymkode: 266c7...995 5 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai #9 Skrevet 9. mai Begynn med tøyeøvelser. Fokus på hofter og bekken. Anonymkode: faeed...1c2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #10 Skrevet 9. mai Her burde du ta abort. Hvordan skal dette gå framover? Anonymkode: ae2a9...2cd 1 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #11 Skrevet 9. mai Hatt prolaps både i nedre rygg og nakke. Hvordan du klarer å ha sex med prolaps fatter jeg ikke. Anonymkode: ce5ae...49d 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #12 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg hadde prolaps da jeg var gravid og gikk til en fantastisk kiropraktor i Sandnes som tidligere hadde jobbet på Bekken og barn. Hun hadde en spesiell benk som gjorde at hun kunne tøye ut ryggen min mens jeg lå på magen på en stor gravidpute. Hun anbefalte meg også å skaffe en massasjepute slik at jeg kunne jobbe mye med musklene hjemme mellom behandlingene så det burde du også skaffe deg. Jeg var overrasket over hvor mye hun jobbet med musklene, og det hjalp kjempe mye. Anonymkode: eef31...787 Kjenner ingen kiropraktor som vil jobbe på et menneske som ikke en gang er skikkelig utredet med så alvorlige symptomer, man risikerer jo lammelse her. Og legen som prater om aldersslitasje? Altså man vet jo ikke hva som er hva. Anonymkode: d1d55...dfb 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #13 Skrevet 9. mai Kjære deg, se på det du skriver. Det er fullstendig galemattias å fullføre ett svangerskap nå. Du har to babyer som trenger deg, og to andre barn også går du inn for å bli invalid enda ett år, og antageligvis enda lenger, fordi en graviditet i din tilstand er en utrolig risiko og belastning for ryggen. Tenk om denne graviditeten er det som gjør at du blir sånn som dette ut livet? Hvordan blir de barna du allerede har sin oppvekst da? Herregud jente, bruk konsekvenstenkingen din. Anonymkode: 0bf1d...cac 4 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #14 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man kan fint både ta MR og operere hvis det er nødvendig. Selv om man er gravid. Det er anbefalt å vente til 2 trimester. Anonymkode: 4ae1a...ca8 Hvis det er kritisk ja, man opererer ikke på en gravid bare fordi hun har litt vondt, i alle fall ikke når hun har hatt det. Lenge flr graviditeten og det fint kan vente til etterpå. Prolaps opereres for øvrig i mageleie eller hengende buk, ikke anbefalt ved graviditet det altså. Du burde jo ikke blitt gravid når du har så vondt ts, så dette må du nesten ta på egen kappe. Ingen kan si det er prolaps uten bilder heller, det kan være muskulært. Anonymkode: d1d68...959
AnonymBruker Skrevet 9. mai #15 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvis det er kritisk ja, man opererer ikke på en gravid bare fordi hun har litt vondt, i alle fall ikke når hun har hatt det. Lenge flr graviditeten og det fint kan vente til etterpå. Prolaps opereres for øvrig i mageleie eller hengende buk, ikke anbefalt ved graviditet det altså. Du burde jo ikke blitt gravid når du har så vondt ts, så dette må du nesten ta på egen kappe. Ingen kan si det er prolaps uten bilder heller, det kan være muskulært. Anonymkode: d1d68...959 Det greier vi fint å støtte opp. Selve operasjonen tar ikke veldig lang tid med erfaren kirurg. Så om hun skulle få nevrologiske utfall så kan hun opereres. Anonymkode: 4ae1a...ca8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå