Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer hvis en ikke stiller opp på streikevakt og møter angående streik? Hvis alle kollegaer gjør det, men en sniker seg unna. Hva er konsekvensene?

Anonymkode: 8f6da...0d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man har jo streikevakt istedenfor jobb, og forbundet betaler lønna istedenfor at jobben betaler den, så kanskje man får avkortning i lønn fra forbundet? Og hvis ikke så burde man få det. Streik er ikke ferie. 

Anonymkode: 9ff29...7d1

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror forresten ikke det bare er å snike seg unna. Det er organisering rundt det her, og de som styrer streiken følger nok med på om folk dukker opp ellers ikke. Det er ganske mye organisering og logistikk i en streik. 

Anonymkode: 9ff29...7d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva skjer hvis en ikke stiller opp på streikevakt og møter angående streik? Hvis alle kollegaer gjør det, men en sniker seg unna. Hva er konsekvensene?

Var i streik i 1 mnd ifjor, det var oppmøteplikt og man fikk utdelt oppgaver som skulle utføres under streiken. Kunne man ikke gjøre diverse av  ulike grunner den og den dagen så måtte man gi beskjed (skulle til legen eller annet) og gjøre andre ting andre dager.

Man får lønn under streiken og ugyldig fravær medfører såklart ikke betaling.

Anonymkode: 1f234...700

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var i streik i 1 mnd ifjor, det var oppmøteplikt og man fikk utdelt oppgaver som skulle utføres under streiken. Kunne man ikke gjøre diverse av  ulike grunner den og den dagen så måtte man gi beskjed (skulle til legen eller annet) og gjøre andre ting andre dager.

Man får lønn under streiken og ugyldig fravær medfører såklart ikke betaling.

Klarer de å følge med at alle kommer på møtene? 

Jeg lurer pga vi er i streik nå og en kollega har lurt seg unna flere ganger 

AnonymBruker
Skrevet

Vil påstå at å ikke stille på streikevakt er som å ikke ha konto lønningen kan gå inn på. 

Anonymkode: b104f...85a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er møter med fagforeningen under streiken man ikke kommer på lurer man jo egentlig bare seg selv uavhengig av om noen ser om du er der eller ikke da.

På et sånt møte er det helt sikkert masse beskjeder og ting det er viktig at man får med seg angående streiken, eventuell framgang i forhandlingene, streikevakter ++

Så det er etter min mening en dårlig idé å lure seg unna.

Anonymkode: 6b902...3cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Klarer de å følge med at alle kommer på møtene? 

Jeg lurer pga vi er i streik nå og en kollega har lurt seg unna flere ganger 

ja, det var oppmøteplikt, så vi måtte innom tilholdsstedet å signere daglig at vi hadde vært der. Det var møter, ulike streikeopplegg. Så ble det organisert puljevis streikevakter og tider osv. Var man syk så ga man beskjed, skulle man til legen, ga beskjed osv. 

Vet jo ikke hvordan det organsieres hos deres da, men du kan jo si ifra da :nigo:

Gjest Abra
Skrevet

Og derfor valgte jeg å ikke være organisert. Det bli alt for mye stress å skal streike. 

AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (9 minutter siden):

Og derfor valgte jeg å ikke være organisert. Det bli alt for mye stress å skal streike. 

Er ikke så mye stress. Jeg har vært organisert i 20 og dette er 2 gang med streik 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (På 9.5.2026 den 18.24):

Jeg over 20 år som organisert uten å ha vært tatt ut i streik. 
Siden du synes streik er stress, så leverer du inn alle rettighetene som er fremforhandlet av fagforeningene da? Ekstra feriedager, sykt barn, tarifflønn osv…

Anonymkode: 73965...66d

• Liker 6
Gjest Abra
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg over 20 år som organisert uten å ha vært tatt ut i streik. 
Siden du synes streik er stress, så leverer du inn alle rettighetene som er fremforhandlet av fagforeningene da? Ekstra feriedager, sykt barn, tarifflønn osv…

Anonymkode: 73965...66d

Får dessverre ikke gjort det om jeg så ville. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.5.2026 den 17.24):

De tar oppmøte, og du får kun betalt om du er der

Anonymkode: 7d59e...fbf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (På 9.5.2026 den 18.24):

Hvordan er det mer stress å streike enn å gå på jobb? 

Anonymkode: 70f3a...091

• Liker 4
Gjest Abra
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan er det mer stress å streike enn å gå på jobb? 

Anonymkode: 70f3a...091

Alt utenfor rutiner er stress. Å skal stå rett opp og ned uten å gjøre noe fornuftig høres ut som et mareritt.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...