AnonymBruker Skrevet 9. mai #1 Skrevet 9. mai Hei Jeg bor alene med min snart 18 år gamle datter. Jeg overtok huset etter en skilsmisse, men har nokså dårlig lønn, og ikke kjempegod råd. Huset er gammelt, og det er mye som bør gjøres med det. Jeg er ikke 100% frisk, og sliter med å få til alt, og jeg har heller ikke råd til å leie inn folk til å gjøre det. Vinteren er et ork med snømåking og bæring av ved, og huset er dårlig isolert. Kort sagt: Jeg har lyst til å flytte. (selv om det også er et stress uten sidestykke, spesielt når man er helt alene om det) Men jeg har egentlig ikke lyst til å flytte i leilighet... jeg har såååå lyst til å bo for meg selv, ikke helt oppi folk, vil ha mulighet for at katten kan gå ut, slippe å høre på naboer som krangler etc. Men jeg har ikke helse til å vedlikeholde noe gammalt ræl, men jeg har heller ikke råd til å kjøpe noe helt nytt. Jeg har tenkt på masse alternativer, minihus, husbåt, bobil etc etc, men jeg er litt usikker på hva som er det beste alternativet. Datteren min kommer jo evt til å flytte ut snart, og da blir det bare meg, men jeg ønsker jo muligheten til å ha henne på besøk noen ganger, evt andre gjester, så jeg ønsker minst 1 ekstra soverom. Er det noen som har noen tips eller råd, eller tanker om andre muligheter for billig, lettvint og grei boform? Vurderer nesten å finne en handy fyr som kan bo billig/gratis på et rom mot å være oppussingshjelp, men det ville vel sett rart ut for naboene. (ikkeno seksuelt altså, bare som en praktisk ordning for begge) Har også bare utrolig lyst til å frigjøre mer kapital sånn at jeg kan få litt bedre råd, nå i disse nedgangstider. Derfor også billigere, kanskje kjøpe noe som er så billig at jeg slipper huslån, eller bare trenger et lite et. Litt inspirert av tråden om "Selge huset og nedgradere som småbarnsfamilie?" Anonymkode: f7ab0...99d
AnonymBruker Skrevet 9. mai #2 Skrevet 9. mai Du får vel ikke mye oppussing mot leie om du bare leier ut ett rom? Hva med å finne en partner i stedet? Ikke for at han skal pusse opp men for å dele på livet. Anonymkode: 4caa1...64f
endo Skrevet 9. mai #3 Skrevet 9. mai Unnskyld, dette kan høres brutalt ut, men er det noe galt med datteren din som forhindrer henne i å måke snø, bære ved? Skaffe seg en jobb og være med å bidra? Men slik situasjonen din virker, så er nok det enkleste å "leie" ut et rom til noen som betaler i arbeidskapasitet for å få det pusset opp. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men er mange unge som går fagskole innen noen "handy"yrker etc som gjerne vil bo billig. Om huset er så dårlig som du sier, så er det heller ikke sikkert du sitter med så mye igjen i pluss når gjelden er nedbetalt ved evt salg. Bobil kan være et alternativ. Minihus er det nok verre med før reglene blir oppmyket enda mer. Uansett hva du bestemmer deg for. Lykke til. 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai #4 Skrevet 9. mai Takk for svar. Datteren min er dessverre ikke så interessert i å hjelpe til, og jeg har gitt opp akkurat dette her. Jeg har ikke helse til å krangle hver dag, jeg klarer knapt å holde meg flytende med full jobb og alt som må gjøres, og jeg er alltid utslitt. Jeg vil nok sitte igjen med en del pluss, da huset ikke er belånt til pipa, og det har mange gode kvaliteter i tillegg tli at en god del må gjøres, men mange vil nok synes det er et flott prosjekt med stor og fin tomt. jeg estimerer at jeg vil sitte igjen med ca 1,2-1,4 i egenkapital etter salg. Men ...kan man leie ut rom når det ikke er "egen husholdning"? (jeg har bare 1 kjøkken og 1 dusj) er dette i det hele tatt mulig, og vil noen ønske dette i dagens samfunn? Anonymkode: f7ab0...99d
AnonymBruker Skrevet 9. mai #5 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Du får vel ikke mye oppussing mot leie om du bare leier ut ett rom? Hva med å finne en partner i stedet? Ikke for at han skal pusse opp men for å dele på livet. Anonymkode: 4caa1...64f "hva med å finne en partner"? Ja, jeg visste ikke at man bare kunne bestille disse? Bestiller gjerne en her og nå, jeg. Anonymkode: f7ab0...99d 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #6 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men ...kan man leie ut rom når det ikke er "egen husholdning"? (jeg har bare 1 kjøkken og 1 dusj) er dette i det hele tatt mulig, og vil noen ønske dette i dagens samfunn? Anonymkode: f7ab0...99d Da skal beliggenheten være perfekt. Men hvis du ikke ønsker naboer tett inntil vi du vel absolutt ikke ha noen tett inntil i samme boenhet? Anonymkode: 5d63a...8bc 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #7 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar. Datteren min er dessverre ikke så interessert i å hjelpe til, og jeg har gitt opp akkurat dette her. Jeg har ikke helse til å krangle hver dag, jeg klarer knapt å holde meg flytende med full jobb og alt som må gjøres, og jeg er alltid utslitt. Jeg vil nok sitte igjen med en del pluss, da huset ikke er belånt til pipa, og det har mange gode kvaliteter i tillegg tli at en god del må gjøres, men mange vil nok synes det er et flott prosjekt med stor og fin tomt. jeg estimerer at jeg vil sitte igjen med ca 1,2-1,4 i egenkapital etter salg. Men ...kan man leie ut rom når det ikke er "egen husholdning"? (jeg har bare 1 kjøkken og 1 dusj) er dette i det hele tatt mulig, og vil noen ønske dette i dagens samfunn? Anonymkode: f7ab0...99d Spiller det noen rolle om hun er interessert i å bidra eller ikke? Du eier huset, du er den voksne. Sett reglene, ellers kan hun forsøke seg i voksenlivet- som hun tydelig ikke er forberedt på. Halve jobben din er å forberede henne på å klare seg selv. Det innebærer i stor grad at hun faktisk tar litt ansvar i hjemmet, spesielt når det bare er dere to. Sett deg ned å snakk med henne om det på en fornuftig måte. Anonymkode: dd0ae...9ed 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #8 Skrevet 9. mai Hva med en halvpart av en vertikalt delt tomannsbolig eller lite rekkehus Anonymkode: 125da...c62
AnonymBruker Skrevet 9. mai #9 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): "hva med å finne en partner"? Ja, jeg visste ikke at man bare kunne bestille disse? Bestiller gjerne en her og nå, jeg. Anonymkode: f7ab0...99d Det er vel ikke noe mer usannsynlig enn at noen vil flytte inn å pusse opp for en verdi av 4-5-6 k i måneden. Jeg tenker du kunne prøve å blir kjent med noen, som kanskje kunne passe når du går inn i en ny livsfase og datteren din skal fly redet. Anonymkode: 4caa1...64f
AnonymBruker Skrevet 9. mai #10 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er vel ikke noe mer usannsynlig enn at noen vil flytte inn å pusse opp for en verdi av 4-5-6 k i måneden. Jeg tenker du kunne prøve å blir kjent med noen, som kanskje kunne passe når du går inn i en ny livsfase og datteren din skal fly redet. Anonymkode: 4caa1...64f Er det helt utenkelig for deg at noen mennesker trives i sitt eget selskap og må ikke desperat lete etter en ny partner? Tenker at ganske mange setter spesielt stor pris på sin egen nyvunnede frihet når barna er blitt voksne, uten å måtte ta hensyn til en annens ønsker og preferanser hele tiden. Anonymkode: 40e2c...e23 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #11 Skrevet 9. mai Jeg bor i halvpart av tomannsbolig, og trives godt med det. Før det bodde jeg i ende rekkehus. Heldig begge steder, med at jeg har rolige naboer vegg i vegg, så er stille. Anonymkode: 99e88...f8a
AnonymBruker Skrevet 9. mai #12 Skrevet 9. mai Jeg hadde sett videre på minihus hvis jeg var deg, men det er også relevant hvordan helsa krangler. De fleste minihus har vel en eller annen hemsløsning man må forholde seg til? Kan denne da evt brukes til annet en soving? Gjeste"værelse" og lagring feks? Hilsen minihusentusiast Anonymkode: e9a97...308 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #13 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Er det helt utenkelig for deg at noen mennesker trives i sitt eget selskap og må ikke desperat lete etter en ny partner? Tenker at ganske mange setter spesielt stor pris på sin egen nyvunnede frihet når barna er blitt voksne, uten å måtte ta hensyn til en annens ønsker og preferanser hele tiden. Anonymkode: 40e2c...e23 Overhode ikke, men nå presenterer ts en problemstilling hvor hun ser etter muligheter for hvordan hun kan ivareta økonomien og boligen sin, samtidig som hun åpner døren for en mann som skal jobbe mot leie. Alternativt kunne hun hatt en partner som kunne halvert boutgiftene, frigitt kapital og samarbeidet med. Ellers kan hun flytte til en billigere bolig, eller refinansiere når hun har behov for vedlikehold. jeg sa det bare fordi det både er ett vanligere valg og mer sannsynlig enn at noen vil gjøre vedlikehold mot å bo på ett rom i en bolig delt med utleier. Anonymkode: 4caa1...64f
AnonymBruker Skrevet 9. mai #14 Skrevet 9. mai Vi flyttet for et år siden fra stor enebolig til en leilighet på 70 kvm i første etasje av en nybygd bolig som ser ut som et firedelt rekkehus, men hvor hver del har en leilighet nede og en oppe. Veldig koselig strøk. Vi har terrasse og en liten hageflekk og egen inngang rett inn på bakkeplan, så går fint å ha katt eller hund om man ønsker det. Hører ingenting til naboene. Anonymkode: 68e3f...d83
AnonymBruker Skrevet 9. mai #15 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi flyttet for et år siden fra stor enebolig til en leilighet på 70 kvm i første etasje av en nybygd bolig som ser ut som et firedelt rekkehus, men hvor hver del har en leilighet nede og en oppe. Veldig koselig strøk. Vi har terrasse og en liten hageflekk og egen inngang rett inn på bakkeplan, så går fint å ha katt eller hund om man ønsker det. Hører ingenting til naboene. Anonymkode: 68e3f...d83 Hvor mye hører man fra naboene i en sånn type nybygd leilighet? (innbiller meg at det er bedre isolert mot støy i nyere bygg) og hvor mye "dugnad" er det (kanskje ikke så mye hvis det er nybygg) Anonymkode: f7ab0...99d
AnonymBruker Skrevet 9. mai #16 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Overhode ikke, men nå presenterer ts en problemstilling hvor hun ser etter muligheter for hvordan hun kan ivareta økonomien og boligen sin, samtidig som hun åpner døren for en mann som skal jobbe mot leie. Alternativt kunne hun hatt en partner som kunne halvert boutgiftene, frigitt kapital og samarbeidet med. Ellers kan hun flytte til en billigere bolig, eller refinansiere når hun har behov for vedlikehold. jeg sa det bare fordi det både er ett vanligere valg og mer sannsynlig enn at noen vil gjøre vedlikehold mot å bo på ett rom i en bolig delt med utleier. Anonymkode: 4caa1...64f TS her Ja, du er ikke helt på jordet, men nå er det sånn at det ikke alltid bare er å knipse med fingrene for å få en ny partner som vil flytte inn....jeg er i tillegg over 50, og da er utvalget nokså labert. Det hadde virkelig ikke vært meg imot å få en ny partner, men det er ikke SÅ lett., og jeg er jo nødt til å legge opp livet mitt etter hvordan det er pr i dag. Anonymkode: f7ab0...99d
AnonymBruker Skrevet 9. mai #17 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg hadde sett videre på minihus hvis jeg var deg, men det er også relevant hvordan helsa krangler. De fleste minihus har vel en eller annen hemsløsning man må forholde seg til? Kan denne da evt brukes til annet en soving? Gjeste"værelse" og lagring feks? Hilsen minihusentusiast Anonymkode: e9a97...308 TS: Syns også minihus er interessant,men jeg syns det virker som om de ofte ender opp med å bli bortimot like dyre som hus? Man må jo ha tomt i tillegg, og den må vel være uten klausuler etc . Jeg kan fint klare å klatre opp til en hems, forresten 😊 Anonymkode: f7ab0...99d
AnonymBruker Skrevet 9. mai #18 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mye hører man fra naboene i en sånn type nybygd leilighet? (innbiller meg at det er bedre isolert mot støy i nyere bygg) og hvor mye "dugnad" er det (kanskje ikke så mye hvis det er nybygg) Anonymkode: f7ab0...99d Som sagt, hører ingenting til naboene. Dugnader blir det nok lite av på lenge. Anonymkode: 68e3f...d83
Gaia Skrevet 9. mai #19 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Spiller det noen rolle om hun er interessert i å bidra eller ikke? Du eier huset, du er den voksne. Sett reglene, ellers kan hun forsøke seg i voksenlivet- som hun tydelig ikke er forberedt på. Halve jobben din er å forberede henne på å klare seg selv. Det innebærer i stor grad at hun faktisk tar litt ansvar i hjemmet, spesielt når det bare er dere to. Sett deg ned å snakk med henne om det på en fornuftig måte. Anonymkode: dd0ae...9ed Dette! Si fra om at hun må bidra, ellers så kan hun dra og bo hos faren sin (hvis han eksisterer) eller hun kan skaffe seg en deltidsjobbb og flytte på hybel og forsørge seg selv. Nå er det jo slik at man har førsørgerplikt til hun er ferdig med vgs. (normal ved 19 års alder), men ikke sikkert hun vet om det. Det er du som er den voksne her, og ved å frita din datter for oppgaver som tilhører voksenlivet, gjør du henne en stor bjørnetjeneste. Hvordan tenker du at hun skal greie seg når skal flytte for seg selv? 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #20 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): TS her Ja, du er ikke helt på jordet, men nå er det sånn at det ikke alltid bare er å knipse med fingrene for å få en ny partner som vil flytte inn....jeg er i tillegg over 50, og da er utvalget nokså labert. Det hadde virkelig ikke vært meg imot å få en ny partner, men det er ikke SÅ lett., og jeg er jo nødt til å legge opp livet mitt etter hvordan det er pr i dag. Anonymkode: f7ab0...99d Nei, det er det ikke. Jeg er ikke i en veldig ulik situasjon som deg, og var den som overtok boligen ved samlivsbrudd, og vil blant annet prioritere muligheten for at pus får vandre ut i hagen høyt. Jeg vil gjerne ha noe lettere å holde, men mye jeg ikke vil miste også. Anonymkode: 4caa1...64f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå