AnonymBruker Skrevet 9. mai #1 Skrevet 9. mai Føler jeg henger en del etter.. For å forsvare meg selv litt fulgte jeg ikke mye med på skolen og endte tilslutt opp som en dropout.. (psykiske problemer) Men er det mulig at jeg bare er dum? Det er mye jeg ikke har fått med meg, eller som jeg vet.. Er i trettiårene… Kan se på kort-filmer på nrk tv som er laget for barn og ungdom.. og det er mange ting jeg ikke vet hva er.. feks visste jeg ikke at sentralnervesystemet besto av hjernen og ryggmargen.. Dette er vel noe alle i min alder vet? Eller er det vanlig at man ikke kan sånne enkle ting? Synes det er flaut men vet ikke om jeg har grunn for det.. Anonymkode: ee321...389 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #2 Skrevet 9. mai Det finnes mange ulike former for intelligens. Selv om du mangler allmennkunnskap, kan du jo kanskje mye annet. Sosial intelligens kan jo være høy, eller f.eks svært god i matte, kunst eller IT. Hvordan fungerer du i livet generelt? Anonymkode: 278a8...96a 3
AnonymBruker Skrevet 9. mai #3 Skrevet 9. mai Grunnen til at du mangler kunnskap er jo fordi du ikke har lært den, ikke fordi du er dum. Anonymkode: 201ad...7eb 8 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai #4 Skrevet 9. mai Følte meg også veldig dum før jeg fikk ADHD diagnosen og medisiner i voksen alder. Fra å streve i alle år på skolen, med både stryk og knapt bestå, så har jeg nå solide B og A karakterer. Når hjernen ikke klarer å konsentrere seg så blir det potetmos i hodet, som jeg best kan beskrive det som. Viste seg at jeg ikke er dum, jeg er til og med ganske smart! Mitt råd er å ta dette med lege, få en grundig utredning. Mest sannsynlig er det psyken som har hindret deg, som du selv nevner som årsak til at du droppet ut av skole Anonymkode: c4821...39b 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai #5 Skrevet 9. mai Selv er jeg synshemmet og har i alle år følt meg fryktelig dum pga ting jeg ikke har visst eller ferdigheter jeg ikke har hatt. Til slutt har jeg skjønt at det i likhet med hos deg har handlet om mangel på tilgang til informasjon. Det gjør det også lettere å forholde meg til det nå - jeg kan bestemme hva jeg syns det er viktig å kunne og vite og konsentrere meg om å lære om de tingene. Er glad i å ta quizzer på nettet for å forbedre allmennkunnskapen🤸🏻 Anonymkode: b2efb...34a 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #6 Skrevet 9. mai Du er sikkert dumt på noen ting, som oss alle. Men alle har sine styrker også. Anonymkode: f98df...5b6 1
Gaia Skrevet 9. mai #7 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Føler jeg henger en del etter.. For å forsvare meg selv litt fulgte jeg ikke mye med på skolen og endte tilslutt opp som en dropout.. (psykiske problemer) Men er det mulig at jeg bare er dum? Det er mye jeg ikke har fått med meg, eller som jeg vet.. Er i trettiårene… Kan se på kort-filmer på nrk tv som er laget for barn og ungdom.. og det er mange ting jeg ikke vet hva er.. feks visste jeg ikke at sentralnervesystemet besto av hjernen og ryggmargen.. Dette er vel noe alle i min alder vet? Eller er det vanlig at man ikke kan sånne enkle ting? Synes det er flaut men vet ikke om jeg har grunn for det.. Anonymkode: ee321...389 Det at du mangler en del allmennkunnskap, er ikke ensbetydende med at du er dum. Hvordan fungerer du ellers sosialt og i jobb/ på fritiden?
AnonymBruker Skrevet 9. mai #8 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (4 timer siden): sentralnervesystemet besto av hjernen og ryggmargen.. Dette hadde ikke jeg kunne svart riktig på om jeg fikk spørsmålet. Jeg har 6 års universitetsutdannelse med høye karakterer. Som de andre sier: å mangle allmennkunnskap betyr ikke at du er dum. Anonymkode: e11ce...26b 2 3
Thyra Skrevet 9. mai #9 Skrevet 9. mai Gaia skrev (1 time siden): Det at du mangler en del allmennkunnskap, er ikke ensbetydende med at du er dum. Hvordan fungerer du ellers sosialt og i jobb/ på fritiden? Mange mangler en del allmennkunnskap, da. Eller ting andre ser på som allmennkunnskap. Har møtt mange som ikke vet forskjell på Gran og furu, som ikke vet hvor mange bein insekter og edderkopper har. Slike ting. Folk med utdannelse. Men det handler vel litt om at folk har ulike interesser og snapper opp kunnskap om ulike temaer. Jeg har f.eks ikke peiling på sport. 1 3
Gaia Skrevet 9. mai #10 Skrevet 9. mai Thyra skrev (22 minutter siden): Mange mangler en del allmennkunnskap, da. Eller ting andre ser på som allmennkunnskap. Har møtt mange som ikke vet forskjell på Gran og furu, som ikke vet hvor mange bein insekter og edderkopper har. Slike ting. Folk med utdannelse. Men det handler vel litt om at folk har ulike interesser og snapper opp kunnskap om ulike temaer. Jeg har f.eks ikke peiling på sport. Man kan godt mangle allmennkunnskap, men likevel ikke være dum, som du sier. Det er derfor jeg lurer på hvordan TS fungerer sosialt, på fritiden og i en evt. jobb.
Nemigirl Skrevet 9. mai #11 Skrevet 9. mai Hva er du god på? Jeg er sikker på at du er god på noe eller mye. Da er du ikke dum selv om du ikke er god på alt. Ingen er god på alt 😉
Mezzosoprena Skrevet 9. mai #12 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Føler jeg henger en del etter.. For å forsvare meg selv litt fulgte jeg ikke mye med på skolen og endte tilslutt opp som en dropout.. (psykiske problemer) Men er det mulig at jeg bare er dum? Det er mye jeg ikke har fått med meg, eller som jeg vet.. Er i trettiårene… Kan se på kort-filmer på nrk tv som er laget for barn og ungdom.. og det er mange ting jeg ikke vet hva er.. feks visste jeg ikke at sentralnervesystemet besto av hjernen og ryggmargen.. Dette er vel noe alle i min alder vet? Eller er det vanlig at man ikke kan sånne enkle ting? Synes det er flaut men vet ikke om jeg har grunn for det.. Anonymkode: ee321...389 Jeg tenker at det er forskjell på å mangle kunnskap og å være dum. Kunnskap kan man tilegne seg, nå vet du jo at sentralnervesystemet består av hjernen og ryggmargen 🙂 Siden du fulgte dårlig med på skolen og så droppet ut, er det masse kunnskap du har gått glipp av å lære, men dum er du kun hvis du ikke er i stand til å tilegne deg denne kunnskapen!
AnonymBruker Skrevet 9. mai #13 Skrevet 9. mai Jeg er helt sikker på at du ikke er dum - du har godt skriftlig språk, du synes opplysningsfilmer om ting du ikke kan er interessante, og du reflekterer over egen situasjon og kunnskap. Genuint ‘dumme’ eller mindre intelligente mennesker gjør ingenting av dette Tror også det er ganske vanlig å ha huller i allmennkunnskapen sin? Sånn litt etter hva en selv finner interessant antakelig? Selv kalte jeg f.eks alle større bilveier E6 til jeg var langt mer voksen enn jeg kommer til å innrømme her… 😆kjører ikke bil og bryr meg null, og hadde ikke reflektert over at det finnes andre europaveier, fylkesveier osv Mener det finnes en tråd på forumet om dette - ‘hva var du litt treig til å skjønne’ - eller noe sånt. Om du vil lese om hva alle andre ikke har fått med seg Anonymkode: 29986...645 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai #14 Skrevet 9. mai Man kan være dum som et brød men ha all verdens tilært kunnskap. Dumhet vises først på mangel på logikk. Anonymkode: 9c685...401
AnonymBruker Skrevet 9. mai #15 Skrevet 9. mai Jeg tenker at hvis du har droppa ut av skolen i løpet av eller før ungdomsskolen, så vil det ofte være ting du mangler kunnskap om. Heldigvis er kunnskapshull noe helt annet enn dumhet, så du kan nok tette hullene hvis du er motivert. Det krever litt, men helt mulig. Anonymkode: bdb05...911
AnonymBruker Skrevet 9. mai #16 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette hadde ikke jeg kunne svart riktig på om jeg fikk spørsmålet. Jeg har 6 års universitetsutdannelse med høye karakterer. Som de andre sier: å mangle allmennkunnskap betyr ikke at du er dum. Anonymkode: e11ce...26b Seriøst?? Anonymkode: 4bbde...9ad
AnonymBruker Skrevet 9. mai #17 Skrevet 9. mai Jeg har følt meg mye dum i livet. Jeg er lite strukturert, svært dårlig oppdratt og mangler dannelse. Til gjengjeld lærer jeg det jeg er interessert i kjapt og går grundig inn i det. Jeg har stussa mye på hvor mange typer intelligens det må finnes, for jeg har aldri klart å være sånn typisk flink pike, men har stort sett alltid fått høre jeg er intelligent. Tror jeg bare er intuitiv. Har ADHD. Det forklarer endel, kanskje Anonymkode: f98df...5b6
AnonymBruker Skrevet 9. mai #18 Skrevet 9. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Seriøst?? Anonymkode: 4bbde...9ad Ja,utrolig mange som ikke har allmennkunnskap. Kjenner ei i en alder av 63 som trodde hun hadde samme fingeravtrykk på alle 10 fingrene. Men hun er litt "stutt" i hodet,skjønner ikke forskjell på olje og bensinpåfyllinga på sin egen gressklipper en gang. Ei heller klarer hun å starte snøfreseren eller få skikkelig fyr i ovnen heller.... Munnbind kun over munnen,ikke nesen osv osv. Pusser briller med lommetørkle innklint med snørr og går til optikeren og klager på glassene..... Men veldig flink i økonomi og regnskap som hun utdannet seg til i en alder av 56 og fikk sin første jobb. Anonymkode: 9c685...401
AnonymBruker Skrevet 10. mai #19 Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Seriøst?? Anonymkode: 4bbde...9ad Ja, seriøst. Hvor skulle jeg fått denne informasjonen fra? Ikke noe jeg har lært på skolen og ikke et tema jeg har vært interessert i. Men du får meg til å føle meg litt dum når du stiller et sånt spørsmål. Tenker du at det var nødvendig å stille dette spørsmålet eller var det bare for å påpeke at du synes det er så forferdelig at jeg ikke visste at sentralnervesystemet består av hjernen og ryggmargen, og dermed få meg til å føle meg dum? Anonymkode: e11ce...26b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå